ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات در ایران: رئیس کمیسیون حقوقی مجلس می‌گوید می‌توان به سوی معترضان شلیک کرد تا جلوی خسارت گرفته شود

در پی سرکوب اعتراضات اخیر مردم اصفهان، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برخورد با معترضان را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و گفت اگر کسی در جریان اعتراضات اقدام مخرب داشت، می‌توان به او تیراندازی کرد. او گفت این کار «هم مجوز شرعی دارد و هم قانونی» و جلوی خسارت نیز گرفته می‌شود.

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی پنج‌شنبه ۱۱ آذر در گفت‌وگو با سایت «رویداد۲۴» درباره برخورد نیروهای امنیتی با مردم معترض اصفهان گفت:

«حتی به جز نیرو‌های امنیتی، فرد یا افرادی که می‌بینند خطر و خسارتی در حال وقوع است یا رخ داده، می‌توانند وارد عمل شوند که این روند، هم مجوز شرعی دارد و هم قانونی. (...) اگر در اعتراضات اصفهان این رویکرد در پیش گرفته نمی‌شد شاید شاهد تلفات هم می‌بودیم.»

تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان از یکشنبه ۱۶ آبان ابتدا در مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ساختمان صداوسیما و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آغاز شد و سپس در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود ادامه یافت. مردم اصفهان به معترضان پیوستند و سپس با گسترش اعتراضات شعارهایی علیه مسئولان حکومتی سر داده شد. اعتراضات تا شامگاه جمعه ۵ آذر ادامه داشت اما در همان روز سرکوب شد.

غضنفرآبادی در ادامه سخنان خود افزود:

«اگر در اعتراضی، فردی به انبار سوخت حمله کرد و در ادامه، توجه به اخطار و تذکر نکرد، او می‌تواند با رفتارش باعث آتش‌زدن و کشتن ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر شود، حال در این شرایط، می‌توان به سمت این فرد، تیراندازی کرد. یعنی تا حد اقدام قهرانه و حتی تیراندازی که موجب جلوگیری از عمل فرد شود، مجوز وجود دارد.»

به‌گفته رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس «وقتی معترض می‌خواهد اقدامی انجام دهد که خسارتی متوجه کشور شود، رخ‌دادن این برخورد‌ها امکان‌پذیر است».

این نخستین بار نیست که مسئولان جمهوری اسلامی از شلیک مستقیم به سوی معترضان دفاع می‌کنند. آذرماه سال ۱۳۹۸ محمود صادقی، نماینده وقت مجلس ایران اعلام کرد که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر وقت کشور در جلسه‌ای درباره اعتراضات آبان ۹۸ در مجلس، در پاسخ به سئوال نماینده‌ای که پرسیده بود چرا به سر معترضان شلیک شده گفته بود: «خب، شلیک به پا هم انجام شده بود». صادقی افزوده بود نمایندگان از جواب رحمانی فضلی و از این که «وزیر با بی‌خیالی چنین مسئله‌ای را عنوان کرده است» شگفت‌زده شدند.

همزمان با سرکوب اخیر اعتراضات مردم اصفهان، خبرگزاری‌های وابسته به حکومت تجمع معترضان اصفهانی را به «اراذل اجاره‌ای» و «ضدانقلاب» نسبت دادند و یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز آن را «یاد‌آور آشوب‌های ۹۸» دانست.

مسئولان و رسانه‌های جمهوری اسلامی با «آشوبگر» و «ضدانقلاب» خواندن معترضان تلاش می‌کنند سرکوب خشن اعترضات مردمی را توجیه کنند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران بیش از ۱۲۰ نفر در اعتراضات اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد این شهر منتقل شدند. در سرکوب اعتراضات اصفهان مأموران امنیتی از جمله با گلوله‌های ساچمه‌ای مردم را هدف قرار دادند که در برخی موارد حتی چشم معترضان مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. در این سرکوب‌ها دست‌کم ۳۰ نفر از معترضان از ناحیه چشم مصدوم و در بیمارستان بستری شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.