ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک مجرم اجرا شد

مرکز رسانه قوه قضاییه بامداد چهارشنبه از اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک مجرم، خبر داد. حکم این زندانی محکوم به اعدام، سحرگاه ۳ آذر در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته پیش‌بینی کرده بود که قرار است حکم عبدالعالی که در هنگام ارتکاب به جرم فقط ۱۷ سال سن داشت به اجرا درآید. عفو بین‌الملل نوشته بود که «به‌رغم اعتراضات جهانی، مقامات ایران به طور ناگهانی عصر امروز آرمان عبدالعالی را به سلول انفرادی منتقل کردند و به خانواده‌اش گفتند که قرار است تا ساعاتی دیگر اعدام شود.»

این برای ششمین بار بود که این زندانی برای اجرای حکم به انفرادی منتقل می‌شد.

عفو بین‌الملل همزمان از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود اجرای حکم اعدام عبدالعالی را فوراً متوقف کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جسد مقتول هرگز پیدا نشد

آرمان عبدالعالی که در زمان اجرای حکم اعدام ۲۵ سال داشت متهم بود که سال ۹۲ غزاله شکور، دوست دخترش را به قتل رسانده و جسد او را ناپدید کرده است. او در مراحل اول محاكمه به قتل اعتراف کرد اما بعداً اعتراف خود را پس گرفت.

 جسد غزاله شکور هرگز پیدا نشد. قرار بود حکم اعدام عبدالعالی دی ۹۸ اجرا شود. خانواده مقتول اما برای یافتن جسد دخترشان، پای چوبه دار تصميم گرفتند اجرای حکم را معلق کنند. با این‌حال پس از این‌که متهم از محل جسد ابراز بی‌اطلاعی کرد، حکم اعدام او بار دیگر «قطعی» و لغو آن منوط به «گذشت ولی‌الدم» اعلام شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه صبح چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد:

«حکم قصاص آرمان عبدالعالی در پی تقاضا و عدم گذشت خانواده غزاله شکور و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی، شورای حل اختلاف و فعالین فرهنگی و اجتماعی کشور طی سال‌های اخیر به منظور جلب رضایت اولیای دم که تا آخرین لحظات هم ادامه داشت، سحرگاه امروز سوم آذر ماه در زندان رجایی شهر اجرا شد.»

کارشناسان سازمان ملل: اعتراف به قتل در شرایط غیرانسانی

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند اعتراف‌ آرمان عبدالعالی به قتل که براساس آن حکم اعدام صادر شده، تحت شکنجه و در شرایط غیرانسانی گرفته شده است. به تأیید آن‌ها این متهم پس از دستگیری ۷۶ روز در سلول انفرادی حبس شده و تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است از جمله این‌که حکم اعدام را بارها به او اعلام کرده‌ و به تعویق انداخته‌اند. از دسترسی او به داروی آسم نیز مانعت به‌عمل آمده است.

دادگاه اعاده دادرسی مجدد آرمان عبدالعالی را بر اساس قانون ۹۱ مجازات اسلامی انجام داد که در صورت عدم قطعیت درباره «بلوغ ذهنی» کودکان بزهکار، مجازات جایگزین را در نظر گرفته است. با این‌حال دادگاه اعلام کرد که ۷ سال بعد از وقوع جرم امکان ارزیابی بلوغ ذهنی وجود ندارد و حکم اعدام را بار دیگر صادر کرد.

اجرای مجازات اعدام کودک‌مجرمان در ایران

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۷ آبان سال جاری در قطعنامه‌ای نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و نگرانی جدی خود را از ادامه اجرای مجازات اعدام در جمهوری اسلامی ایران برای افراد زیر سن قانونی، ابراز کرد.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که اجرای مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی را متوقف کند، از جمله افرادی که در زمان وقوع جرم سن آنها زیر ۱۸ سال بوده است.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند این پرونده نشان می‌دهد که به‌رغم ادعای مقام‌های قضایی ایران قانون ۹۱ مجازات نتوانسته مجازات اعدام کودکان را متوقف کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.