ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان استعفا کرد

دفاع قرداحی از حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن روابط لبنان با عربستان سعودی و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تیره کرد و این مسئله ضربه سخت دیگری بر پیکر اقتصاد فروپاشیده لبنان زد. سرانجام قرداحی تحت فشارهای مختلف استعفا کرد.

در پی بحران پیش آمده بین لبنان و عربستان سعودی، جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر در نامه‌ای به میشل عون، رئیس جمهوی و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور، استعفای خود را تقدیم آن‌ها کرد.

قرداحی در این نامه دلیل استعفای خود را در نظر گرفتن منافع ملی لبنان عنوان کرد.

او صبح جمعه گفته بود که برای حل بحران به‌وجود آمده بین لبنان، عربستان سعودی و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، استعفای خود را تقدیم خواهد کرد.

جورج قرداحی به جنبش مسیحی «مَرَده» لبنان، از متحدان گروه حزب‌الله نزدیک است و پیش از آن‌که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان شود مجری تلویزیونی بود. او در یک برنامه تلویزیونی جنگ یمن را «بیهوده» خوانده و گفته بود شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به هیچ‌کس حمله نکرده‌اند و حق دارند از خود دفاع کنند. این برنامه در شبکه‌های اجتماعی به‌شکل گسترده‌ای منتشر شد و در پی آن مقامات سعودی اظهارات قرداحی را «توهین‌آمیز» و مغرضانه توصیف کردند.

بدین ترتیب بحران دیپلماتیکی بین لبنان، عربستان سعودی و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌وجود آمد و عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و بحرین سفیران و دیپلمات‌های خود را از لبنان فراخواندند و سفیران لبنان را اخراج کردند.

این رویداد سبب شد تا اقتصاد لبنان که پیش از این تحولات نیز در حال سقوط بود با سرعت به سمت وخامت بیشتر برود.

بیشتر صاحب‌نظران گفتند که اظهارات قرداحی بهانه‌ای بود برای سعودی‌ها تا نارضایتی خود را از نفوذ ایران در لبنان ابراز کنند.

چهارشنبه ۱۰ آذر / یکم دسامبر منابع نزدیک به نجیب میقاتی اعلام کردند فرانسوی‌ها به او پیغام داده‌اند که جورج قرداحی باید استعفا دهد تا امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفر خود به ریاض، درباره پرونده لبنان حرفی برای گفتن با مقامات سعودی داشته باشد.

گفته می‌شد که نجیب میقاتی خواستار استعفای جورج قرداحی است و این مسئله را به سفر قریب الوقوع مکرون به عربستان سعودی پیوند زده است. بر این اساس، میقاتی تأکید کرده است که عدم استعفای قرداحی پیش از چهارم دسامبر به معنای آن است که پرونده لبنان در دستور کار نشست‌هایی که رئیس جمهوری فرانسه در ریاض خواهد داشت قرار نخواهد گرفت.

منابع آگاه گفته بودند که نجیب میقاتی با مسئولان حزب‌الله لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان و سلیمان فرنجیه رهبر جنبش مسیحی «مَرَده» و نیز خود قرداحی صحبت کرده اما جورج قرداحی همچنان نمی‌خواهد استعفا کند.

لبنان با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی در تاریخش روبه‌رو شده است. همه‌گیری کرونا و انفجار بندر بیروت در سال گذشته عمق بحران را بیشتر هم کرده است.

لیره لبنان که بیش از دو دهه به دلار آمریکا متصل بود، از سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

ادامه بحران با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس می‌توانست به قیمت از دست دادن میلیون‌ها دلار ارز خارجی است که به‌شدت مورد نیاز بیروت است و از دست دادن شغل بیش از ۳۵۰ هزار لبنانی در کشورهای عربی خلیج فارس شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.