ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضاییه بازداشت ۱۳۰ نفر از معترضان در اصفهان را پذیرفت

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتگی خود شمار بازداشت شدگان در اعتراضات اصفهان را ۱۳۰ نفر اعلام کرد؛ حداقل ۸۰ نفر کمتر از ارقامی که پیشتر فعالان حقوق بشر اعلام کرده‌اند.

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ۱۶ آذر در نشست خبری هفتگی خود بازداشت معترضان را تأیید کرد. او گفت حدود ۱۳۰ نفر بازداشت شدند.

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دوشنبه ۱۵ آبان از بازداشت حداقل ۲۱۴ نفر در جریان اعتراضات اصفهان خبر داده بود. ۱۳ تن از بازداشت شدگان کودک بودند.

خداییان اما مدعی شد که فقط حدود ۱۳۰ نفر بازداشت شده‌اند. او گفت برای اکثر این افراد قرار وثیقه صادر و روز گذشته (۱۵ آبان) بیشتر آن‌ها آزاد شده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی اما همانند دیگر مقام‌های حکومتی در ایران گروهی از بازداشت شدگان را به «اغتشاش» متهم کرد و گفت تحت تأثیر دشمن «افرادی در صفوف مردم نفوذ کردند و دست به اغتشاش زدند».

او نیز به سان نمایندگان مجلس تلاش کرد معترضان را به دو گروه تقسیم کند؛ یک گروه کشاورزانی که حق داشتند و یک گروه دیگر هم به گفته او «افرادی که از اعتراض سوء‌استفاده کردند» و «مانع تحقق مطالبات مردم از مسیر درست شدند».

او سپس مدعی شد که برخی از معترضان «تیراندازی مسلحانه داشتند» و این افراد همچنان در بازداشت باقی می‌مانند. او توضیح بیشتری در این باره نداد.

پیشتر اسدالله جعفری، مدیرکل دادگستری استان اصفهان ۱۴ آبان از آزادی معترضان در اصفهان خبر داده و گفته بود «تعدادی از بازداشت شدگان که قرار وثیقه برایشان پذیرفته شده با معرفی وکیل وثیقه گذار آزاد می‌شوند».

این مقام قضایی اما همزمان گروهی دیگر از بازداشت شدگان را که به گفته او «محرکان اصلی اعتراضات» بودند به برخورد قانونی شدید تهدید کرده بود. او گفته بود: «این افراد در زمین دشمن و معاندان نظام بازی کردند که حساب آنها با کشاورزان جداست» و «فعلاً در بازداشتگاه می‌مانند».

متهم کردن معترضان به «خشونت و تیراندازی» در حالی از سوی دستگاه قضایی مطرح می‌شود که تصاویر منتشر شده از اعتراضات پنجم آذر در اصفهان بیانگر شلیک مأموران پلیس و لباس شخصی به سوی معترضان است.

بر اساس اطلاعاتی که فعالان حقوق بشر جمع‌آوری کرده‌اند شمار زیادی از معترضان از ناحیه صورت و چشم آسیب دیده‌اند.

اعتراضات به عدم تخصیص حقابه کشاورزان، انتقال آب از سرچشمه زاینده‌رود به استان‌های همجوار و تداوم خشک ماندن زاینده‌رود در اصفهان از ۱۶ آبان آغاز شد و تا شامگاه چهارم آذر ادامه یافت. شامگاه چهارم آذر مأموران پلیس و لباس‌شخصی‌ها به چادرهایی که در زاینده‌رود برپا شده بود، یورش بردند و آنجا را به آتش کشیدند.

پنجم آذر نیز نیروهای لباس شخصی و پلیس در اصفهان به معترضانی که به خیابان آمده بودند، یورش برد و آن‌ها را هدف شلیک قرار داد.

پلیس اصفهان جمعه پیش، دوازدهم آذر نیز مانع تجمع معترضان در اصفهان شد.

همزمان با اصفهان در شهرکرد و چند شهر استان خوزستان نیز تجمع‌هایی در اعتراض به انتقال آب و عدم تخصیص حقابه کشاورزان شکل گرفت.

خوزستان تابستان امسال صحنه اعتراضات گسترده به بحران آب بود. در جریان این اعتراضات که به سایر مناطق ایران تسری یافت، دست‌کم هشت تن کشته و بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.