ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تسلیحاتی که ایران به حوثی‌های یمن می‌رساند سر از سومالی درمی‌آورد»

یک اندیشکده غیردولتی در ژنو در تحقیقاتی نشان داده است که تسلیحات ارسالی ایران به حوثی‌های یمن از طریق خلیج عدن این کشور به سومالی قاچاق می‌شود. در سومالی اسلام‌گرایان تندرو گروه الشباب فعال هستند. همزمان شورای امنیت سازمان ملل سه نفر از رهبران حوثی را به دلیل نقش آن‌ها در برهم زدن امنیت و ثبات یمن تحریم کرد.

به‌گزارش رویترز، اندیشکده غیردولتی «طرح جهانی مقابله با جرایم سازمان‌یافته» چهارشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر نتایج تحقیقات خود درباره تسلیحات ارسالی ایران به یمن را اعلام کرد. براساس این تحقیقات، تسلیحات ارسالی ایران برای شبه‌نظامیان شیعه حوثی در یمن از طریق خلیج عدن به سومالی قاچاق می‌شود.

این اندیشکده که دفتر آن در ژنو است در گزارش خود گفته که اطلاعات به‌دست آمده در مدت هشت ماه نشان‌دهنده آن است که ۴۰۰ قبضه اسلحه در ۱۳ نقطه گوناگون در سومالی و محموله‌های ۱۳ قایق که توسط نیروی دریایی کشورهای دیگر در آب‌های منطقه صبط شده‌اند از یمن به سومالی قاچاق شده‌اند.

این نخستین پژوهش بین‌المللی از این دست است که میزان قاچاق اسلحه ایرانی از حوثی‌های یمن به این کشور واقع در شاخ آفریقا را رصد می‌کند.

این گزارش می‌افزاید:

«بر خلاف ادعاهای مکرر ایران و نفی هرگونه دست داشتن در ارسال اسلحه برای حوثی‌ها و سپس قاچاق آن به سومالی، شواهد فراوانی وجود دارد که حاکی از ارسال سلاح و مهمات از سوی دولت ایران به یمن است.»

رویترز گفته است که تاکنون نه وزارت امور خارجه ایران و نه سخنگوی نیروهای حوثی به درخواست‌ها برای اظهار‌نظر درباره این تحقیقات پاسخ نداده‌اند. حکومت ایران همواره کمک نظامی و ارسال سلاح برای شورشیان حوثی را تکذیب کرده است.

اندیشکده غیردولتی «طرح جهانی مقابله با جرایم سازمان‌یافته» می‌گوید تاکنون نتوانسته است فروشندگان و خریداران تسلیحاتی را که به سومالی قاچاق می‌شود، شناسایی کند. با این حال شماره سری‌ تسلیحاتی که از سوی ایران ارسال شده بسیار به یکدیگر نزدیک‌اند و این نشان می‌دهد که همه آن‌ها بخشی از یک محموله هستند.

همچنین اطلاعات سامانه ناوبری ماهواره‌ای در مورد قایق‌های توقیف‌شده قاچاقچیانی که این تسلیحات را به سومالی فرستاده‌اند، نشان می‌دهد که مبداء آن‌ها یمن بوده است.

در همین حال یکی از قایق‌هایی که نیروی دریایی آمریکا آن را توقیف کرده، در حافظه دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) خود چند نقطه در ایران، یمن و سومالی را ذخیره کرده بوده؛ از جمله یک لنگرگاه کوچک در حوالی بندر جاسک،از پایگاه‌های نیروی دریایی ایران و بندر مکلا در یمن که یکی از مراکز شناخته‌شده قاچاق اسلحه در منطقه است.

اندیشکده غیر دولتی «طرح جهانی مقابله با جرایم سازمان‌یافته» می‌گوید این تسلیحات در نهایت به دست قاچاقچیان اسلحه می‌افتد که مشتریان آن‌ها معمولاً گروه‌های مخالف دولت سومالی و یا گروه‌های اسلام‌گرای افراطی فعال در این کشور هستند که با القاعده و گروه موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) ارتباط دارند.

در سومالی گروه الشباب از متحدان شبکه تروریستی القاعده فعال است و مسئولیت چند حمله مرگبار را بر عهده دارد، از جمله یورش به مرکز خرید «وست گیت» در نایروبی پایتخت کنیا که در سپتامبر ۲۰۱۳ انجام و به مرگ ۶۷ نفر منجر شد.

سه نفر از رهبران حوثی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل

همزمان با انتشار خبر قاچاق سلاح ارسالی ایران به حوثی‌های یمن، شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر یوسف المدانی، مسفر الشاعر و محمد عبدالکریم الغماری، سه نفر از رهبران حوثی را به دلیل نقش آن‌ها علیه صلح، امنیت و ثبات یمن، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

یوسف المدانی دستیار وزیر دفاع حوثی‌هاست، مسفر الشاعر متهم به قاچاق تسلیحات است و  محمد عبدالکریم الغماری از رهبران نظامی حوثی در عملیات تصرف مأرب است.

در ماه‌های اخیر حوثی‌های مورد پشتیبانی ایران عملیات گسترده‌ای را برای تصرف استان مأرب یمن آغاز کرده‌اند.

استان مأرب تنها پایگاه نیروهای دولتی در شمال یمن است و اهمیت استراتژیک دارد زیرا در مرکز یمن قرار دارد و محل اتصال استان‌های این کشور است. مأرب استان‌های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می‌کند و از منابع و ثروت‌های طبیعی از جمله نفت و گاز زیادی برخوردار است.

جنگ در مأرب تاکنون صدها کشته برجای گذاشته و صدها هزار نفر را آواره کرده است.

تلاش‌های بین‌المللی سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن تاکنون بی‌ثمر مانده است.

در مذاکرات پنهانی ایران و عربستان سعودی که چندین ماه است با میانجی‌گری عراق آغاز شده است، دو طرف از جمله در مورد جنگ یمن گفت‌وگو کرده‌اند اما این گفت‌وگوها نیز هنوز نتیجه‌ای نداده است.

در جنگ یمن عربستان سعودی از دولت این کشور حمایت می‌کند و ایران از حوثی‌ها.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.