ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۳۰۰ سینماگر به پیام خانه سینما در مورد مرگ بکتاش آبتین اعتراض کردند

پیام تسلیت هیأت مدیره خانه سینما در ارتباط با مرگ بکتاش آبتین با انتقادهای زیادی مواجه شد. ابتدا مشاور هیأت مدیره خانه سینما در اعتراض به این پیام از سمت خود استعفا کرد و اکنون بیش از ۳۰۰ عضو خانه سینما نیز در بیانیه‌ای این پیام را «شرمگینانه» خوانده‌اند. آن‌ها از «خوش‌رقصی» خانه سینما در برابر قدرتمندان سخن گفته‌اند. خانه سینما پیش از انتشار این بیانیه عذرخواهی کرده بود.

بکتاش آبتین، زندانی سیاسی، شاعر، فیلمساز و دبیر پیشین کانون نویسندگان ایران ۱۸ دی‌ماه جاری به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی به‌موقع و تخصصی، در بیمارستان جان خود را از دست داد. او به‌دلیل کمبود امکانات درمانی در زندان‌ و همچنین عدم به‌کارگیری تمهیدات بهداشتی توسط مسئولان زندان در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شده بود. آبتین آخرین بار در اوایل آذرماه امسال در زندان به ویروس کرونا مبتلا شد و پس از ۱۰ روز بی‌توجهی عامدانه مسئولان زندان به بیمارستان منتقل شد و سرانجام جان خود را از دست داد. کانون نویسندگان و بسیاری از هنرمندان مرگ بکتاش آبتین را «قتل عامدانه» به‌دست حکومت ایران می‌دانند.

خانه سینما در پی این رویداد پیام تسلیت کوتاهی منتشر کرد و در آن بدون اشاره به این مسائل تنها از ابتلای بکتاش آبتین به کرونا «علیرغم واکسیناسیون گسترده و فروکش کردن امواج کرونا» سخن گفته بود.

بیش از ۳۰۰ عضو خانه سینما به این پیام اعتراض کردند و بیانیه‌ای را که دوشنبه شب ۲۰ دی تنظیم شده بود، در کمتر از ۲۴ ساعت امضا کردند. در این بیانیه که به‌شکل گسترده‌ای منتشر شد، اهالی سینما نوشتند:  

«بار دیگر خانه سینما، همه ما را شرمگین و خجالت‌زده کرد. افسوس که آن‌جا مدت‌هاست دیگر نه خانه همه اهالی سینما که حیاط خلوت فعالیت‌های عده‌ای اندک است. قرار بود شما نماینده همه اعضای خانه باشید نه این‌که سرتان به بستن بار خودتان باشد.»

این سینماگران با بیان این‌که «اگر حرف درستی ندارید ساکت بمانید»، افزوده‌اند:

«زبان‌تان با اهالی خانه که انتخاب‌کنندگان شما هستند زبان زور و قلدری‌ست و آن‌جا که با اصحاب قدرت طرف می‌شوید به جای مطالبه و حق‌جویی، خوش‌رقصی می‌کنید و آن کوه پوشالی قلدری و زورگویی موش می‌زاید.»

آن‌ها با اشاره به موضوع واکسیناسیون که در پیام خانه سینما آمده بود نوشته‌اند:

«آن قدر فرصت‌طلبید که در همان سطر اول، فرصت این بیانیه را هم مغتنم شمرده‌اید تا نانی هم به مسئولان وزارت بهداشت قرض بدهید. حتی جرأت نداشتید که بیماری کرونا را تنها مقصر این اتفاق جلوه دهید، بدون این‌که از واکسیناسیون به قول خودتان "کامل" دولت تمجید کنید.»

بیانیه سینماگران با این جمله پایان یافته است:

«حساب ما و شما از هم جداست. سرتان به کار خودتان باشد و ما را با غم از دست دادن بکتاش تنها بگذارید.»

کامران شیردل، ابراهیم مختارى، مهوش شیخ‌الاسلامى، هایده صفی‌یارى، آتنه فقیه‌نصیرى، على ژکان، رضا درمشیان، کیومرث پوراحمد و تورج اصلانی از جمله امضاکنندگان این بیانیه اعتراضی هستند.

پیش از این، محمدرضا مویینی، مشاور هیأت مدیره خانه سینما نیز متن پیام خانه سینما را مورد انتقاد قرار داد و آن را «غیرانسانی، آبروبر، دور از حقیقت و بزدلانه» خواند.

در پی استعفای محمدرضا مویینی خانه سینما روز گذشته سه‌شنبه ۲۱ دی در پیامی از اهالی سینما عذرخواهی کرد و نوشت:

«خشم بخشی از سینماگران عزیز کشور را درک می‌کنیم و خود را پاسخگو به همه اهالی سینما می‌دانیم و نیک می‌دانیم خانه سینما یک واحد اجتماعی مؤثر است که با همدلی منتقدانه تمام اعضایش نفس می‌کشد. صمیمانه تابع رأی و خواست جامعه اصناف سینمایی کشور هستیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.