ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع بزرگ معترضان به سوءمدیریت منابع آبی مقابل استانداری شهرکرد

صدها نفر از شهروندان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به بی‌آبی و طرح‌های انتقال آب، چهارشنبه ۳ آذر در سومین روز پیاپی در شهرکرد دست به تجمع زدند.

تجمعات اعتراضی شهرکرد یکشنبه گذشته، یک روز بعد از تجمع عظیم کشاورزان اصفهانی در بستر خشک زاینده‌رود آغاز شد. در این اجتماعات هرگاه نامی از رهبر جمهوری اسلامی به میان آمد، معترضان او را هو کردند.در تجمع روز چهارشنبه مقابل استانداری هم یکی از شعارها: «ننگ ما، ننگ ما، مسئول الدنگ ما» بود.

چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که به دلیل سوءمدیریت منابع آبی با مشکلات بزرگی در حوزه آب روبه‌روست. این مشکلات در طول این سال‌ها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌ زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به جا گذاشته است به طوری‌که نفس‌های استان را به شمارش انداخته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این منطقه، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. معترضان با انتقال بین‌حوضه‌ای آب بدون در نظر گرفتن نیاز مبداء، مخالف هستند. شش سال قبل در دولت حسن روحانی با افتتاح  «تونل بهشت‌آباد» و «تونل گلاب» انتقال آب از شهرکرد به اصفهان و سایر نقاط آغاز شد. در آن زمان هم شهروندان شهرکرد مقابل استانداری تجمعات بزرگی برگزار کردند.

اعتراض به استاندار که فرمانده سپاه بوده است

 اعتراضات شهرکرد به سیاست‌های انتقال آب از یکشنبه گذشته ادامه یافته و تاکنون گسترش پیدا کرده است. چهارشنبه ۳ آذر معترضان با حضور مقابل ساختمان استانداری شعار «استاندار، استاندار، نوکر بی‌اختیار» سر دادند.

«ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما»، «دشمن ما همین‌جاست، دروغ می‌گن آمریکاست» و «استاندار کجایی، باید بیرون بیایی» از دیگر شعارهای معترضان بود.

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری که روز یکشنبه به این سمت منصوب شد، از فرماندهان سپاه پاسداران بوده است.

شهروندان چهارمحال و بختیاری در تجمعات اعتراضی خود به بی‌آبی و انتقال آب در شهرکرد شعار «بردن آب محاله، اینجا چارمحاله» را فریاد می‌زنند. آنها همچنین شعار می‌دادند «ما مردمان جنگیم، بجنگ تا بجنگیم».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سوءمدیریت‌ها حیات چهارمحال بختیاری را به مخاطره انداخته

استدلال معترضان این است که چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شده و اکنون آبی برای انتقال به مناطق دیگر کشور ندارد. معترضان همچنین می‌گویند اجرای برخی از طرح‌های بین حوضه‌ای آب در اثر سوءمدیریت مسئولان باعث آسیب‌دیدن جدی حیات چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف شده است.

بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

شهروندان معترض در روز چهارشنبه با پخش کردن موسیقی محلی و در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را مطرح کرده‌اند. بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، زنان حضور برجسته‌ای در این اعتراضات دارند.

خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سال‌ها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌ زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

به گفته مسئولان چهارمحال و بختیاری، اکنون این استان با خشکسالی بی‌سابقه‌ای مواجه است. مسئولان خود معترف‌اند که هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۰ روستا و مخازن پنج شهرک صنعتی استان با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.