ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: آمریکا و ایران نسبت به احیای برجام بدبین هستند

روز جمعه جمع‌بندی چهار روز مذاکره برای احیای برجام انجام می‌شود. ایران دو سند تازه به کمیسیون مشترک برجام ارائه داده و دیپلمات ارشدش گفته است که سند سومی هم هست. با این حال ایالات متحده و ایران هر دو نسبت به احیای برجام بدبین به نظر می‌رسند. واشنگتن گفته دلیل چندانی برای خوش‌بینی ندارد و تهران عزم مذاکره‌کنندگان غربی را زیر سئوال برده است.

با گذشت چهار روز از هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، چشم‌انداز دستیابی به دستاورد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در جریان این مذاکرات ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی که از نظر این کشور باید لغو شوند را به طرف‌های مقابل ارائه کرده که گفته می‌شود تغییراتی در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده است.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین روز پنج‌شنبه به خبرگزاری کیودو ژاپن گفت که سند سومی هم وجود دارد که هنوز ارائه نشده و در آن نحوه اطمینان از برچیده شدن تحریم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا دو سند ارائه‌شده از سوی ایران شامل لغو گام به گام تحریم‌ها یا لغو یک‌باره آن است، گفت «برچیدن تحریم‌ها به صورت گام به گام نیست».

شب گذشته (پنج‌شنبه) هیأت پرتعداد ایرانی در وین نشست طولانی‌مدتی داشت.

در حالی‌که مذاکرات همچنان ادامه دارد اما اظهارات مقام‌های ایرانی و آمریکایی نشان‌دهنده بدبینی آن‌ها نسبت به مذاکرات است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در استکهلم گفت:

«حرکت‌های اخیر [ایران]، لفاظی‌های اخیر، دلیل زیادی برای خوش‌بینی به ما نمی‌دهد. اما با وجود این که بسیار دیر شده، هنوز هم آن‌قدر دیر نیست که ایران به طور معناداری تغییر مسیر دهد و تعامل نشان دهد.»

بلینکن هشدار داد که ایران نمی‌تواند هم در مذاکرات وقت‌کشی کند و هم وضعیت موجود برای توسعه برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند.

به‌گزارش رویترز، بلینکن این اظهارات را پس از آن بیان کرد که ایران دو پیش‌نویس‌ تازه خود را به قدرت‌های اروپایی که بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین در حال رفت و آمد هستند، ارائه کرده بود. با این حال روشن نیست که بلینکن هنگام اظهارنظر بدبینانه خود در جریان این پیش‌نویس‌ها قرار داشته است یا خیر.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این‌باره گفت:

«ما با عزم جدی به وین رفتیم، اما به اراده و نیت آمریکا و سه طرف اروپایی توافق خوش‌بین نیستیم.»

براساس سخنان دو طرف رویترز نوشته است که آمریکا و ایران نسبت به احیای برجام بدبین هستند.

مذاکرات دور هفتم احیای برجام روز دوشنبه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر پس از یک وقفه پنج ماهه از سر گرفته شد.

منابع آگاه گفتند که ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام - بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه - ممکن است روز جمعه یک نشست رسمی برگزار کنند، گامی که می‌تواند پایان مذاکرات این هفته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد با سانتریفیوژهای پیشرفته را در نیروگاه فُردو که در کوهی حفر شده آغاز کرده است. این اقدام گام دیگری در نادیده گرفتن توافق هسته‌ای است زیرا براساس این توافق ایران اجازه ندارد در تأسیسات فردو اورانیوم غنی کند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) در چهارمین روز از مذاکرات احیای برجام علی باقری کنی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد. باقری این دیدار را «مؤثر و با هدف تداوم همکاری‌های فنی میان ایران و آژانس» دانست و گفت:

«در این دیدار تأکید کردم که ایران مصمم است که به مشارکت فعالانه و مثبت در گفت‌وگوها در وین ادامه دهد. آژانس می‌تواند نقش فنی مثبتی ایفا کند.»

باقری کنی روز پنج‌شنبه با رؤسای هیأت‌های سه کشور اروپایی عضو برجام و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.