ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران معیشتی مجدداً سبب رونق بازار تاناکورا شد

به سبب بحران معیشتی در ایران عرضه و فروش لباس‌های تاناکورا از شهرهای مرزی به مراکز پرجمعیت، از جمله شیراز کشیده شده. تولیدکنندگان پوشاک می‌گویند کسب و کار آن‌ها از رونق افتاده است.

احد ابراهیمى، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شیراز سه‌شنبه ۱۹ آبان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«در پى رونق گرفتن این بازار، مشاغل زیادى با تهدید روبه‌رو شده است. در واقع فروشندگان پوشاک دست دوم به صنعت پوشاک ضربه وارد مى‌کنند. چرا که با فروش پوشاک دست دوم، تولیدکنندگان داخلى با مشکل مواجه مى‌شوند.»

بازار لباس‌های کهنه یا «تاناکورا»، از سال‌های دهه ۱۳۷۰ در سایه تورم پنجاه درصدی رونق گرفت. نام «تاناکورا» را هم ایرانی‌ها از مجموعه تلویزیونی «سال‌های دور از خانه» با شخصیت معروفش «اوشین» وام گرفته‌اند. در این مجموعه تلویزیونی، «اوشین» با همراهی همسرش «ریوزو»، فروشگاه‌هايی را با نام «تاناکورا» تأسیس کرد.

لباس‌های دست دوم معمولاً از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند. قاچاقچان این لباس‌ها را به شکل بسته‌ای یا کیلویی با قیمت ارزان می‌خرند و در سطح کشور توزیع می‌کنند. یکی از عمده‌ترین دلایل محبوبیت فروشگاه‌های تاناکورا در ایران، ارزان بودن لباس‌هاست. در سال ۱۳۹۴ خرید و فروش لباس‌های «تاناکورا» در ایران ممنوع شد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در آن زمان بساط کهنه‌فروشان را جمع کرد، اما همچنان خرید و فروش لباس‌ها در بازارچه‌های مرزی تحمل می‌شد. استدلال وزارت بهداشت هم این بود که ممکن است این لباس‌ها آلوده باشند و سلامت مردم را به خطر بیندازند. اکنون مجدداً همین بحث مطرح شده است.

به بهانه امنیت پوشاک

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شیراز در مصاحبه با ایلنا ادعای تازه‌ای را مطرح کرد. احد ابراهیمى  با اشاره به اینکه عمده پوشاک تاناکورا از کشور انگلیس و از طریق مرز پاکستان وارد مى‌شود گفت:

«در واقع این پوشاک بعد از عید کریسمس به کلیساها اهدا مى‌شود تا به عنوان هدیه به کشورهاى فقیر ارسال شود و از آنجا به صورت قاچاق وارد کشورمان شده و به فروش مى‌رسد.»

ابراهیمی سپس ادعا کرد که گسترش کهنه‌‌فروشی «امنیت البسه و پوشاک» و «سلامت مردم» را به خطر می‌اندازد.

یوسف، فروشنده لباس‌های تاناکورا که ۳۴ سال دارد و متاهل و صاحب فرزندی هم هست در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:  

«فرض کنید که ما به صنعت پوشاک آسیب می‌زنیم آیا با جمع کردن ما صنعت پوشاک به صدها دلیل دیگر در این چند سال اخیر آسیب ندیده و یا نخواهد خورد آیا دلیل تعطیلی بسیاری از  کارخانجات  ریسندگی و بافندگی در کشور فروش لباس‌های تاناکورا است؟ آیا با بیکاری  و تعطیلی ما مشکل سلامت مردم تأمین می‌شود؟»

یوسف، فروشنده لباس‌های تاناکورا در شیراز که دارای مدرک کارشناسی  ارشد مدیریت بازرگانی است، در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«در دو سال اخیر روزانه صدها نفر بر اثر نابسامانی سیاست‌های کرونایی جان خود را ازدست داده و یا می‌دهند، چرا کسی جلوی این سیاست های غلط را نمی‌گیرد اما مدام به ما می‌گویند لباس‌هایتان آلوده است. موضوعی که تاکنون ثابت نشده است. ضمن اینکه اگر این طور بود اول از همه خود ما باید مریض شویم.»

در سال ۹۴ مؤيد علويان، معاون وقت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به صراحت گفته بود:

«اين لباس‌ها نمی‌توانند عامل انتقال بيماری باشند، ولی وزارت بهداشت در صورت مشاهده چنين مواردی قطعاً با آن برخورد خواهد كرد.»

با اجرای طرح ممنوعیت لباس‌های تاراکونا در سال ۹۴ فروشگاه‌ها از خیابان‌ها به درون خانه‌ها منتقل شدند. از طرف دیگر حجم این لباس‌ها در بازار آنقدر زیاد است که نمی‌توان تصور کرد بدون مجوز وارد کشور شده باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.