ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، منافع آمریکا و ناتو به خطر می‌افتد

در پی دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه و تهدید ایالات متحده مبنی بر این‌که حمله روسیه به اوکراین «پیامدهای جدی» خواهد داشت، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز تحرکات روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را بسیار نگران‌کننده خواند.

به گزارش رویترز، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر در طول پرواز خود به سئول گفت تحرکات روسیه در نزدیکی مرز اوکراین بسیار نگران‌کننده است و واشنگتن شواهد کافی در مورد فعالیت‌های نظامی مسکو در دست دارد.

مارک میلی گفت:

«اگر اقدام تهاجمی آشکار از سوی روس‌ها علیه کشوری که از سال ۱۹۹۱ استقلال خود را کسب کرده انجام شود منافع امنیت ملی آمریکا و کشورهای عضو ناتو به خطر می‌افتد.»

میلی همچنین تأکید کرد که تمامیت ارضی اوکراین برای آمریکا و ناتو از اهمیت برخوردار است.

این اظهارات یک روز پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی او در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در استکهلم بیان می‌شود.

بلینکن در این دیدار نسبت به «پیامدهای جدی» حمله به اوکراین هشدار داد و خواستار حل دیپلماتیک بحران اوکراین شد.

او گفت مسکو و کی‌یف باید به تعهدات خود براساس پیمان صلح مینسک در سال ۲۰۱۴ که برای پایان دادن به جنگ بین جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین تدوین شده بود، عمل کنند.

بلینکن «بهترین راه برای جلوگیری از بحران» را دیپلماسی خواند اما گفت: «اگر روسیه تصمیم به رویارویی بگیرد، پیامدهای جدی در پی خواهد داشت».

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که لاوروف به بلینکن گفته است اگر اوکراین در هرگونه «بازی‌ ژئوپولیتیک» ایالات متحده شرکت کند، مسکو به آن پاسخ خواهد داد.

کرملین نیز روز پنج‌شنبه از تشدید احتمالی درگیری‌های جدایی‌طلبانه در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد با این حال لاوروف گفت مسکو برای گفت‌وگو با کی‌یف آماده است:

«همانطور که رئیس‌جمهور پوتین اعلام کرد ما خواهان هیچ درگیری‌ای نیستیم.»

اوکراین می‌گوید روسیه بیش از ۹۰ هزار نیروی نظامی به نزدیکی مرز مشترک طولانی دو کشور اعزام کرده است، در حالی‌که مسکو نیز کی‌یف را به تقویت نظامی خود متهم می‌کند. روسیه می‌گوید به دنبال حمله نظامی به اوکراین نیست ولی از حق خود برای استقرار نیروهای نظامی‌اش در قلمرو خود آن‌طور که صلاح می‌داند دفاع می‌کند.

کرملین هفته‌هاست که درباره احتمال برگزاری دومین نشست بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن، رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا صحبت می‌کند. آخرین دیدار آن‌ها در ماه ژوئن گذشته در ژنو انجام شد.

پوتین گفته است که اگر ناتو سامانه موشکی جدیدی را در اوکراین مستقر کند در عرض چند دقیقه مسکو آن‌ها را هدف قرار خواهد داد. روسیه بارها گفته است که گسترش ناتو به نزدیکی مرزهایش را تحمل نخواهد کرد.

روسیه و اوکراین دارای قرن‌ها تاریخ مشترک هستند و تا سال ۱۹۹۱ دو جمهوری بزرگ اتحاد جماهیر شوروی را قبل از فروپاشی آن تشکیل می‌دادند. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه را به کشورش ضمیمه کرد و سپس از شورشیانی که با نیروهای دولتی اوکراین در شرق این کشور می‌جنگند، حمایت کرد. کی‌یف می‌گوید در این درگیری‌ها ۱۴ هزار نفر کشته شده‌اند و چشم‌اندازی برای پایان آن هم وجود ندارد.

روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سه جاسوس اوکراینی را بازداشت کرده است. گفته می‌شود یکی از آن‌ها قصد حمله با مواد منفجره را داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.