ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروسی: مذاکرات در تهران بی‌نتیجه بود

مقامات ایرانی با نصب دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات تسا در کرج مخالفت کردند. مدیرکل آژانس خاطرنشان کرد که با مقامات ایرانی همچنان در گفت‌وگو می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۲۴ نوامبر/۳ آذر طی سخنانی در شورای فصلی حکام اعلام کرد که سفرش به تهران و دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم به جایی نرسیده است.

سه‌شنبه گروسی با این هدف به تهران رفت که موافقت مقامات جمهوری اسلامی ایران با نصب دوربین‌‌های نظارتی در تاسیسات تسای کرج را به دست آورد.

این تاسیسات قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته را تولید می‌کند و در تیر گذشته هدف حمله پهپادی منتسب به اسرائیل قرار گرفت.  

گروسی در جمع شورای فصلی حکام با ۳۵ عضو گفت:

« علیرغم تمام تلاش‌های من، مذاکرات و رایزنی‌های گسترده [با مقامات ایرانی] برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.»

جمهوری اسلامی از آذر سال گذشته فعالیت‌های نظارتی بازرسان آژانس را محدود کرده و از اسفند همان سال نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده است. ایران اجازه تجدید کارت‌های حافظه و تعویض دوربین‌ها در تأسیسات «تسا» در کرج را بر اساس توافق شهریور رافائل گروسی با محمد اسلامی نمی‌دهد. بهزاد کمالوندی نیز ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر گفته بود تفاهم گروسی و اسلامی در تهران شامل تأسیسات تسا نمی‌شد. او گفته بود این تأسیسات که دوم تیر سال جاری هدف حمله پهپادی قرار گرفته بود، همچنان «تحت تحقیقات امنیتی» قرار دارد.

گروسی ساعتی قبل از سخنرانی در شورای فصلی حکام در یک نشست خبری در پاسخ به خبرنگار رویترز گفت:

«دیروز مذاکرات را به پایان رساندیم. همچنان در حال مذاکره هستیم. موضوعات همچنان باقی است. ما دائماً مذاکره می‌کنیم ولی دیروز به نتیجه و توافق نرسیدیم. علی‌رغم تمام تلاش‌هایم، نتوانستیم دیروز به نتیجه برسیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس تأکید کرد که همچنان باید گفت‌وگو با مقام‌های ایران را ادامه دهد. گروسی در پاسخ به یک خبرنگار گفت:

«امیدوارم که مذاکرات با مقام‌های ایران ادامه داشته باشد و حداقل آن این است که من تلاش در این زمینه را متوقف نخواهم کرد و این بسیار حائز اهمیت است.»

علاوه بر نصب دوربین‌های نظارتی در تأسیسات تسا، بازرسی فیزیکی فشرده بازرسان آژانس و همچنین دخایر اوورانیوم غنی‌ شده ایران از موضوعات مورد اختلاف بین ایران و آژانس است. ایران آژانس را به رویکردهای سیاسی متهم می‌کند.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین شامگاه چهارشنبه ۳ نوامبر/ ۱۲ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مذاکرات احیای برجام که با انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال جاری متوقف مانده بود ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر برگزار می‌شود. در آستانه برگزاری دور ششم مذاکرات وین، آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری در پاریس گفته بود:

«ایران می‌بایست گفت‌وگوها و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بلافاصله از سر بگیرد با این هدف که برای پرسش‌هایی که مطرح است، پاسخ‌‌هایی بیابد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.