ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات احیای برجام: ایران متن پیشنهادی خود را تحویل داد

تحریم‌ها از یک طرف و تعهدات هسته‌ای ایران از طرف دیگر همچنان مهم‌ترین چالش پیش روی در آخرین روزهای مذاکرات وین است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید حصول «توافق موقت» با ایران میسر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد که تهران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای تحویل داده است.

 سه‌شنبه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسی در هتل کوبورگ وین تشکیل شد.  ایران در این نشست خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده مطرح کرد. ایران و ۱+۴ مذاکرات فنی و کارشناسی خود را بر اساس متون پیش‌نویس در شش دور مذاکرات قبلی آغاز کرده‌اند. در عین حال ایران دوشنبه گذشته تأکید کرد که «تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتاً باید انجام گیرد.» از این رو، متون به دست‌ آمده در دوره‌های قبلی قابل مذاکره مجدد هستند.

موضوع تحریم‌ها

ایران خواهان تضمین توافق جدید از طریق «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران از سوی آمریکا و اروپا»ست. خبرگزاری ایسنا می‌نویسد دولت سیزدهم توقع دارد که آمریکایی‌ها درباره همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های ایرانی وارد گفت‌وگو شوند یا اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) از صدور دستورالعمل‌های موردی دست بردارد. ممنوعیت یوترن (ممنوعیت تراکنش‌های مالی) برداشته شود تا ایران بتواند پول‌های بلوکه شده‌اش در بانک‌های مختلف را منتقل کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از ۱۰ نوامبر ۲۰۰۸ مجوز تراکنش‌های بانکی برای ایران را لغو کرده‌ است. این وزارتخانه دلیل این امر را صدور بیانیه چهارم FATF در اکتبر ۲۰۰۸ مبنی بر وجود تهدید جدی نظام مالی بین‌المللی از جانب ایران و فراخوان آن نهاد به تحکیم تدابیر کشورهای جهان برای حفاظت از بخش مالی خود در برابر این تهدید اعلام کرد. بدین ترتیب هیچ بانک خصوصی یا دولتی ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور قادر نیستند در هیچ نهاد مالی آمریکایی انتقال پول به صورت یوترن را انجام دهند.

ایران همچنین در مذاکرات احیای برجام تأکید دارد که دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به طور متقابل به هم وابسته باشند بلکه ضروری است ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود.

موضوع تعهدات هسته‌ای

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت حصول «توافق موقت» با ایران در مذاکرات احیای برجام در وین میسر است، با این‌حال «وقت» کم است و ایران می‌بایست به خاطر منافع خودش هم که شده، نظارت شفاف آژانس بر تأسیسات هسته‌ای این کشور را تضمین کند.

سه روز قبل دو منبع آمریکایی اعلام کرده بودند که اسرائیل دو هفته پیش اطلاعاتی را در اختیار متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش گذاشته که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی برای آماده‌سازی غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۹۰ درصد را برداشته است. گروسی در ادامه مصاحبه با فرانس ۲۴ گزارش اکسیوس درباره زمینه‌سازی فنی ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم را رد کرد. گروسی گفت:

«تنها نهادی که بر تأسیسات هسته‌ای ایران نظارت دارد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و آژانس می‌تواند بگوید ایران غنی‌سازی ۹۰ درصدی ندارد.»

گروسی اما در همان حال یادآوری کرد که ایران با توقف تعهداتش در برجام از غنی‌سازی ۳,۵ درصدی به غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی رسیده است و از اینجا تا غنی‌سازی ۹۰ درصدی راه چندان درازی باقی نمانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  روز گذشته، در سومین روز مذاکرات وین اعلام کرد ایران در تأسیسات هسته‌ای فردو سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آرـ۶ را برای دستیابی به اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد مورد بهره‌برداری قرار داده است.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم در فردو را نمی‌دهد. ایران پیش از این در این تأسیسات اورانیوم غنی‌شده را با سانترفیوژهای آی‌آر-۱ تولید می‌کرد.

آژانس ماه گذشته در گزارش خود اعلام کرده بود که ایران ۱۶۶ سانتریفیوژ پیشرفته از نوع  آی‌آرـ۶ را در فردو فعال کرده است. در آبان‌ سال جاری نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران در تأسیسات زیرزمینی نطنز نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کرده است و قصد دارد دو آبشار دیگر را نیز نصب کند. همچنین میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به دو هزار و ۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

روزنامه هاآرتص اسرائیل روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های دولت بایدن اعلام کرده بود که دور کنونی مذاکرات احیای برجام، پنج‌شنبه یا جمعه این هفته به پایان می‌رسد. آن‌ها گفته‌اند که زمان دقیق، به تحولات مذاکرات بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.