ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تا امروز هیچ برنامه جامع اقتصادی توسط دولت اعلام نشده

ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ که با شعار نجات اقتصاد ایران به ریاست جمهوری رسید با بحران اقتصادی عظیمی روبه‌روست. کابینه او برای رفع مشکلات اقتصادی تا امروز هیچ برنامه جامعی به مجلس ارائه نکرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که لازم است به رئیس جمهوری اعلام کنیم ما هنوز منتظر برنامه جامع اقتصادی دولت هستیم و تا امروز هیچ برنامه جامع اقتصادی توسط دولت اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۶ آبان مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: 

«گرچه در سرفصل‌های مختلف توضیحاتی توسط وزرا ارائه شده است اما هنوز یک برنامه جامع که شامل برنامه دولت برای حوزه‌های مختلف و روابط اقتصادی و تبیین مسائل مختلف باشد تا به امروز ارائه نشده.»

 پورابراهیمی داورانی در این جلسه در رابطه با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صحبت کرد تا ارزیابی دولت‌های گذشته مشخص کند دولت جدید چه شاخص‌هایی را در حوزه اقتصاد تحویل گرفته است. 

نماینده کرمان عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم روحانی را بسیار ضعیف دانست و گفت: 

«عملکرد ۸ ساله دولت گذشته در حوزه اقتصادی کار را به جایی رساند که هیچ شاخص سالمی در پایان دولت دوازدهم نداشت و تقریباً همه شاخص‌های اقتصادی متأثر از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد بوده است و اگر بخواهیم به نتایج بعضی از ارزیابی‌ها توجه کنیم و وضعیت نامناسب رشد اقتصادی نگاه کنیم، فاصله بسیار زیادی بین عملکرد و برنامه هدف‌گذاری شده را درمی‌یابیم.»

 این نماینده مجلس ادامه داد:

« بعضی از این عددها نشان می‌دهد حتی معادل یک پنجم شاخص‌ها نیز تحقق پیدا نکردند و در خصوص وضعیت نرخ فقر در اقتصاد کشور که یکی از شاخص‌های مهم ما است متأسفانه باید اعلام کنیم حدود ۱۰ واحد درصد نرخ شاخص فقر افزایش پیدا کرده و از عدد ۲۲ به حدود ۳۳ درصد رسیده است و این نگرانی جدی است یعنی معادل یک سوم از جمعیت کشور با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای روبه‌رو هستند.»

به گفته او دولت باید شبانه‌روز تلاش کند تا جهت ریل اقتصاد کشور را تغییر دهد تا شاهد تغییر وضع اقتصاد و اتفاقات مثبتی در وضع کشور باشیم. 

پورابراهیمی در این جلسه به برجام نیز اشاره کرد و گفت ایران در هشت سال گذشته به تعهدات برجام یک طرفه عمل کرده اما انواع تحریم‌های نفتی، بیمه‌ای، انتقال پول، تجاری و بانکی ادامه داشته است.  

این نماینده مجلس با بیان اینکه عدم استفاده از ظرفیت داخلی در اقتصاد یکی از دلایل اصلی شاخص‌های امروز اقتصاد است، به شعار « اقتصاد مقاومتی» علی خامنه‌ای ارجاع داد و گفت:

«توانمندسازی در درون علی‌رغم وجود ظرفیت‌های قابل توجه مورد غفلت قرار گرفت، اقتصاد ما، اقتصاد بسیار باظرفیتی است و عدم توجه به آن چیزی که در سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبری بود باعث این وضعیت شد. پس آن چه را که ما می‌خواهیم و از دولت انتظار داریم این است که عملکرد نامناسب دولت یازدهم و دوازدهم در وضعیت اقتصادی باید درسی باشد برای دولت سیزدهم و دولت باید از همین ابتدا ظرفیت خود را بر توانمندی داخلی به کار گیرد.» 

چشم‌انداز وضعیت اقتصادی ایران تاریک است. در نیمه نخست سال جاری با محقق نشدن درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده، دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده است؛ رقمی معادل دو برابر یک سال قبل. 

گزارش عملکرد شش ماه نخست بودجه ۱۴۰۰ ایران که از سوی دیوان محاسبات منتشر شده بیانگر کاهش شدید درآمدهای نفت و گاز ایران، رشد برداشت از صندوق توسعه ملی و محقق نشدن درآمد پیش‌بینی شده از فروش اموال منقول و غیرمنقول و واگذاری شرکت‌های دولتی است. همچنین بر اساس گزارش خزانه‌داری کل ایران در آبان ماه دولت ابراهیم رئیسی با کسری شدید بودجه و درآمد مواجه است. 

وضعیت اقتصادی چنان وخیم است که روز گذشته حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به ناتوانی دولت برای بهبود و پیشرفت اقتصاد ایران اذعان کرد و از مردم خواست برای رفع مشکلات دولت و نظام دست به دامان خدا و اهل بیت شوند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.