ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعال‌ترین بندر هند اجازه پهلوگیری کشتی‌های حامل محموله‌های ایران، افغانستان و پاکستان را نمی‌دهد

میان گمرک هند و مسئولان بندر موندرا در این کشور اختلاف به‌وجود آمده. در این بندر چند روز است که به دلیل کشف مواد مخدر از کشتی متعلق به افغانستان پهلوگیری کشتی‌های حامل محموله‌های ایران، افغانستان و پاکستان ممنوع شده است. گمرک هند از این بندر خواسته توضیح بدهد. مسئولان کشتی‌رانی ایران می‌گویند هیچ اطلاعی از اقدام اپراتور بندر موندرا ندارند.

بندر موندرا، فعال‌ترین بندر کانتینری هند از دوشنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر پهلوگیری کشتی‌های حامل محموله‌های ایران، افغانستان و پاکستان را ممنوع کرده است.

مقام‌های این بندر دلیل این اقدام را کشف و ضبط نزدیک به سه تن هروئین از دو کانتینر ارسالی از افغانستان اعلام کرده‌اند.

مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتی‌رانی و خدمات وابسته روز چهارشنبه ۲۶ آبان درباره رایزنی‌ها با اپراتور بندر موندرای هند برای لغو ممنوعیت پذیرش محموله متعلق به ایران در این بندر گفت:

«هنوز هیچ اطلاعی از اقدام اپراتور بندر موندرا نداریم و هیچ یک از فعالان و تجار این حوزه انعکاسی از وضعیت موجود به انجمن ارائه نداده‌اند.»

مسعود پلمه افزود:

«اگر بندر موندرا اجازه پهلوگیری کشتی‌های حامل محموله‌های ایران را ندهد، به‌طور قطع بنادر دیگری در کشور هند فعال هستند که می‌توانند جایگزین این بندر شوند و دولت هند موظف است که بنادر دیگری را برای پذیرش کشتی‌های حامل بار ایران را معرفی کند.»

به‌گفته دبیر انجمن کشتی‌رانی، ایران در حال حاضر از تمام بنادر هند استفاده می‌کند و محدودیتی در این زمینه ندارد. او گفت:

«فقط به‌واسطه محموله مواد مخدری که مبداء آن افغانستان بوده و از مسیر ایران به بندر موندرا رسیده، اپراتور این بندر اطلاعیه‌ای مبنی بر اعمال محدودیت برای محموله‌های ایران صادر کرده اما هنوز از اجرا شدن یا نشدن آن اطلاعی نداریم. این امکان وجود دارد که بندر دولتی کندلا جایگزین بندر موندرا شود.»

پیش از این مسئولان ایرانی اعلام کرده بودند این مشکل با بندر موندرای هند برطرف شده و نامه‌ای مبنی بر رفع محدودیت‌ها نیز منتشر شد اما این نامه از سوی شرکت آدانی، اپراتور بندر موندرا نبود و صرفاً خواسته گمرک هند بود.

اداره گمرک هند از شرکت آدانی خواسته است که درباره ممنوعیت بار از سه کشور توضیح دهد.

روزنامه اکونومیک تایمز هند به نقل از دو مقام دولتی هند نوشته است که بنادر کشور اجازه‌ی گرفتن چنین تصمیم‌های یک‌جانبه‌ای را ندارند و باید زیر نظر سیاست خارجی کشور عمل کنند.

وزارت اقتصاد هند ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر گذشته با ارائه آماری اعلام کرده بود که در هشت ماه نخست سال جاری میلادی صادرات این کشور به ایران ۸۸۶ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال قبل بیش از ۴۸ درصد کاهش داشته است. در هشت ماه ابتدایی سال گذشته هند یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار صادرات به ایران داشت.

چند مقام تجارت خارجی هند در اسفند سال گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بودند به دلیل کاهش اندوخته روپیه ایران، شرکت‌ها و تاجران هندی حاضر نیستند برای صادرات مواد غذایی مانند شکر، برنج و چای با ایران قراردادهای جدید امضا کنند.

در سال ۲۰۱۸ که هنوز تحریم نفتی آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته نشده بود، جمهوری اسلامی ۱۴,۸ میلیارد دلار صادرات و ۲,۸۶ میلیارد دلار واردات از هند داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.