ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید محمد: در جنگ اقتصادی با کره جنوبی مقابله به مثل می‌کنیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با دفاع از ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره جنوبی به تمام مناطق آزاد ایران گفت: «وقتی کره جنوبی منابع ایران را قفل و بلوکه کرده ما باید مقابله به مثل کنیم».

مسدود ماندن دارایی‌های ایران در کره جنوبی پس از بازگشت تحریم‌های ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ تنش‌ها بین دو کشور را افزایش داده است.

سعید محمد، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد سه‌شنبه ۹ آذر با دفاع از ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره جنوبی به تمام مناطق آزاد ایران گفت که تهران در جنگ اقتصادی است و با کره جنوبی «مقابله به مثل» می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۴ شهریور در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و عضو هیأت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی خواهان ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی شده بود.

سعید محمد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) با دفاع از تصمیم خامنه‌ای گفت:

«همه کشورها از ابزارهای اقتصادی برای مسایل سیاسی استفاده می‌کنند. وقتی کره جنوبی منابع ایران را قفل و بلوکه کرده ما باید مقابله به مثل کنیم و اینجا جایی است که می‌توانیم با کره جنوبی رفتار متقابل داشته باشیم. در حالی کالاهای کره‌ای به وفور وارد کشور می‌شود که کره‌ای‌ها منابع فروش نفت ما را بلوکه کرده‌اند. در شرایطی که ایران نیازمند ارز است. در این جنگ اقتصادی باید با کره جنوبی مقابله به مثل کنیم و مناطق آزاد هم جزویی از کشور هستند و این تدابیر در تمام مناطق آزاد اجرا خواهد شد.»

سابقه تنش دو کشور

به دلیل تحریم‌های ایالات متحده پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین این کشور از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، بیش از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شد.

به علاوه، اواخر بهمن ۱۳۹۸ بود که دو شرکت بزرگ کره جنوبی یعنی سامسونگ و ال‌جی به دلیل مشابهی به‌صورت رسمی از ایران خارج شدند. روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، علیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، از پایان کار شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی در بازار لوازم خانگی و تلفن همراه ایران خبر داد. 

این دو شرکت در سال ۹۷ از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند.

پس از خروج شرکت‌های کره‌ جنوبی و مسدودشدن دارایی‌های ایران، تنش‌ها بین سئول و تهران رو به افزایش گذاشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابتدای سال میلادی جاری یک نفت‌کش کره جنوبی را ظاهراً به سبب آلوده کردن محیط زیست توقیف و پس از سه ماه آن را آزاد کرد. ایالات متحده آمریکا ایران را به گرو گرفتن این نفتکش در ازای نزدیک به ۷ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در کره جنوبی متهم کرده بود.

دو روز پس از اینکه نفت‌کش کره جنوبی آزاد شد، چانگ سای کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی یکشنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین به ایران سفر کرد تا تنش‌ دامنه‌دار بین دو کشور بر سر دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را حل کند و اخباری از امکان بازگشت شرکت‌های کره‌ای از جمله سامسونگ الکترونیک، ال جی الکترونیکس و شبکه SK به ایران منتشر شد. اما مذاکرات برجام بین دولت جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده و تهران، آن‌چنان که تحلیلگران انتظار داشتند، به سرعت پیش نرفت.

در میانه شهریور گزارش شد که خزانه داری آمریکا به کره جنوبی مجوز داده است مطالبات ایران را تنها از مسیر تهاتر کالا پرداخت کند.

در حالی که مقام‌های ایرانی ابتدا اعلام کردند بخش بزرگی از این منابع برای واردات دارو و کالاهای اساسی هزینه خواهد شد، پس از آن شماری دیگر معترض شدند که کره جنوبی می‌خواهد لوازم خانگی به ایران صادر کند. نمایندگان مجلس خواهان ممنوعیت واردات آنها شدند و تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز بنا به گزارش‌ها اعتراض کردند. پس از آن بود که خامنه‌ای دستور منع واردات لوازم خانگی کره جنوبی را صادر کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد که پیش از این فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بود، در حالی از جنگ اقتصادی با کره جنوبی سخن گفته که هیأت مذاکره‌کننده ایرانی هفتمین دور مذاکرات احیای برجام را از دوشنبه ۸ آذر با دیگر طرفین این توافق در وین آغاز کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.