ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احیای دریاچه ارومیه بار دیگر با مشکل روبه‌رو شد؛ احتمال وقوع طوفان‌های نمکی در اطراف دریاچه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید اگر وزارت نیرو حقابه دریاچه ارومیه را ندهد، احیای دریاچه پیش نخواهد رفت و کانون‌های گردوغبار بار دیگر شکل خواهند گرفت. در صورت زیرآب نرفتن این کانون‌ها احتمال وقوع طوفان‌های نمکی در اطراف دریاچه ارومیه وجود دارد و مردم خسارت خواهند دید. احیای دریاچه ارومیه همچنان با مشکل مواجه است.

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از مشکلات جدید در روند احیای این دریاچه خبر داد. او گفت:

«اگر وزارت نیرو مثل سال گذشته حقابه دریاچه را ندهد، مطمئناً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دریاچه در مسیر احیای خودش پیش رود و در سال ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ به تراز اکولوژیک موردانتظار دریاچه نخواهیم رسید.»

به‌گفته تجریشی، تعهدات وزارت نیرو به‌ترتیب حل نیاز شرب، بعد از آن نیاز زیست‌محیطی و سپس نیاز کشاورزی است اما «وزارت نیرو ۱۰۲ درصد را به شرب، ۹۲ درصد به کشاورزی و بیش از ۳۰۰ درصد به صنعت اختصاص می‌دهد، اما زمانی که به محیط زیست می‌رسد به کمتر از ۳۵ درصد تعهداتش عمل می‌کند».

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد. بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود. خشکسالی تنها باعث کاهش ۵ درصدی بارش در حوزه آبریز دریاچه شده و عوامل انسانی شامل پروژه‌های جاه‌طلبانه توسعه اقتصادی-آبی و سدسازی‌ها به همراه ساخت بزرگراه ۱۵ کیلومتری بر روی دریاچه با دریچه کوچک دو کیلومتری وضعیت دریاچه را به بحران کشانده‌ است.

مسعود تجریشی می‌گوید اگرچه مشکل مالی در پروژه احیای دریاچه وجود دارد اما «مشکل مدیریتی مسأله اصلی است و باید دستگاه‌های دولتی نسبت به اتمام پروژه‌ها با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار گرفته است اقدام کنند».

تجریشی «نظام حکمرانی آب در کشور» و عمل نکردن دستگاه‌های دولتی به تعهدات خود را مسأله اصلی دانست و گفت:

«این مسأله یکی از عللی است که باعث شد آبی که باید در سال گذشته در ماه‌های بهمن و اسفند برای دریاچه ارومیه رها می‌شد، متأسفانه انجام نشود.»

به‌گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، حفر تونل برای احیای دریاچه ارومیه ۸ ماه با مشکل مواجه بود اما اکنون ۹۹ درصد آن به اتمام رسیده است و دو تصفیه‌خانه نیز در دست افتتاح است اما منابع مالی تزریق نشده است در حالی‌که سازمان برنامه و بودجه می‌گوید، منابع مالی در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته است.

در خردادماه ۱۳۹۹ محمدباقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه گفته بود احیای دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است در سال جاری به پایان می‌رسد.

عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان محیط زیست نیز در همان تاریخ اعلام کرد تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در شش ماه آینده تکمیل می‌شود و با بهره‌برداری از آن، حجم آب دریاچه در هفت سال بعد به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

او همچنین افزوده بود که طرح انتقال آب از زاب، سد پسوه و تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز در سال جاری (۱۳۹۹) تکمیل می‌شود و سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب به صورت دائم وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

مسعود تجریشی می‌گوید «امسال هم اگر به بهانه این‌که بارش‌ها کم است، حقابه دریاچه اختصاص داده نشود، حتی اگر این پروژه‌ها نیز عملیاتی شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دریاچه‌ای که خودش را پیدا کرده است، آب را از دست ندهد».

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود:

«اگر با توجه به سدهایی که ساختیم، آب را تنظیم کنیم و سهم دریاچه را در بهمن، اسفند و فروردین رها نکنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم باتوجه به این‌که ارتفاع ۶۰ درصد از سهم دریاچه کمتر از ۶۰ سانتی‌متر شده است، در انتهای تابستان سال آینده بخش قابل توجهی از سطح دریاچه را از دست بدهیم و مطمئناً از دست دادن این سطح باعث می‌شود که دوباره کانون‌های گردوغباری که زیر آب رفته بودند، مجدداً بیرون بیایند.»

تجریشی یکی از دلایل مهم احیای دریاچه ارومیه را زیرآب رفتن همین کانون‌های گردوغبار دانست و گفت در صورت تأمین‌نشدن حقابه دریاچه می‌توانیم انتظار داشته باشیم مجدداً این مشکلات ایجاد شود.

او در مورد احتمال وقوع طوفان‌های نمکی در صورت احیا نشدن دریاچه ارومیه گفت اگر تراز آب دریاچه از ۱۲۷۱ پایین‌تر بیاید، تمام کانون‌های بالقوه تولید گردوغبار دوباره بیرون می‌آیند و در این گردوغبارها سرب، جیوه و کادمیوم وجود دارد که اگر رسوب‌گذاری و جابه‌جا شوند خسارت‌های زیادی به‌بار می‌آورند و به‌ویژه بر روی کودکان و سالمندان تأثیرات بدی می‌گذارند.

در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با باد‌های نمکی خواهد شد و زیست‌محیط منطقه تغییر خواهد کرد. بسیاری از آلودگی‌های شامل فلزات سمی سنگین مورد استفاده در صنعت و مواد سمی مورد استفاده در کشاورزی به آب‌های سطحی و زیر سطحی مرتبط با دریاچه نفوذ کرده‌اند و در صورت خشک شدن دریاچه، علاوه بر نمک بسیاری از مواد سمی، هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقه به‌وجود خواهد آورد.

یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی شهریورماه گذشته گفت تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی‌متر رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۲ سانتی‌متر کاهش یافته است. او همچنین گفت میزان آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال گذشته بیش از دو میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.