ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در سالی که گذشت: آیا ۲۰۲۲ آخرین سال همه‌گیری کرونا است؟

کووید-۱۹ احتمالا در ۲۰۲۲ فروکش خواهد کرد، هرچند که در سال آینده نیز احتمالا ظهور سویه‌های جدید را شاهد خواهیم بود. اما آیا ۲۰۲۲ پایان همه‌گیری کرونا در جهان خواهد بود؟ سازمان جهانی بهداشت خوش‌بین است.

سال ۲۰۲۱ میلادی با تعطیلی و اعلام وضعیت اضطراری در چندین کشور جهان به‌واسطه شیوع موج جدید بیماری کووید-۱۹ آغاز شد. در حالی‌که بزرگترین کارزار واکسیناسیون جهانی در این سال در جریان بود، ویروس کرونا تا قطب نیز نفوذ کرد و کشورهای ۷ قاره ظهور و گسترش سویه‌های جدید از لامبدا و دلتا گرفته تا اُمیکرون را تجربه کردند.

در این سال حدود ۹ میلیارد واحد واکسن در جهان تزریق شد و سال در حالی به پایان رسیده که گسترش سویه امیکرون که سویه‌ای با قدرت واگیر و انتقال بسیار بالا است، موج دیگری از بیماری کووید-۱۹را برای مردم جهان به ارمغان آورد.

۲۰۲۱ تقریبا همان‌طور تمام شد که شروع شده بود: با تعطیلی کسب‌وکار در بسیاری از نقاط جهان و ادامه واکسیناسیون.

میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ از سال ۲۰۲۰ سبقت گرفت. در تقریبا دوسالی که از آغاز این همه‌گیری تا روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ می‌گذرد، در مجموع بیش از ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شدند. کووید-۱۹ نزدیک به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار قربانی بر جای گذاشته است. 

پرسنل درمان در بخش مراقبت‌های ویژه مخصوص بیماران کرونایی در بیمارستانی در مسکو- اکتبر ۲۰۲۱- عکس از خبرگزاری فرانسه

جهان کرونایی در ۲۰۲۱

ژانویه

سازمان جهانی بهداشت تیمی را مامور یافتن منشا شیوع ویروس کرونا کرد که نخستین بار سال ۲۰۱۹ در ووهان چین مشاهده شده بود. نتیجه تحقیق این تیم که ۱۷ دانشمند در آن مشارکت داشتند این بود که ویروس به احتمال قوی از طریق یک حیوان وحشی (احتمالا خفاش)، و از طریق یک حیوان واسطه ناشناخته (احتمالا دام ) به انسان انتقال یافته است. سازمان جهانی بهداشت در  گزارش این احتمال را  که ویروس از آزمایشگاه نشت کرده باشد رد نکرد اما آن را بعید دانست.

فوریه

دولت‌های ده‌ها کشور در سراسر جهان، اجازه استفاده و توزیع واکسن‌های  کووید- ۱۹ را صادر کردند. تا پایان سال و در عرض کمتر از یکسال نزدیک به ۹ میلیارد واحد واکسن در سراسر جهان تزریق شد. عدالت واکسنی وجود نداشت. کشورهای ثروتمند سریعتر و بیشتر به واکسن دسترسی یافتند.

مارس

شبکه اجتماعی یوتیوب اعلام کرد، ۳۰ هزار ویدیو را که حاوی اطلاعات نادرست در مورد واکسن کووید-۱۹ بوده طی پنج ماه گذشته پاک کرده است. در مجموع و طی یکسالی که تا آن زمان از آغاز بحران کرونا در جهان می‌گذشت یوتیوب مجموعا ۸۰۰ هزار ویدیو حاوی اطلاعات نادرست در مورد بیماری کووید-۱۹ را پاک کرده بود.

آوریل

میزان تلفات ناشی از بیماری کووید-۱۹ در جهان از مرز ۳ میلیون نفر عبور کرد. 

ژوئن

بیش از ۱۵۰ پرسنل بیمارستان متودیست در شهر هیوستون آمریکا به دلیل ممانعت از زدن واکسن اخراج شدند یا استعفا دادند. در آمریکا کارمندان بیشتری به ویژه در بخش خدمات عمومی از جمله نیروی پلیس و آتش نشانی ملزم به تزریق واکسن شدند. اجباری کردن واکسن در برخی از مشاغل مقاومت و اعتراضات بیشتری را به همراه داشت.

ژوئیه

المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو با یک سال تاخیر در ژوئیه و اوت  ۲۰۲۱ برگزار شد. به دلیل شیوع موج دیگری از بیماری در جهان مسابقات اغلب بر روی عموم بسته بود. ابتلای تعدادی از ورزشکارانی که به توکیو آمده‌ بودند و استغفای ۱۰ هزار داوطلب در میان اعتراضات به برگزاری المپیک در بحبوحه بحران کرونا، المپیک توکیو را به المپیکی بحث برانگیز تبدیل کرد.

اوت

بندر نینگبو-ژوشان که سومین بندر شلوغ چین از نظر حمل بار است پس از ابتلای چند کارگر این بندر تعطیل شد. هزینه حمل و نقل جهانی پیش از این هم در سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود کارگر بالا رفته بود و تعطیلی این بندر بر وضعیت حمل و نقل تاثیر مضاعفی گذاشت. در مجموع تعطیلی‌های دوران کرونا، و افزایش خرید مردم در این دوران باعث بالارفتن بهای حمل و نقل کالاها شد. به عنوان مثال تنها در آمریکا هزینه سالانه حمل و نقل از طریق اقیانوس نسبت به سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافت.

سپتامبر

نشست حضوری مجمع عمومی سازمان ملل  متحد در سایه کرونا برگزار شد. نشست مجمع عمومی در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شده بود اما  در نشست سال ۲۰۲۲ مقامات و هیات‌های نمایندگی به صورت فیزیکی حضور داشتند. تدابیر و مقررات نسبتا سختگیرانه حاکم بود. پوشیدن ماسک و واکسیناسیون کامل برای افرادی که به مقرعمومی سازمان ملل آمدند، اجباری بود.

اکتبر

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا ( CDC) تزریق واحد سوم واکسن را برای افراد مسن و در معرض خطر توصیه کرد و به این تریتب تزریق واحد سوم آغاز شد، این در حالی بود که هنوز بسیاری از شهروندان کشورهای فقیرتر با به طور کامل واکسن نزده و یا حتی هنوز واحد اول واکسن را دریافت نکرده بودند. 

نوامبر

اداره غذا و داروی آمریکا(FDA)  ومرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا ( CDC) اجازه تزریق واحد سوم (بوستر) واکسن فایزر و مدرنا را برای تمام بزرگسالان صادر کرد.

در همین ماه نهاد سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان نتایج  پژوهشی را منتشر کرد که نشان می‌داد همه‌گیری کرونا باعث شده تا زنان در برابر بدرفتاری، خشونت و آزار جنسی بیشتر احساس آسیب‌پذیری داشته باشند و این وضعیت به سلامت روانی و احساسی این زنان صدمه زده است. 

دسامبر

موج سویه جدید ویروس کرونا با نام امیکرون جهان را فرا گرفت. این سویه نخستین بار در ماه نوامبر در بوتسوانا و سپس آفریقای جنوبی تحت عنوان B.1.1.529 مشاهده شد. سازمان جهانی بهداشت نام حرف یونانی امیکرون را برای این سویه جدید انتخاب کرد. جهش‌های متعدد در این سویه با حمله به سیستم ایمنی بدن موج‌های جدیدی از بیماری را در جهان به همراه آورد.

پرسنل بخش درمان در کلینیکی در بوستون آمریکا تست PCR کووید-۱۹ را آماده می‌کند- دسامبر ۲۰۲۱- عکس از خبرگزاری فرانسه

چشم انداز ۲۰۲۲

کووید-۱۹ احتمالا در سال ۲۰۲۲ فروکش خواهد کرد ، اما روشن نیست که آیا سال آینده میلادی پایان همه‌گیری کرونا در جهان باشد. 

در سال آینده نیز احتمالا ظهور سویه‌های جدید را شاهد خواهیم بود. اما تا روزی که کرونا بیماری مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی شود ابتدا لازم است این فراگیری گسترده پایان یابد.

 سازمان جهانی بهداشت اما دراین باره خوش‌بین است و پیش‌بینی کرده که ۲۰۲۲ سال پایان پندمی کووید-۱۹ خواهد بود.

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «ما ویروس را به خوبی می‌شناسیم و تمام ابزارهای لازم برای مبارزه با کووید را دراختیار داریم . همه‌گیری جهانی سال آینده باید خاتمه یابد.»

به گفته دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ واکسن برای واکسینه کردن تمامی جمعیت بزرگسال جهان وهمچنین واحد سوم برای افراد آسیب‌پذیر به اندازه کافی موجود خواهد بود.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «تا زمانی که تمام جهان واکسینه نشوند، به پایان پندمی نخواهیم رسید.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ترانه

    هم خوشبین و مثبت باشیم و هم واقع بین و آگاه و آماده. این پندمی کرونا, پس از چند ماهی که همه گیرشد تبدیل به اندمیک گشت, یعنی بومی شد و مثل آنفولانزا (اما بسیار کشنده تر از آن) همیشه با ما خواهد بود. پیش فرض بر آن است که کشورهای پیشرفته واکسن یا قرص ضد کوید را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار خواهند داد, تا اینجای داستان که خبری از چنین برخورد ی عقلایی و انسانی نیست. هر چقدر واکسنه شدن اکثریت کره زمین به تعویق بیفتد, سویه های جدیدی بوجود خواهند آمد, که پیشبینی در مورد حدت و شدت آنان غیر ممکن است. تا زمانیکه اکثریت تقریبا ۸ بیلیون نفر ساکنین کره زمین واکسنه نشوند, ما دیوار ایمنی قابل اعتمادی نخواهیم داشت و باید شش ماه به شش ماه دوباره واکسنه کنیم و ماسک بر صورت را نگه داریم. از همهء اینها مهمتر, دلیل اصلی و خاستگاه این ویروس, یعنی تغییرات اقلیمی و بحران محیط زیست, تداخل هر چه بیشتر و زیانبار زندگی صنعتی/تجاری انسان در محیط زیست و طبیعت بکر نه تنها از بین نرفته, نه تنها کاهش نیافته, بلکه شدیدتر و مخربتر میشود. پس شاید بهتر باشد بدون هیچ توهمی, مقدار متنابهی ماسکهای قوی و قابل اعتماد برای خود و خانواده های خویش حاضر کنیم و اگر یکی دو سال دیگر (یا حتی بیشتر) هنوز مشغول سر و کله زدن با این لعنتی بودیم تعجب نکنیم که چرا. سال نو مسیحی مبارک!