ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجشیر در اشغال طالبان: ایجاد مزاحمت و وحشت برای مردم

طالبان در دروازه‌های ورودی پنجشیر مستقر شده‌اند. علاوه بر ایجاد مزاحمت برای مردم، اقلام غذایی هم فقط در میان آشنایان و وابستگان به طالبان توزیع می‌شود.

به گزارش «هشت صبح»، سرپرست وزارت دفاع طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است به ‌خاطر «تأمین امنیت بهتر و اطمینان یافتن از بهبود وضعیت امنیتی در پنجشیر»، از ورود افراد «غیر‌مسئول» در تمام دروازه‌های ورودی این ولایت جلوگیری می‌شود. فعالان جامعه مدنی از نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که هر چه زودتر به وضعیت خانواده‌های بی‌بضاعت در پنجشیر رسیدگی کنند.

در پی اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان، احمد مسعود، فرمانده جبهه‌ مقاومت ملی و جمعی از نیروهای مردمی و دولت پیشین از جمله امرالله صالح، معاون نخست ‌ریاست ‌جمهوری پیشین، به ولایت پنجشیر پناه بردند و «جبهه‌ مقاومت ملی» را برای جنگ با طالبان به رهبری احمد مسعود تشکیل دادند. به ‌دنبال آن طالبان حملات‌شان بر پنجشیر را شدت بخشیدند و پس از چند هفته ادعا کردند که کنترل سراسر این ولایت را در اختیار گرفته‌اند، اما جبهه‌ مقاومت ملی اعلام کرد که هنوز تعدادی از نقاط استراتژیک این ولایت را در کنترل دارد. اکنون طالبان مانع از ورود افراد «غیر مسئول» به ولایت پنجشیر می‌شوند و علاوه بر این با تجسس در خانه‌های مردم، زندگی ساکنان این ولایت را مختل کرده‌اند. مصمم شریفی، فعال جامعه مدنی در پنجشیر در مصاحبه با هشت صبح گفت:

«طالبان در هر گوشه از پنجشیر مردم را تلاشی‌های بی‌مورد می‌کنند. موبایل‌ها را چک و مردم را لت‌و‌کوب می‌کنند. حتا بسیاری‌ را به جاهای نا‌معلوم انتقال می‌دهند.»

 شریفی در ادامه این مصاحبه افزود:

«طالبان در قیود تازه‌شان یک تعریف درست از افراد غیر‌مسئول ندارند. به نزد ما و مردم پنجشیر این سوال‌برانگیز است که هدف از غیرمسئول کی است. این اقدام عقده‌مندانه و به خاطر اذیت کردن مردم پنجشیر در دروازه‌های ورودی این ولایت است که مردم پنجشیر به‌آسانی از دیگر ولایت‌ها به زادگاه‌شان آمده نتوانند.»

نگرانی از وضع اقتصادی اسفناک مردم

در همان حال به گزارش هشت صبح، برخی از فعالان جامعه مدنی در ولایت پنجشیر، از نبود خدمات درمانی و وضعیت بد اقتصادی شهروندان در ولایت پنجشیر در آستانه فصل سرما نگران‌اند و می‌گویند که روند توزیع کمک‌های غذایی شفاف نیست.

قندآغا واثق، یکی از فعالان جامعه مدنی ولایت پنجشیر، در گفت‌وگو با روزنامه هشت صبح گفت:

 «با تاسف که اکثریت ادارات دولتی در پنجشیر بسته است و مردم دسترسی به خدمات اولیه حکومتی ندارند. اکثریت باشنده‌گان پنجشیر به بیرون از پنجشیر آواره شده‌اند، اما کسانی‌ که در این ولایت حضور دارند، در وضیعت بد اقتصادی به سر می‌برند.»

نیازالله، یکی از ساکنان ولسوالی عنابه ولایت پنجشیر در مصاحبه با هشت صبح از وضیعت بد اقتصادی‌ در آستانه فصل سرما خبر داد:

 «وضعیت اقتصادی ما در صفر کله می‌زند و کمک‌ها به افرادی توزیع می‌شود که با طالبان شناخت دارند. منطقه ما حالت نظامی به خود گرفته است.»

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل و برخی از سازمان‌های دیگر جهانی، طالبان را به نقض حقوق بشری در ولایت پنجشیر متهم کرده بودند، اما طالبان این اتهام‌ها رد کرده‌اند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.