ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش سازمان ملل از یمن: فاجعه‌ای بزرگ در راه است

برنامه توسعه سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تعداد کشته‌شدگان در نتیجه جنگ یمن تا سال ۲۰۳۰ به ۱,۳ میلیون نفر برسد. در صورت تداوم جنگ، حدود ۷۰ درصد از کشته شدگان جنگ یمن، کودکان زیر پنج سال خواهند بود.

براساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، پیش‌بینی شده است که تعداد کشته‌شدگان جنگ یمن تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۷۷ هزار نفر خواهد رسید که شامل کشته‌شدگان در میدان جنگ و افرادی است که به صورت غیرمستقیم و بدون حضور در میدان جنگ کشته شده‌اند.

در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر/ ۲ آذرماه منتشر شد، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) تخمین زد که در صورت تداوم جنگ، ۷۰ درصد از کشته‌شدگان، کودکان زیر پنج سال خواهند بود.

این مطالعه نشان داد که ۶۰ درصد از مرگ‌ها ناشی از علل غیرمستقیم مانند گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری بوده و مابقی ناشی از علل مستقیم مانند جنگ در خط مقدم و حملات هوایی است.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفت: «در مورد یمن، ما معتقدیم که تعداد افرادی که واقعاً در نتیجه درگیری جان خود را از دست داده‌اند، از تعداد کشته‌شدگان در میدان جنگ بیشتر است.»

گزارش UNDP پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ تعداد افرادی که سوء تغذیه را تجربه می‌کنند به ۹,۲ میلیون نفر می‌رسد.

جنگ در بن‌بست

یمن از سال ۲۰۱۴، زمانی که شبه‌نظامیان حوثی بسیاری از بخش‌های شمالی کشور، از جمله صنعا، پایتخت این کشور، را به تصرف خود درآوردند، با یک جنگ منطقه‌ای دست‌به گریبان شده است. در مارس ۲۰۱۵، ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با هدف بازگرداندن دولت عبد ربه منصور هادی به یمن حمله کرد. عربستان سعودی در این جنگ شش ساله تاکنون دستاوردی نداشته و حوثی‌ها همچنان کنترل بخش وسیعی از کشور را در اختیار دارند.

این درگیری سال‌هاست که به بن بست رسیده است و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته و ده ها هزار نفر کشته شده‌اند. وضعیت این کشور توسط سازمان ملل به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهان توصیف شده است. حداقل ۱۵,۶ میلیون نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

گزارش جدید سازمان ملل پیش‌بینی کرده که در صورت تداوم جنگ، فاجعه در یمن ابعادی به مراتب بزرگ‌تر خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، حدود ۱,۳ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ جان خود را از دست خواهند داد و ۷۰ درصد از این مرگ و میرها ناشی از علل غیرمستقیم مانند فقر، افزایش قیمت مواد غذایی و بدتر شدن خدمات اولیه مانند بهداشت و آموزش خواهد بود.

این گزارش همچنین نشان داد که تعداد کسانی که با سوءتغذیه مواجه می‌شوند تا سال ۲۰۳۰ به ۹,۲ میلیون نفر خواهد رسید و تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند به ۲۲ میلیون نفر یا ۶۵ درصد از جمعیت خواهد رسید.

اگر جنگ تمام شود...

سازمان ملل همچنین پیش‌بینی می‌کند که در صورت پایان فوری درگیری، فقر شدید در یمن ظرف یک نسل از بین می‌رود.

گزارش UNDP با استفاده از مدل‌سازی آماری برای تحلیل سناریوهای آینده می‌گوید اگر تا ژانویه ۲۰۲۲ این کشور به صلح برسد، یمنی‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۴۷ فقر شدید را ریشه کن کنند.

اشتاینر گفت: «این مطالعه تصویر روشنی از آینده با یک صلح پایدار از جمله فرصت‌های جدید و پایدار برای مردم ارائه می‌کند.»

در صورت پایان مناقشه، پیش‌بینی شده است که حجم اقتصاد یمن تا سال ۲۰۵۰ به ۴۵۰ میلیارد دلار برسد. علاوه بر این، سوءتغذیه به نصف مقدار کنونی کاهش می‌یابد. در حال حاضر ۴,۹ میلیون نفر درگیر سوءتغذیه هستند. در ادامه پیش بینی شده است که تلاش‌های متمرکز بر توانمندسازی زنان و دختران در سراسر یمن می‌تواند وضعیت ۳۰ درصد از زنان این کشور را متحول کند. افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) تا سال ۲۰۵۰، همراه با نصف شدن مرگ و میر مادران تا سال ۲۰۲۹ بخشی دیگر از نتایج سناریوی پایان جنگ در ماه‌های آتی است.

با این حال سازمان ملل می گوید هنوز چشم‌اندازی برای خاتمه جنگ در این کشور وجود ندارد.

مأرب یک نمونه از وضعیت کنونی یمن

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر/ ۳ آذر ماه اعلام کرد که تعداد آوارگان در اردوگاه‌های استان مأرب یمن از سپتامبر/ شهریور گذشته تقریباً ۱۰ برابر شده است و بیش از ۴۵ هزار نفر از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.

این آژانس گفت که نزاع میان حوثی‌ها با ائتلاف به رهبری سعودی برای تصرف شهر مارب سبب وحشت مردم و فرار آن‌ها از خانه و کاشانه شان شده است.

کریستا روتنشتاینر، نماینده ارشد سازمان بین المللی مهاجرت در یمن، گفت: «ما در دو سال گذشته شاهد این همه ناامیدی و وحشت در مارب نبوده‌ایم که در دو ماه گذشته شاهد بودیم.»

روتنشتاینر گفت: «مردم زیادی آواره شده‌اند و کسانی که به اردوگاه‌های سازمان ملل می‌رسند نیاز مبرمی به امکانات اولیه و حیاتی دارند.» وی افزود که امکانات در اردوگاه‌های سازمان ملل محدود است و گاه تا ۴۰ نفر از یک چادر کوچک استفاده می‌کنند.

مأرب شهر نفتی یمن و فعلا تنها بخش این کشور است که در کنترل دولت عبدربه منصور هادی و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار دارد. حوثی‌ها که شبه‌نظامیان وابسته به ایران هستند در بیشتر مناطق در مارب پیشروی کرده‌اند و این شهر در آستانه سقوط قرار دارد.

شهر مأرب محل زندگی سه میلیون نفر است. از جمعیت سه‌میلیونی این منطقه، یک میلیون نفر آواره از دیگر مناطق این کشور هستند.

روتنشتاینر گفت آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به شدت نگران این احتمال است که صدها هزار نفر در صورت تسری نزاع و جنگ به درون شهر مارب و همچنین افزایش تلفات غیرنظامی و تخریب زیرساخت‌ها مجبور به نقل مکان مجدد شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.