ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیپلمات‌های ارشد مذاکرات احیای برجام به مدت دو روز به کشورهای خود بازگشتند

در حالی‌که گفته می‌شود پیشرفت‌های محدودی در مذاکرات احیای برجام به‌دست آمده، مذاکره‌کنندگان ارشد به کشورهای خود بازگشتند تا بار دیگر درباره مذاکرات با مقام‌های کشوری خود مشورت کنند.

عصر جمعه ۲۴ دی / ۱۴ ژانویه اعلام شد که دیپلمات‌های ارشد ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکرات احیای برجام در وین، برای مشورت درباره چگونگی پیشبرد گفت‌وگوها به مدت دو روز به کشورهای خود بازخواهند گشت.

با این حال رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که دور هشتم مذاکرات ادامه دارد و گروه‌های کارشناسی همچنان به مذاکرات خود در وین ادامه می‌دهند.

این خبر پس از دیدار علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی با نمایندگان تروئیکای اروپایی و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام منتشر شد.

گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام پس از یک وقفه سه روزه که به‌سبب سال نو مسیحی ایجاد شد از دوشنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌ بودند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه/ بهمن در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از پیشرفت کند در مذاکرات منتشر شد و گفته شد که طرف‌های مذاکره در حال گفت‌وگو بر سر جزئیات توافق‌هایی هستند که تاکنون به‌دست‌آمده است اما هنوز روشن نیست که این توافق‌ها چه هستند. با این حال گفته می‌شود که موضوعات اصلی همچنان باقی است.

مقامات آمریکایی نیز از پیشرفت‌های اندک در مذاکرات وین خبر داده‌اند  اما همچنان هشدار می‌دهند که پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران به‌زودی برگشت‌ناپذیر خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه ۲۳ دی / ۱۳ ژانویه در مصاحبه‌ با شبکه رادیویی ام‌پی‌آر ایالات متحده گفت:

«فکر می‌کنم چند هفته دیگر فرصت داریم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه بازگردیم. (...) ما همچنان معتقدیم اگر در هفته‌ها، و نه ماه‌های پیش رو، به برجام بازگردیم، بهترین چیز برای امنیت و حفاظت متحدان و شرکای ما در منطقه خواهد بود اما زمان بسیار کمی در اختیار داریم.»

بلینکن تأکید کرد که «ایران به نقطه‌ای نزدیک‌تر می‌شود که می‌تواند در مدت بسیار کوتاه، مواد شکافت‌پذیر کافی برای استفاده در سلاح هسته‌ای تولید کند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ۱۶ دی / ۶ ژانویه در مصاحبه با شبکه الجزیره برخی از چالش‌ها را مشخص کرده بود. به‌گفته امیر عبداللهیان، پیشنهاد طرف‌های مقابل در مذاکرات وین، رفع تحریم‌هایی است که به برجام لطمه وارد می‌کند نه همه تحریم‌های ترامپ. ایران اما خواهان لغو همه تحریم‌هاست. از این گذشته، ایران می‌گوید قبل از بازگشت به تعهداتش در برجام خواهان راستی‌آزمایی لغو تحریم‌هاست و برای این کار حداقل چند هفته به زمان نیاز دارد. طرف غربی ظاهراً پیشنهادی تحت عنوان long day داده که این کار در ۴۸ ساعت انجام شود.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگوی خود با رادیو ام‌پی‌آر افزود:

«اگر نتوانیم [به برجام بازگردیم]، گام‌های دیگر و گزینه‌های دیگر را با هماهنگی دقیق متحدان خود بررسی می‌کنیم.»

بلینکن تأکید کرد «گزینه‌های دیگر» که اغلب از آن به‌عنوان تهدید ضمنی اقدامات نظامی یاد می‌شوند، «موضوع کار فشرده در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز بوده‌اند».

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه ۲۴ دی / ۱۴ ژانویه در یک نشست خبری، درباره مذاکرات احیای برجام گفت:

«پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد و امیدواریم به‌زودی به توافق برسیم.»

لاوروف افزود:

«ایران باید در مذاکرات تعاملی سازنده داشته باشد و غرب نباید در راستای ایجاد تنش روانی تلاش کند.»

وزیر امور خارجه روسیه با این حال افزود «ایران مشکلات دیگری دارد که کشورهای منطقه را نگران کرده است».

لاروف همچنین خواهان همکاری «جدی‌تر» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.