ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه مذاکرات احیای برجام − در آستانه بحران − به هفته آینده موکول شد

هفتمین دوره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای برجام در روز آخر خود در آستانه بحران قرار گرفت و تا هفته آینده متوقف شد. مقامات اروپایی نسبت به امکان توافق بر پایه‌های خواسته‌های دولت ایران ابراز ناامیدی کردند.

هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین که اولین دور این مذاکرات با نمایندگانی از دولت جدید ایران است شامگاه جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شد.

به‌گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفتند که هیئت ایرانی زیر نظر علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، تغییرات گسترده‌ای را در متن توافقی که در دورهای قبلی مذاکره به‌دست آمده بود، پیشنهاد کرده است. مقامات اروپایی از تغییرات پیشنهادی در پیش‌نویس متنی که به گفته آن‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد تکمیل شده بود، خودداری کرده‌اند.

مقامات ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای با بیان این‌که ایران خواستار «تغییرات عمده» در متن بود گفتند:

«بیش از پنج ماه پیش ایران مذاکرات را قطع کرد. از آن زمان تاکنون، این کشور برنامه هسته‌ای خود را به سرعت پیش برده و پیشرفت دیپلماتیک را به عقب رانده است.»

آن‌ها افزودند:

«معلوم نیست چگونه می‌توان این شکاف‌های جدید را در یک چارچوب زمانی واقع‌بینانه برطرف کرد.»

سه قدرت اروپایی نسبت به خواسته‌های ایران ابراز «ناامیدی و نگرانی» کردند و برخی از آن‌ها را با مفاد توافق هسته‌ای ناسازگار یا فراتر از آن‌ دانستند.

در جریان این دور از مذاکرات ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی که از نظر این کشور باید لغو شوند را به طرف‌های مقابل ارائه کرده بود که گفته می‌شد تغییراتی در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده است.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین روز پنج‌شنبه به خبرگزاری کیودو ژاپن گفت که سند سومی هم وجود دارد که هنوز ارائه نشده و در آن نحوه اطمینان از برچیده شدن تحریم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا دو سند ارائه‌شده از سوی ایران شامل لغو گام به گام تحریم‌ها یا لغو یک‌باره آن است، گفت «برچیدن تحریم‌ها به صورت گام به گام نیست».

موضع سازش‌ناپذیر باقری کنی این است که از آن‌جا که ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شده، این برعهده واشنگتن است که نخستین اقدام را با لغو تمامی تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، حتی تحریم‌هایی که به فعالیت‌های هسته‌ای تهران مربوط نیستند را انجام دهد.

باقری کنی روز دوشنبه به رویترز گفت که ایالات متحده و متحدان غربی آن همچنین باید تضمین دهند که در آینده تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نخواهد شد.

مذاکره‌کنندگان غربی بازگشت به توافق اولیه را خط اصلی مذاکرات خود در نظر می‌گیرند، به این معنا که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های ذکرشده در توافق است، باید در زمینه محدودیت‌های هسته‌ای پیشنهادهای بیش‌تری ارائه دهد.

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، پنج‌شنبه شب نوشت:

«برخلاف دو پیشنهادی که ایران روی میز مذاکرات گذاشته است، غرب هیچ ابتکار عملی در این زمینه نداشته و باعث کاهش سرعت روند مذاکرات شده است.»

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه تلفنی گفت‌وگو کردند. رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که عبداللهیان به بورل گفته است:

«غرب باید ابتکاری واقعی برای پایان دادن به تحریم‌ها علیه ایران ارائه دهد.»

باقری کنی پس از تعویق مذاکرات در روز جمعه به خبرنگاران گفت:

«طرف‌های دیگر برای آن‌که به پیشنهادهای ما پاسخ مشخص و روشنی بدهند، لازم دیدند با پایتخت‌های خود بروند و رایزنی کنند.»

او درباره نشست بعدی گفت:

«قرار است هفته آینده دور بعدی برگزار شود اما توافق کردیم که روزش را اعلام نکنیم.»

بدین ترتیب گفت‌وگوهای این هفته با حضور ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای به پایان رسید. مقامات آگاه گفتند که از اواسط هفته آینده مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مون ها آیا در ایران هستند؟!

    کامنتی در رادیوزمانه خواندم از نگاه سومی (نه کاملا موافق با ج. ا ایران و نه کاملا با مخالفانش) اارئه داد، اشتابهات تایپی داشت، نگاهی که اگر طرفین برجام به پذیرند حقیقتی منطقی در این کامنت است، شاید بخت برای همه باشد از خود حکومت تا غرب و حتی اپوزیسیون، این قفل برجامی-تحریمی که من میبینم، به نفع هیچکس نیست به جز اقلیتی انسان نمای مافاییای با دارند کاسبی میکنند! /// متن از رادیو زمانه/ نکات خودم در {} میگذارم برای رعایت امانت: این نظرم عجیب به نظر میرسد، البته متاسفانه نمیگویند ج. ا ایران چه چیزی زیاده خواهی خواسته؟ اگر همان توافق برجام (۲۰۱۵) بوده که زیاده خواهی نکرده، مشکل این است گمان میکنند دشمنان و مخالفان یا اپوزیسیون اگر تحریمها بماند جمهوری اسلامی ضعیفتر میشود! اما اشتباه میکنند! با ادامه تحریمها، طیف تندورو و کاسبات تحریم را در ج. ا در ایران قوی تر میکند، هرگز نظام ج. ا ذره‌ای دلش بحال عمده طبقات ایران نمیسوزد {این را منم و خیلی‌ها دیدیم چکونه طی این چهار سال فشار حداکثری لااقل نصف مردم از هستی ساقط شدند و اما ج. ا و عواملش ماندند! }، شورشها براحتی سرکوب میکند، طبقه متوسط هر روز آبتر و کوچکتر میشوند و فقرای بیشتری در لیست نهادها حمایتی مثل کمیته امداد و... {نکته‌ای نمیدانند این است هر لیست فقرای نهادها بیشتر شود، اینها شبیه همان بسیجیها میشوند، یعنی فکر میکند ج. ا دارد روزی‌شان تامین مکیند و عملا تحریمچیان دارند برای ج. ا کادرسازی میکنند! } اقلیت مافیایی- که در اثر تورم تحریمها- چند برابر ثروتش زیاد شده بخوبی نشان داده چه نفوذی در حکومت دارد که مثلا اجازه رقابتی کردن صنعت خودرو نمیدهد! میماند اقلیتی به ظاهر تندرو اما وطن دوست مذهبی که بخشی در سپاه و بخش در بدنه حکومتند {این هم حقیقتی است بسیاری در داخل و خارج منکر هستند، همانوطر در زمان شاه هم خیلی همین اخوندها و انقلابیون اسلامی فکر میکردند همه نظامی زمان شاه طاغوتی‌اند به قول خودشان اما دیدند اکثریت همین ارتش به اصطلاح طاغوتی شاهنشاهی جلوی حمله صدامی‌ها گرفت! }، اینها دلشان برای مردم و کشور میسوزد و نگران آینده ایرانند، این اقلیت را من گروه مذهبی-ملی نوین میگویم. مذهبی-ملی‌ها نوین در حکومت قدرت دارند، آنها این توان را دارند ایران به سمت نابود کردن اسرائیل ببرند و یا در کمال تعجب حتی با غرب سازشی برسند و شاید شانس صلح میان یهودیان و اعراب و ایرانیان برسد، البته مثلا امروز {اینجا احتمالا منظور این است تدریجی، مثلا با احیای برجام شروع و کم کم با اعتمادسازی با مذهبی-ملی‌های نوین/ مذهبی وطن پرست نوین مخفف بگو مون ها}، احیای برجام میتواند ده یا بیست سال دیگر کم کم یخ صلح بزرگ خاورمیانه آب کند. گروه ملی-مذهبی نوین ایران {مون ها} { امروز تنها کسانی هستند قدرت دارند و شانس نرمال سازی روابط خاوریمانه میان ایران و بقیه دارند که یک حالاتی از نفع عمومی برای کشورها حاصل شود. } لینک ارائه شد، در صورت دلخواه منتشر کنید لینک، منظور رعایت امانت بود. ***