ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بین‌المللی کار: قطر همه مرگ‌های ناشی از سانحه‌های کاری را اعلام نمی‌کند

قطر تابستان ۲۰۲۲ میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است. استادیوم‌های مدرن که به قیمت جان صدها کارگر مجهز شده‌اند. سازمان بین‌المللی کار در تازه ترین گزارش می‌گوید که دولت قطر در باره گزارش های مربوط به مرگ کارگران واقعیت را بیان نمی‌کند.

«جام جهانی خونین» توصیفی است که فعالان حقوق کارگران و نهادهای حقوق بشر برای توصیف جام جهانی سال آینده به کار می‌برند. قطر که چگونگی کسب میزبانی مسابقات جام جهانی آن نیز با پرسش روبروست، برای ساخت ورزشگاه‌های مدرن هزاران کارگر را از مناطق مختلف جهان، عمدتا جنوب آسیا، به کار گرفته است. چندی پیش سازمان عفو بین الملل از قطر به دلیل عدم توضیح در باره مرگ هزارن کارگر انتقاد کرده بود. پیش از آن نیز در فوریه امسال روزنامه گاردین در یک گزارش تحقیقی از مرگ ۶۵۰۰ کارگر مهاجر از سال ۲۰۱۰ در قطر خبر داده بود.

سازمان بین الملی کار اما به استناد گزارش‌های ثبت شده نهادهای دولتی قطر مرگ ۵۰ کارگر در سال ۲۰۲۰ را گزارش کرده است. در این سال بیش از ۳۸ هزار کارگر نیز مصدوم شدند که مصدومیت ۵۰۶ تن آن‌ها شدید بود و ۳۷۶۰۰ نفر نیز در حد کم تا متوسط مجروح شدند.

گزارش تازه سازمان بین‌المللی کار که در روز جمعه ۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان منتشر شد می‌گوید که ارقام مربوط به مرگ و مصدومیت کارگران می‌تواند بیشتر از آنچه که اعلام شده باشد و هنوز نمی‌توان آمار قطعی در این باره بیان کرد، چرا که سازمان‌های دولتی مرگ‌های غیرمترقبه در میان کارگران و تلفات ناشی از گرما را گزارش نمی‌کنند.

بر اساس اعلام این سازمان بیشتر کارگران مهاجر که از حوادث کار آسیب دیدند از بنگلادش، نپال و هند آمده‌اند و سقوط از ارتفاع، تصادف در مسیر کار و سقوط اجسام در محل کار اصلی‌ترین علل حوادث کاری بودند.

مسئول پروژه قطر سازمان بین‌المللی کار در پیوند با این موضوع گفت:

«شفافیت در فرایند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به ما این امکان را می‌دهد تا مجموعه‌ای از توصیه‌های ملموس که می‌تواند به عنوان نقشه راه عمل کند ارائه بدهیم».

گزارش‌های دولت قطر نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ حوادث کاری جان ۱۱۷ کارگر را گرفت و ۴۹۴ را نیز مصدوم کرد. این آمار در سال ۲۰۱۸، ۱۲۹ مرگ و ۴۴۶ مصدومیت اعلام کرده است.

قطر به تازگی اعلام کرده است که اصلاحاتی در قوانین کار و دستمزد کارگران انجام داده است. این کشور ثروتمند در خاورمیانه یکی از مقصدهای کارگران مهاجر از جنوب و جنوب شرق آسیا، آفریقا و خاورمیانه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.