ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرسنگان گرسنه‌تر می‌شوند: گرانی چشمگیر مواد غذایی در سراسر جهان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین گزارش خود که پنجشنبه ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان منتشر شد اعلام کرد قیمت اقلام غذایی در سراسر جهان افزایش یافته چنانکه در ماه گذشته میلادی به بالاترین حد در طی یک دهه گذشته رسیده است.

شاخص اقلام غذایی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در اکتبر/ مهر سال جاری برای سومین ماه پیاپی در مقایسه با ماه سپتامبر/ شهریور سه درصد افزایش یافت و به این ترتیب از تابستان تاکنون به بالاترین حد رسید.

بر اساس گزارش فائو افزایش قیمت اقلام غذایی برای همگان محسوس است به ویژه برای خانوارهای فقیر که ناگزیرند بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف خرید اقلام غذایی کنند.  

علاوه بر اقلام غذایی، در سال جاری بهای انرژی و سایر مواد اولیه به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بسیاری از کشورها محدودیت‌های دوران همه‌گیری ویروس کرونا را کاهش داده و یا لغو کرده‌اند و سبب شده‌اند که کشورها با کمبود انرژی و مواد اولیه مواجه شوند.

وضع بد کشاورزی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی

وضع بد کشاورزی در برخی کشورها همراه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی سبب افزایش قیمت مواد غذایی شده و شاخص تورم در این زمینه را افزایش داده است.

بر اساس شاخص فائو در اکتبر/ شهریور روغن خوراکی از بیشترین افزایش قیمت در میان اقلام غذایی برخوردار بود. قیمت روغن خوراکی در این بازه زمانی ۹,۶ درصد افزایش یافت که در دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

قیمت غلات در یک ماه گذشته ۳,۲ درصد افزایش یافت و به این ترتیب در مقایسه با سال گذشته ۲۲,۴ درصد گران‌تر شد.   

از میان غلات، قیمت گندم برای چهارمین ماه پیاپی به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسید. قیمت ذرت و برنج نیز افزایش یافته است اما نه به اندازه گندم.

فائو در ادامه گزارش خود می‌نویسد که به سبب کاهش تولید و کمبود عرضه، و هجوم خریداران برای انبار کردن ذخایر خود، قیمت شیر و سایر مواد لبنی نیز برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت.

بر همین اساس قیمت گوشت قرمز نیز برای سومین ماه پیاپی کاهش یافته است. از یک سو چین از واردات گوشت خوک کاسته، از سویی دیگر قیمت گوشت گاو در  برزیل نیز به سبب نگرانی‌ها ار شیوع جنون گاوی کاهش یافته است.

قیمت شکر در اکتبر سال جاری ۱,۸ درصد کاهش یافت. در شش ماه گذشته این برای نخستین بار است که قیمت شیر در بازارهای جهانی کاهش پیدا می‌کند.

گرسنگی در جهان

سال گذشته فائو در گزارش خود از گرسنگی در جهان اعلام کرده بود که سوءتغذیه، دسترسی به غذای مغذی و منظم و قحطی به ویژه در کشورهای آفریقایی یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها است.

بر اساس این داده‌ها ۴۶۲ میلیون فرد بالغ در جهان از بحران سوءتغذیه و قحطی رنج می‌برند. بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۲۰۵ میلیون کودک زیر پنج سال دسترسی منظم به غذا نداشته و در رشد وزن و قد آنها اختلال به وجود آمده است. همچنین ۴۵ درصد از این کودکان نیز به دلیل سوءتغذیه یا قحطی جان خود را از دست می‌دهند.

تخمین زده می‌شود حدود ۲۵۶ میلیون نفر در قاره آفریقا با بحران قحطی مقابله می‌کنند و حدود ۳۱ درصد جمعیت این قاره با مشکل سوءتغذیه روبه رو هستند.  

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد در قاره آسیا نیز حدود ۵۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج‌ می‌برند.  

جمهوری آفریقای مرکزی که با قحطی، خشک‌سالی، درگیری‌ها و بحران اقتصادی مواجه است، در صدر جدول گرسنگی قرار دارد. ۵۳ درصد جمعیت این کشور به حد کافی به غذا دسترسی ندارند. در پی این کشور یمن نیز که از جنگ داخلی رنج می‌برد، با میزان ۴۵,۹ درصد در رده دوم فهرست گرسنگان جهان قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.