ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به «قتل» بکتاش آبتین: پلیس مانع تجمع مردمی شد

اداره کل زندان‌های استان تهران اشتباه در تشخیص بیماری بکتاش آبتین در بهداری زندان اوین را تایید کرد. کاربران شبکه‌های اجتماعی جان باختن این عضو کانون نویسندگان را «قتل حکومتی» و ادامه «قتل‌های زنجیره‌ای» توصیف کردند. پلیس به مردمی که در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و قتل تدریجی آبتین مقابل بیمارستان سامان تجمع کرده بودند، یورش برد.

بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده، فیلمساز و عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران شنبه ۱۸ دی جانش را در بیمارستان از دست داد. کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه ای که به فاصله کوتاهی پس از جانباختن آبتین منتشر کرد، خطاب به مردم ایران و آزادی خواهان ایران و جهان نوشت:

«بکتاش آبتین شاعر، فیلم‌ساز، و عضو دلاور و برجسته‌ی کانون نویسندگان ایران را سرکوب‌گران آزادی‌کُش عامدانه به قتل رساندند.»

جان باختن شاعر، نویسنده و فیلمسازی که از مهر ماه سال قبل در زندان نگهداری می‌شد با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد. آنها «درگذشت» آبتین را یک «قتل حکومتی» دیگر در تداوم «قتل‌های زنجیره‌ای» توصیف کردند.

شامگاه شنبه گروهی از مردم به یاد او و همدردی با خانواده‌اش در مقابل بیمارستان سامان تهران، مکانی که بکتاش آبتین در آنجا بستری بود، تجمع کردند. پلیس به تجمع کنندگان هجوم برد و مانع شمع روشن کردن آنها شد.

اکبر معصوم‌بیگی، عضو کانون نویسندگان ایران در سخنانی کوتاه آبتین را شخصیتی توصیف کرد که «تا جان در بدن داشت برای آزادی کوشید و هرگز قدمی به پس نگذاشت».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بهداری زندان اوین کرونا را سینوزیت تشخیص داد

اداره کل زندان های استان تهران چند ساعت پس از انتشار خبر جان باختن عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان که از مهر ماه سال ۱۳۹۹ برای گذراندان حبس پنج ساله در زندان نگهداری می‌شد، «درگذشت» آبتین در بیمارستان را تأیید اما از خود رفع مسئولیت کرد.

آنطور که در اطلاعیه اداره کل زندان‌های استان تهران آمده است، پزشکان بهداری زندان اوین ۱۴ آذر ماه بیماری بکتاش آبتین را «سینوزیت» تشخیص داده‌ بودند.

اداره کل زندان‌ها ادعا کرده است که نتیجه تست کرونای آبتین منفی بود اما «در ادامه به‌دلیل بروز برخی علائم بعدی، به تشخیص پزشک بیمارستان بازداشتگاه، جهت اقدامات بیشتر درمانی و تشخیص احتمال بیماری کرونا، نامبرده به بیمارستان طالقانی اعزام شد».

کانون نویسندگان: جمهوری اسلامی مسئول قتل تبهکارانه بکتاش آبتین است

بر اساس اعلام کانون نویسندگان بکتاش آبتین دو روز پیش از تاریخی که در اطلاعیه اداره کل زندان‌ها ذکر شده، یعنی ۱۲ آذر «با علائم آشکار کرونا به بهداری زندان اوین مراجعه کرد و تا سه روز بعد از آن بدون دریافت هیچ درمانی در مسیر میان بهداری و بند سرگردان بود».

در بیانیه کانون نویسندگان آمده است:

«در روز ۱۵ آذر وخامت حال آبتین به جایی رسید که زندانبانان او را شبانه و در بی‌خبری کامل به بیمارستان منتقل کردند. با آن که دو روز بعد با پی‌گیری خانواده و هم‌بندان آبتین سرانجام آشکار شد که او در بیمارستان طالقانی بستری است، اما مسئولان زندان و بیمارستان هم‌چنان از دادن هرگونه آگاهی درباره‌ بیماری آبتین امتناع می‌کردند. آبتین به تخت بیمارستان زنجیر شده بود؛ بدون ملاقات و بی‌هیچ خبری از بیرون. بدین‌گونه، ده روز حیاتی ابتدای بیماری در زندان و دربیمارستان طرف قرارداد زندان زیر فشار نیروهای امنیتی عامدانه تلف شد».

خلاف ادعای اداره کل زندان ها که مدعی شده است بکتاش آبتین پس از دو روز «به درخواست خانواده اش به یک بیمارستان دیگر منتقل شده است»، کانون نویسندگان اعلام کرده است او یک هفته بعد، یعنی ۲۲ آذر ماه، به بیمارستان دیگری منتقل شده بود.

کانون نویسندگان ایران پیش از این در بیانیه‌ای نسبت به سلامت بکتاش آبتین هشدار داده و جمهوری اسلامی را مسئول سلامت و جان او دانسته بود، در بخشی از این بیانیه روز شنبه ۱۸ دی ماه نیز اعلام کرده «حاکمیت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی و امنیتی آن را عامل و مسئول فاجعه‌ مرگ و بلکه قتل تبهکارانه‌ بکتاش آبتین می‌داند».

این کانون همچنین نسبت به سلامتی سه عضو زندانی خود به نام های رضا خندان مهابادی که او نیز در زندان به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر تحت درمان قرار دارد، آرش گنجی و کیوان باژن ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس اعلام خانواده بکتاش آبتین قرار است پیکر او روز دوشنبه ۲۰ دی به خاک سپرده شود.

بکتاش آبتین آخرین جان‌باخته در زندان‌های جمهوری اسلامی است که به دلیل کوتاهی مسئولان زندان‌ها در درمان و دسترسی زندانیان به امکانات درمانی جانشان را از دست می‌دهند.

پیش از این عادل کیان‌پور، بهنام محجوبی و چند زندانی دیگر به دلیل محرومیت‌های درمانی جانشان را از دست داده بودند.

عفو بین‌الملل چندی پیش از قتل دستکم ۷۴ زندانی طی یک دهه در زندان ها و بازداشتگاه های مختلف پرده برداشته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.