ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا می‌گوید حمله‌ هوایی در سوریه که به کشته شدن ۸۰ غیر نظامی منجر شد، موجه بود

آمریکا حمله‌ هوایی سال ۲۰۱۹ در سوریه را که به کشته شدن ۸۰ نفر غیر نظامی منجر شد موجه عنوان کرده، اما گزارشی که اخیراً در نیویورک تایمز منتشر شد می‌گوید در مورد بمباران مردمی که قصد فرار از باغوز را داشتند، پنهان‌کاری شده است.

گزارشی که اخیراً در نیویورک تایمز منتشر شد می‌گوید که در زمینه بمباران مردمی که قصد فرار از باغوز را داشتند، پنهان‌کاری شده است.

ارتش آمریکا برای نخستین بار تأیید کرد که در جریان حمله هوایی سال ۲۰۱۹ در سوریه که ۸۰ کشته برجا گذاشت، اغلب قربانیان زنان و کودکان بودند. ارتش آمریکا با این وجود این حمله را موجه دانست و مدعی شد که در جریان آن جنگجویان داعشی که نیروهای ائتلاف را هدف قرار می‌دادند نیز کشته شده بودند. 

تأییدیه ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) به دنبال انتشار گزارش نیویورک تایمز صورت گرفت. نیویورک‌ تایمز در گزارشی به نقل از مقامات سابق و فعلی وزارت دفاع آمریکا نوشته بود که در زمینه یک جنایت جنگی احتمالی لاپوشانی و پنهان‌کاری صورت گرفته است.

استدلال سنتکام بر این اساس است که چون شماری از زنان و کودکان (جه به انتخاب خود یا چه به لحاظ عقیدتی) در میان جنگجویان داعش بودند نمی‌توان آن‌ها را یه صورت مطلق در طبقه‌بندی غیرنظامیان قرار داد.

حمله مورد بحث روز ۱۸ مارس ۲۰۱۹ در شهر باغوز واقع در کرانه رود فرات صورت گرفت. این شهر در مرز عراق و سوریه جایی که نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت هوایی آمریکا در حال نبرد با آخرین بازمانده‌های داعش در سوریه بودند واقع شده است.

در گزارش نشریه نیویورک تایمز در مورد این حمله آمده، دو بمب بر روی جمعی از زنان و کودکانی که قصد فرار از جنگ داشتند انداخته شد. به گفته متصدیان پایگاه هوایی العدید که از داخل خاک قطر پهپاد‌های آمریکایی را رصد و هدایت می‌کند، این بمب‌ها بر روی جمعیت غیر نظامی فرود آمد. متصدیان این پایگاه وقتی می‌بینند اولین بمب ۵۰۰ پوندی از یک هواپیمای US F-15E ، و به دنبال آن بمب ۲۰۰۰ پوندی بر روی هر کس که از بمب اول زنده مانده انداخته می‌شود غرق در تعجب می شوند.

بر اساس این گزارش در سامانه چتی که برای رصد تصاویر پهپادها در این پایگاه استفاده می‌شود یکی از متصدیان می‌پرسد: «کی این بمب را انداخت؟» ظرف چند دقیقه یک افسر حقوقی بلافاصله این حمله را به عنوان جنایت جنگی احتمالی که نیازمند تحقیق است ثبت و دستور می‌دهد که تصاویر پهپاد و دیگر شواهد تحویل داده شوند. 

سرهنگ دوم دین کورساک، حقوق‌دان در نیروی هوایی این پرونده را به بازرس عمومی پنتاگون تحویل می‌دهد، اما در گزارشی که متعاقب آن تهیه می‌شود نامی از حمله برده نمی‌شود. سرهنگ کورساک جزئیات این واقعه را به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا می‌فرستد.

نیویورک‌ تایمز در تحقیقاتی که در مورد این واقعه انجام داده در یافته که حمله هوایی در باغوز توسط یک واحد «در سایه»  نیروهای ویژه تحت نام «نیروی ضربتی ۹» که مستقل از مرکز العدید  در قطر عمل می‌کند، انجام گرفته است.  به نظر می‌رسد در جریان این حمله پروتکل و روند لازم برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان رعایت نشده است.

براساس برآورد پنتاگون در جریان این حمله هوایی ۱۶ جنگجوی داعش کشته شدند و مرگ ۴ نظامی نیز در این برآورد تأیید شده است.

کاپیتان اوربان، یکی از سخنگویان پنتاگون می گوید:

«تحقیقات صورت گرفته نمی‌تواند وضعیت ۶۰ قربانی دیگر این حمله را روشن کند. دلیل این عدم قطعیت این است که در تصاویر ویدئویی دست‌کم چند زن مسلح و یک کودک مسلح مشاهده شده است.»

تحقیق دیگری که به دستور فرماندهان نیروهای ویژه صورت گرفته این حمله هوایی را تحت عنوان دفاع شخصی توجیه می‌کند.

نتیجه این تحقیقات این بوده که از این پس روند و پروتکل تغییر کرده و قبل از چنین حملاتی ویدئوهای رصد باید با کیفیت بالا باشند، همچنین حمله به هسته‌ها باید با هماهنگی نیروی هوایی ائتلاف صورت گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.