ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیروزی کشاورزان هند، عقب‌نشینی دولت: اصلاحات کشاورزی لغو شد

دولت هند با لایحه اصلاحات کشاورزی قصد داشت صنعت زراعت هند را مدرنیزه کند، بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق و قیمت‌ها را رقابتی کند. کشاورزان هند اما نگران فروش محصولات خود بودند زیرا این اصلاحات به کشاورزان هندی اجازه می‌داد محصولات را به خریداران فراتر از بازارهای عمده‌فروشی تحت نظارت دولت بفروشند؛ جایی که کشاورزان از حداقل قیمت فروش محصولات برخوردار می‌شدند. کشاورزان در پی یک سال اعتراض دولت را مجبور به عقب‌نشینی کردند و اصلاحات لغو شد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند جمعه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد که اصلاحات در بخش کشاورزی اجرا نخواهد شد. مودی گفت دولت تصمیم گرفته است که این اصلاحات را پس بگیرد.

نخست‌وزیر هند از هزاران کشاورز معترض در دهلی نو که تقریباً یک سال در پایتخت هند چادر زده و علیه اصلاحات تظاهرات کرده‌اند، خواست به خانه‌ها و مزارع خود بازگردند.

نارندرا مودی گفت:

«ما روند قانون اساسی برای لغو هر سه قانون را در نشست پارلمان که در پایان ماه جاری (نوامبر) برگزار می‌شود، آغاز خواهیم کرد.»

مودی سه قانون اصلاحات را در سال ۲۰۲۰ به‌منظور تلاش برای تغییرات در بخش کشاورزی قدیمی هند تصویب کرده بود. بخش کشاورزی هنوز حدود ۶۰ درصد از نیروی کار هند را در بر می‌گیرد اما با مشکلات فقر، بدهی و ناکارآمدی مواجه است.

لایحه اصلاحات به سرعت اعتراض میلیون‌ها کشاورز هندی را برانگیخت. آن‌ها دولت را به تصویب قوانین بدون مشورت متهم می‌کردند و می‌گفتند این اصلاحات معیشت آن‌ها را به خطر می‌اندازد و به شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد تا قیمت‌گذاری محصولاتشان را در دست بگیرند.

دولت هند اما با اصلاحات قصد داشت کشاورزی را مدرنیزه کند، بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق و قیمت‌ها را رقابتی کند.

پس از اینکه دولت در سال گذشته از لغو اصلاحات خودداری کرد، صدها هزار کشاورز به سمت دهلی نو راهپیمایی کردند و مأموران انتظامی در راه با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش با آن‌ها برخورد کردند. کشاورزان سرانجام در امتداد مسیر بزرگراه‌های اصلی به پایتخت اردوگاه‌های اعتراضی برپا کردند.

از آن زمان تاکنون کشاورزان در حومه دهلی نو باقی ماندند و یکی از پایدارترین اعتراضات را علیه دولت مودی، حتی در اوج شیوع کرونا ادامه دادند. این اعتراضات در ماه فوریه به خشونت کشیده شد. در آن زمان کشاورزان به مرکز دهلی نو یورش بردند و برای مدت کوتاهی یک قلعه تاریخی در مرکز قدیمی شهر را تصرف کردند.

دولت در اوایل سال جاری موافقت کرد که اصلاحات را به حالت تعلیق درآورد، اما کشاورزان که از حمایت اتحادیه‌های قدرتمند برخوردارند، گفتند تا زمانی که اصلاحات به‌طور کامل لغو نشود، تسلیم نخواهند شد.

ریکش تیکایت، رهبر کشاورزان نیز روز جمعه گفت تا زمانی که اصلاحات در پارلمان لغو نشود، کشاورزان از اردوگاه‌های خود بیرون نمی‌روند.

پیش از این دولت مودی گفته بود به فشار کشاورزان تمکین نمی‌کند و از قوانین اصلاحی عقب‌نشینی نخواهد کرد. روز جمعه نخست‌وزیر هند در سخنرانی خود گفت از این‌که دولت «نتوانسته کشاورزان را متقاعد کند» ابراز تأسف می‌کند. مودی گفت:

«هر کاری که انجام دادم برای کشاورزان بود. کاری که می‌کنم برای کشور است.»

اپوزیسیون نیز به این تصمیم دولت واکنش نشان داد. رائول گاندی از حزب کنگره گفت، دولت سرکش و گستاخ در نهایت مجبور به تسلیم شد.

پالانیاپان چیدامبارام، یکی از نمایندگان اپوزیسیون در توییتی نوشت:

«اعلام نخست‌وزیر مبنی بر لغو اصلاحات کشاورزی از تغییر سیاست او ناشی نمی‌شود. ترس از انتخابات دلیل آن است.»

آماریندر سینگ، وزیر ارشد سابق ایالت پنجاب، که محل زندگی بسیاری از کشاورزان معترض است، در توییتی از نارندرا مودی به‌خاطر «پذیرفتن خواسته‌های هر پنجابی» تشکر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.