ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین قربانی زندان‌های جمهوری اسلامی: بکتاش آبتین درگذشت

کانون نویسندگان ایران با انتشار یک اطلاعیه در صفحه رسمی این کانون در فیسبوک، ضمن تأیید خبر جان‌باختنِ بکتاش آبتین، اعلام کرده در ساعات آینده بیانیه‌ای به همین مناسبت منتشر خواهد کرد تا افکار عمومی را در جریان جزئیات ستمی که بر بکتاش آبتین رفته، قرار دهد.

بکتاش آبتین، زندانی سیاسی، شاعر و فیلمساز و دبیر پیشین کانون نویسندگان ایران به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی به‌موقع و تخصصی، در بیمارستان جان خود را از دست داد.

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای آبتین را «گُردی از دلاوران آزادی‌خواه» خواند و نوشت که «حکومت آزادی‌ستیزان» او را از مردم ایران گرفت.

نهاد مستقل نویسندگان که همواره تحت سرکوب جمهوری اسلامی قرار داشته در اطلاعیه نخستش در مورد مرگ بکتاش آبتین نوشته است که در ساعات آینده «بیانیه‌ای به این مناسبت منتشر خواهد کرد و افکار عمومی را در جریان جزئیات ستمی که بر بکتاش آبتین رفت قرار خواهد داد».

کانون نویسندگان ایران در روزهای گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وضعیت سلامتی بکتاش آبتین رو به وخامت گذاشته و پزشکان برای ادامه روند درمان، او را در وضعیت کمای مصنوعی قرار داده‌اند. در این بیانیه همچنین تاکید شده بود به دلیل عدم رسیدگی و دسترسی به‌موقع به مراقبت‌های پزشکی و همچنین اعزام دیرهنگام به بیمارستان توسط مسئولان زندان اوین، وضعیت سلامتی بکتاش آبتین به این شرایط «سخت نگران‌کننده» رسیده است.

بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران در تاریخ پنجم مهرماه سال گذشته برای تحمل دوران محکومیت خود روانه زندان اوین شدند.

این سه زندانی سیاسی پیش‌تر به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» از سوی دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بکتاش آبتین در اوایل آذرماه امسال در زندان به ویروس کرونا مبتلا شد. برپایه اعلام کانون نویسندگان ایران، این زندانی سیاسی پس از ۱۰ روز بی‌توجهی عامدانه مسئولان زندان به بیمارستان منتقل شد. در اطلاعیه‌ای که کانون نویسندگان درباره اعزام آبتین به بیمارستان منتشر شد، آمده بود: «فشاری که در این ۱۰ روز از سر گذرانده بود، درگیری بالای ریه و پایین بودن جدی سطح اکسیژن خون باعث شد که با وجود تلاش شبانه‌روزی کادر درمان، آبتین روزهای بعد را بی هیچ نشانه‌ای از بهبود سپری کند.»

خانواده این نویسنده زندانی پس از تلاش بسیار موفق شدند روز ۲۲ آذرماه و پس از پیشرفت بیماری، او را از زندان به بیمارستان اعزام کنند. به‌دلیل کمبود امکانات درمانی در زندان‌ و همچنین عدم به کارگیری تمهیدات بهداشتی توسط مسئولان زندان، بکتاش آبتین در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شده بود.

قوه قضاییه ایران اما نه تنها هیچ‌ واکنشی نسبت به جان‌باختن این زندانی سیاسی نشان نداده بلکه احتمال دارد مانند موارد قبلی، از پاسخگویی درباره دلایل درگذشت این زندانی سیاسی هم خودداری کند.

عادل کیانپور، یکی دیگر از زندانیان سیاسی بود که روز ۱۲ دی‌ماه، به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی و عوارض ناشی از اعتصاب غذا در زندان شیبان اهواز جان خود را از دست داد.

بهنام محجوبی، درویش گنابادی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین هم از جمله زندانیانی بود که به‌دلیل بی‌توجهی عامدانه مسئولان زندان در اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۹ جان خود را از دست داد.

قوه قضاییه ایران در روزهای پس از درگذشت محجوبی، حتی اجازه کالبدشکافی و انجام تحقیقات پزشکی را به خانواده او ندادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بنابر این آخرین خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در زندان اوین آگاهی از مرگ بکتاش آبتین شعاردهی زندانیان سیاسی علیه رژیم را به دنبال داشته است. از تحصن زندانیان بند ۸ اوین هم خبرهایی منتشر شده است.
در رسانه‌های اجتماعی موضوع مرگ بکتاش آبتین با واکنش‌ها در دومین سالگرد شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی درآمیخته است.
کانون نویسندگان ایران «در تبعید» و انجمن قلم ایران «در تبعید» در بیانیه‌ای که انتشار داده‌اند، از «قتل بکتاش آبتین با روشی خاموش» سخن می‌گویند و می‌نویسند: «بکتاش آبتین از نگاهِ ما به دستِ شاگردان و درس آموختگان سعید امامی به قتل رسیده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام ارشدنژاد

    اگر این "آخرین" جنایت جمهوری اسلامی باشد، آن را می‌باید به فال نیک گرفت. در حالی که بکتاش آبتین "تازه‌ترین" قربانی این حکومت است. "آخرین" به معنای "تازه‌ترین" نیست. فارسی را درست بنویسید.