ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاومت در برابر کودتای سودان وارد مرحله تازه‌ای شد

در خونین‌ترین روز بعد از کودتای نظامیان در سودان ۱۵ تن از معترضان کشته شدند. فعالان مدنی اعلام کردند بعد از این رویداد خونین مقاومت در برابر کودتا وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. جامعه بین‌المللی سرکوب‌ها را محکوم کرد.

دوشنبه ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان تحت بازداشت قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. از آن تاریخ تاکنون جامعه بین‌المللی توسط سازمان ملل متحد در حال رایزنی بین کودتاچیان و حمدوک، نخست‌وزیر معزول است.

کمیته پزشکان سودان که یک نهاد مستقل و بی‌طرف متشکل از پزشکان است اعلام کرد که چهارشنبه گذشته در جریان اعتراضات به کودتا در شهرهای خارطوم و بحری دست‌کم ۱۵ نفر از معترضان کشته شدند. به این ترتیب از آغاز اعتراضات تاکنون شمار کشته‌شدگان به ۳۹ نفر افزایش یافت. بر اساس اعلام کمیته پزشکان سودان صدها نفر هم در طی درگیری ارتش با معترضان مجروح شده‌اند.

از سرگیری اعتراضات

روز گذشته اعتراضات در خارطوم از سر گرفته شد. به گزارش الجزیره نیروهای پلیس تلاش کردند با گاز اشک‌آور با معترضان که شب را در خیابان‌ها گذرانده بودند مقابله کنند. نیروهای امنیتی سنگربندی‌ها در خیابان‌های پایتخت را از سر راه برمی‌داشتند و در تلاش برای بازداشت معترضان بودند اما در همان حال معترضان نیز سنگربندی‌های تازه‌ای ایجاد می‌کردند. یک مقام بلندپایه انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان (SPA) که سازماندهی اعتراضات را به عهده دارد اعلام کرد:

«ما در حال رایزنی برای افزایش و گسترش مقاومت در برابر کودتاچیان هستیم.»

اعتصابات و نافرمانی مدنی یکی از روش‌های مقاومت در برابر کودتاچیان در سودان است. خبرنگار الجزیره از خارطوم گزارش داده که رفت و آمد در پایتخت همچنان ادامه دارد و لذا هنوز نمی‌توان گفت فراخوان به گسترش مقاومت به ثمر رسیده است.

ارتش ادعا می‌کند که برای دفاع از خود و برای مقابله با تهاجم معترضان به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های مشقی اقدام کرده است. معترضان اما می‌گویند نیروهای ارتش و پلیس از گلوله‌های جنگی استفاده کرده‌اند.

انجمن شاغلان حرفه‌ای سودان از معترضان خواسته است که از خشونت پرهیز کنند.

واکنش‌های بین‌المللی

جامعه بین‌المللی سرکوب اعتراضات روز چهارشنبه خارطوم را محکوم کرد. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده از گلوله‌های جنگی در مقابله با معترضان «شرم‌آور» است.  باشله گفت:

«شلیک به جمعیت انبوه معترضان که چندین کشته و مجروح به جای گذاشت تأسف‌آور است. هدف از این اقدامات سرکوب مخالفت‌هاست و بی‌تردید مصداق نقض حقوق بشر است.»

اتحادیه اروپا نیز شلیک کوتاچیان به معترضان را محکوم و اعلام کرد که افرادی که مسئول این اقدام بودند می‌بایست پاسخگو باشند.  

کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا بعد از کودتا کمک‌های مالی خود به سودان را قطع کردند.

در سه هفته گذشته اینترنت و خدمات تلفنی در سودان کاملاً قطع شده بود. اکنون نظامیان اعلام کرده‌اند که به تدریج اینترنت و خدمات تلفنی مجدداً وصل می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.