ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل اعدام مخفیانه حیدر قربانی را محکوم کردند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعدام مخفیانه حیدر قربانی، زندانی سیاسی کرد را به‌عنوان نقض جدی تعهدات ایران به قوانین بین‌المللی حقوق بشر به شدت محکوم کردند.

دادگستری استان کردستان صبح یکشنبه ۲۸ آذر اعلام کرد که حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. اعدام او بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیلش انجام شد و جسد او توسط مقامات زندان مخفیانه دفن شد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که چهارشنبه یکم دی / ۲۲ دسامبر منتشرشده گفته‌اند:

«جمهوری اسلامی ایران آقای قربانی را در طی یک روند بسیار ناقص و در حالی که پرونده او هنوز در دیوان عالی کشور در دست بررسی بود، به‌طور مخفیانه اعدام کرد. در شرایط تداوم اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده از مسئولان [جمهوری اسلامی]، ما نگران آن هستیم که چنین اعدام خودسرانه‌ای برای ایجاد رعب و وحشت صورت گرفته باشد.»

حیدر قربانی در سال ۱۳۹۵ در کامیاران بازداشت و در زندان شکنجه شد. وکیل مدافع او اتهام «بغی» موکلش را «نقض قانون» دانسته و گفته بود که او از لحاظ قوانین «باغی» شناخته نمی‌شود و دیوان عالی کشور هم رأی مرتبط با «معاونت در قتل» را نقض تحقیقاتی کرده است. اتهام دیگر او «مشارکت در قتل عمدی سه نفر از شهروندان کرد اهل سنت کردستان» و عضویت در حزب دمکرات اعلام شد. او متهم بود با همکاری سه تن دیگر سه عضو سپاه پاسداران را به قتل رسانده‌ است.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند حیدر قربانی عضویت در این گروه و هرگونه دست داشتن در قتل سه نفر را رد کرده و دادگاه انقلاب به این نتیجه رسید که او غیرمسلح بوده، «با این حال در پی یک محاکمه ناعادلانه و ادعاهایی مبنی بر شکنجه، او را به دلیل «بغی» (شورش مسلحانه) به اعدام محکوم کرد».

آن‌ها نوشته‌اند:

«ما عمیقاً متأسفیم که به‌رغم مداخله‌های متعددمان در پرونده آقای قربانی، مقامات [جمهوری اسلامی] تصمیم گرفتند حکم اعدام او را به اجرا بگذارند. این اقدام نشانه دیگری از بی‌توجهی آشکار به تعهدات آن‌ها به قوانین و سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر است. ما از دولت [ایران] می‌خواهیم که اِعمال و اجرای مجازات اعدام را متوقف کند.»

کارشناسان همچنین افزوده‌اند که پیش از این نگرانی‌های خود را در مورد حکم اعدام، شکنجه و نقض دادرسی عادلانه حیدر قربانی را با دولت جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشته و نگرانی‌های خود را به صورت علنی مطرح کرده‌اند و دولت [ایران] نیز در پاسخ نظرات خود را ارسال کرده بود.

حیدر قربانی در زندان بارها تحت شکنجه جسمی و فیزیکی قرار گرفت. نزدیک به سه ماه قبل «۱۵۰۰ تصویر» چند ویدئو به نقل از ابراهیم یونسی، هم‌بندی حیدر قربانی بخش‌هایی از تناقضات پرونده او و شکنجه‌ها و آزارهایی که در زندان بر او تحمیل شده را روایت کرد.

گروه‌های ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران، از جمله عفو بین الملل، اتحاد برای ایران و همچنین گروهی از علمای دینی اهل سنت و نمایندگان کُرد مجلس در بیانیه و نامه‌های جداگانه به مسئولان قضایی و رهبر جمهوری اسلامی خواستار پذیرش اعاده دادرسی و بازنگری در حکم صادر شده علیه حیدر قربانی شده بودند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته بود «جریان دادرسی حیدر قربانی به‌شدت غیرمنصفانه بوده است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.