ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یمن: نبرد بر سر مأرب

شورشیان حوثی فقط دو شهر با تسلط کامل بر استان استراتژیک مأرب فاصله دارند. نیروهای دولتی خود را برای دفاع از شهر مأرب آماده می‌کنند. احتمال دارد که حوثی‌ها ترجیح دهند شهر را محاصره کنند.

خبرگزاری رویترز، ۳ نوامبر/۱۲ آبان اعلام کرد که در مرحله دوم عملیات نظامی با رمز «ربیع النصر» (بهار پیروزی) شورشیان حوثی موفق شدند مناطق الجوبه و جبل مراد در مأرب را تحت کنترل خود درآورند. اکنون آن‌ها تا پیروزی کامل و تسلط بر مأرب فقط دو شهر فاصله دارند: الوادی و شهر مأرب.

بر همین اساس، شورشیان از منطقه العمود گذشته‌اند و به نزدیکی منطقه «الفلج» در ورودی شهر مأرب رسیده‌اند.

از فوریه گذشته تاکنون، حوثی‌ها تلاش می‌کنند کنترل استان مأرب را به دست گیرند. استان مأرب اهمیت استراتژیک دارد زیرا در مرکز یمن قرار دارد و استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در اثر درگیری‌ها در مأرب تنها در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل خواهان ایجاد یک کریدور برای کمک‌‌رسانی به مردم مأرب است که در محاصره قرار دارند.

رویترز می‌نویسد نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی در مرکز یمن خود را برای دفاع از شهر مأرب آماده می‌کنند. سقوط این شهر به معنای تسلط کامل حوثی‌ها بر این استان استراتژیک با منابع سرشار نفت و گاز و به معنای یک شکست بزرگ برای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است. سخنگوی حوثی‌ها ادعا کرد که جنگنده‌‌های ائتلاف سعودی در طی مرحله دوم عملیات «ربیع النصر» ۱۵۹ بار مواضع شبه‌نظامیان را بمباران کرده اما نتوانسته‌اند مانع از پیشروی آن‌ها شوند.

احتمال محاصره شهر مأرب

حوثی‌های یمن در آخرین عملیاتی که اواسط ماه گذشته میلادی با رمز ربیع النصر (بهار پیروزی) علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در مأرب انجام دادند کنترل شهرستان‌های «عسیلان»، «بیحان» و «عین» در استان شبوه و شهرستان‌های «العبدیة» و «حریب» و بخش‌هایی از دو شهرستان «الجوبة» و «جبل مراد» را به دست گرفتند. حوثی‌های یمن ادعا می‌کنند که تنها در طی یک ماه گذشته بیش از ۲۹۰۰ نفر از نیروهای عبد ربه منصور هادی از جمله برخی فرماندهان ارشد را کشته و زخمی کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد هنوز معلوم نیست که شورشیان حوثی قصد دارند به شهر مأرب حمله کنند یا اینکه میدان‌های نفت و گاز در آن منطقه را تسخیر و شهر را تحت محاصره خود درآورند.

نیروهای دولتی می‌گویند برای دفع حملات حوثی‌ها آمادگی دارند. رویترز به نقل از منابع محلی می‌نویسد اطراف شهر سنگربندی و مین‌گذاری شده‌ است. منبع رویترز می‌گوید چنانچه حوثی‌ها مستقیماً به سمت شهر مأرب حرکت کنند، در بیابان‌های اطراف شهر به سادگی هدف جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار می‌گیرند.

تلاش‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح به جایی نرسیده است.  در مأرب هزاران نفر از آوارگان جنگی در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند. درگیری‌های اخیر سبب شده که دسترسی سازمان ملل متحد به این اردوگاه‌ها محدود شود.

در همان حال مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مذاکرات یمن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.