ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات احیای برجام: دیپلمات‌های اروپایی مطمئن نیستند که ایران مذاکرات را از جایی که متوقف شده بود از سر بگیرد

دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی گفته‌اند که هنوز نمی‌دانند تهران مذاکرات احیای برجام در وین را از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شده بود، از سر می‌گیرد یا خیر. علی باقری کنی، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفته بود آن‌چه در شش دور قبلی مذاکرات مطرح گردید، منجر به پیش‌نویس شد و نه توافق؛ پیش‌نویس نیز محل مذاکره است. نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز گفت ایران و کشورهای غربی در مذاکرات بر سر بسیاری از مسائل، اختلافات بزرگی دارند

به‌گزارش رویترز، دیپلمات‌های ارشد بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی، موسوم به تروئیکای اروپایی سه‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر گفتند اکنون می‌توانند در مذاکرات احیای برجام با ایران وارد مذاکره شوند، اما هنوز نمی‌دانند که آیا تهران مذاکرات را از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شده بود، از سر می‌گیرد، یعنی زمانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌نویس توافق تکمیل شده بود.

مذاکرات هسته‌ای در وین دوشنبه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر با حضور هیئت ایرانی و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین از سر گرفته شده و ایران پس از پنج ماه وقفه به میز مذاکره بازگشت. شش دور قبلی مذاکرات بین ماه‌های آوریل و ژوئن برگزار و با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران متوقف شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام پس از مذاکرات روز نخست گفت هیئت نمایندگی ایران موافقت کرد تا جلسات را بر پایه شش دور قبلی ادامه دهد. این در حالی است که پیشتر مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند مذاکرات جدید باید از نقطه صفر شروع شود اما در مقابل آمریکا تأکید کرده بود که مذاکرات باید از همان نقطه پایان دور ششم ادامه یابد.

علی باقری کنی، رئیس هیات مذاکره کننده ایران روز دوشنبه در این‌باره گفت:

«آن‌چه از شش دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.»

او با بیان این‌که «تا وقتی در مورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ چیزی توافق نشده است»، افزود:

«همه مباحثی که در شش دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع‌بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست روز دوشنبه هم بود.»

دیپلمات‌های ارشد اروپایی به خبرنگاران گفتند که رسیدن به نتیجه‌ در مذاکرات احیای برجام ضروری است، اما آن‌ها نمی‌خواهند ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز گفت:

«روند کاری با هدف بازگشت به برجام آغاز شده است. این کار (بازگشت به برجام) به دلیل اختلافات عمده بر سر بسیاری از مسائل بین ایران و شرکت‌کنندگان غربی آسان نخواهد بود.»

الیانوف اما افزود:

«همه بدون استثنا به دنبال دستیابی به نتیجه مثبت هستند و این مهم‌ترین پیش‌شرط برای ادامه و تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات است.»

در حالی‌که مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد، منابع آمریکایی اعلام کردند که اسرائیل اطلاعاتی در اختیار متحدان خود قرار داده که نشان می‌دهند ایران به‌منظور اعمال فشار در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهد به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم دست یابد. اسرائیل در این‌باره به آمریکا هشدار داد. جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت غنی‌سازی ۹۰ درصدی اقدامی تحریک‌آمیز خواهد بود اما در مذاکرات هیچ اهرم فشاری برای ایران ایجاد نخواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.