ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه مردمی آبان برای رسیدگی به اتهامات سران جمهوری اسلامی ادامه دارد

این دادگاه در سومین روز خود در حالی ادامه یافت که شماری دیگر از شاهدان، از جمله فعالان حقوق بشر، بازداشت‌شدگان آبان، خانواده‌ها و نزدیکان جان‌باختگان و یک افسر نیروی انتظامی، شهادت خود را به مقامات دادگاه ارائه کردند.

دادگاه مردمی آبان برای بررسی جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه‌ قضائیه در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در سه روز گذشته برگزار شده و قرار است امروز شنبه ۲۲ آبان‌ماه هم به کار خود ادامه دهد.

این دادگاه در سومین روز خود در حالی ادامه یافت که شماری دیگر از شاهدان، از جمله فعالان حقوق بشر، بازداشت‌شدگان آبان، خانواده‌ها و نزدیکان جان‌باختگان و یک افسر نیروی انتظامی، شهادت خود را به مقامات دادگاه ارائه کردند.

شادی صدر، مدیر سازمان عدالت برای ایران با به نمایش گذاشتنِ چند ویدئو که نشان می‌داد در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، نیروهای امنیتی و نظامی با لباس شخصی و لباس فرم در میان جمعیت یا از بالای پشت بام‌ها به سوی شهروندان معترض شلیک کرده‌اند، گفت: 

«از ۲۲۹۸ ویدئویی که از اعتراضات آبان گردآوری شده، در ۳۱۰ ویدئو شلیک به معترضان، صدای شلیک سلاح گرم و یا پیکر افرادی که مورد هدف قرار گرفته‌اند، دیده می‌شود.»

به‌گفته او، این ویدئوها، «نوک کوه یخ» از سرکوبی است که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ روی داده است.

در این جلسه از دادگاه پرونده قتل محمد داستان خواه، کودک ۱۵ ساله‌ای که در اعتراضات آبان در شیراز با شلیک نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد، مورد بررسی قرار گرفت.

 همچنین کامیار احمدی، پسرخاله یکی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ در مریوان به نام ارشاد رحمانیان و یکی دیگر از شاهدان که برادرش در اولین روز از اعتراضات آبان جان باخته هم حضور یافته و شهادت خود را ارائه کردند.

جلسات دادگاه بین‌المللی آبان از روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه جاری آغاز شده و تا ۲۳ همین ماه ادامه خواهد داشت.

در بیانیه‌ای که برگزارکنندگان دادگاه مردمی آبان، روز سه‌شنبه ۱۸ آبان در لندن صادر کردند، اعلام شده بود که مقامات دادگاه قرار است بررسی کنند که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس سابق قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ «جنایت علیه بشریت» بوده است یا خیر؟

در روز دوم از برگزاری این دادگاه هم رها بحرینی، کارشناس سازمان عفو بین‌الملل با استناد به آمار گردآوری شده توسط سازمان متبوع خود، شمار جان‌باختگانی که احراز هویت شده‌اند را ۳۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: 

«در جریان اعتراضات آبان ۹۸ و در بازداشتگاه‌های ایران از شوک الکتریکی، ‌ مواد شیمیایی، آزار و تجاوز جنسی، ‌ تهدید بازداشت‌شدگان و خانواده آنها، استفاده شده است.»

در این جلسه از دادگاه، شاهدان دیگری هم به صورت آنلاین حضور داشتند و شهادت خود را به سمع و نظر مقامات دادگاه رساندند.

دادگاه مردمی آبان توسط سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شده و قرار است تا پایان آن، ۴۵ شاهد، شهادت خود را به ثبت برسانند.

همچنین اعلام شده، شهادتنامه ۱۲۰ نفر دیگر به صورت کتبی، تسلیم دادگاه شده است.

در روز اول برگزاری دادگاه، ۳۲ شاهد، اظهارات خود را به دادگاه تسلیم کردند. طبق اعلام برگزارکنندگان این دادگاه، در دادگاه مردمی آبان، نقش ۱۳۳ تن از مقامات جمهوری اسلامی ایران، در ارتباط با کشتار و شکنجه شهروندان در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز آبان‌ ۹۸ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قاضی زاک یاکوب، فعال شناخته شده ضد آپارتاید و از قضات پیشین دیوان قانون اساسی آفریقای جنوبی، و چند تن از سرشناس‌ترین حقوق‌دانان جهان از جمله الهام سعودی، کارلا فرستمن، زک یاکوب، کالین روهان، نورسیابانی تاتونسانکا، قضاوت این دادگاه را بر عهده دارند. ریاست این دادگاه هم بر عهده وین جُرداش، وکیل بین‌المللیِ حقوق بشر است.

در آبان‌ ماه ۹۸ و به دنبال افزایش سه برابری قیمت بنزین در ایران، شهروندان از روز ۲۴ آبان اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی در بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر کشور کردند. طبق اعلام منابع حقوق بشری این تجمعات از همان ساعت اولیه تا روزهای بعد با سرکوب خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شد که در جریان آن صدها نفر کشته، زخمی و بازداشت شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.