ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر کشور: «تاب‌آوری» مردم کم شده، ۵۰ درصد مردم معتقدند عدالت و برابری در جامعه وجود ندارد

معاون وزیر کشور نسبت به افزایش نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها ابراز نگرانی کرده و گفت: وقتی که نیمی از مردم معتقدند که «عدالت و برابری» در جامعه کم است، انگیزه پیدا می‌کنند خودشان دنبال استیفای حق‌شان بروند.

همزمان با بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، مسئولان حکومتی نمی‌توانند نسبت به امکان بروز نارضایتی گسترده و اعتراضات مردمی ابراز نگرانی نکنند و نسبت به آن هشدار ندهند. پس از آنکه چند نماینده مجلس در این‌باره سخن گفتند، نوبت به تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی رسید تا بگوید: «تاب‌آوری مردم بر اثر فشارهای اقتصادی کاهش یافته» و «زنگ های خطر به صدا درآمده است».

او که در یک همایش با عنوان «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام » سخن می‌گفت، افزایش نارضایتی و اعتراض‌های مردمی را از جمله «نشانه» و «شاخص‌های» نگران کننده توصیف کرد و گفت که «این اعتراض می‌تواند در قالب رفتار هنجارشکنانه یا کج‌روی خودش را نشان دهند».

رستم‌وندی سپس با استناد به «نتایج پیمایش‌های انجام شده» گفت که نیمی از مردم «اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است». به گفته او حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند که نه خود مردم و نه مسئولین قانون را رعایت نمی‌کنند.

معاون وزیر کشور این آمار را نگران‌کننده خواند و گفت:

«اگر نگرش عمومی این باشد که در جامعه برابری وجود ندارد و عدالت رعایت نمی‌شود، افراد انگیزه‌ای پیدا می‌کنند تا خودشان به دنبال استیفای حقوق خود روند.»

رستم وندی افزایش شاخص‌های نگران‌کننده را موجب آنچه که «بدبینی به الگوی حکمرانی دینی» عنوان کرد، دانست. او افزود:

«اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها، نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیر دینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برایمان به صدا در می‌آید».

سالانه ۱۰۰ هزار نفر «اقدام به خودکشی» می‌کنند

رئیس سازمان امور اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش آمارهای نه چندان تازه‌ای از اقدام به خودکشی، مصرف الکل، گرایش به مواد مخدر و سقط جنین در ایران ارائه کرده است.

به گفته او سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور اقدام به خودکشی می‌کنند. این رقم با آماری که حدود پنج سال قبل اعلام شد، تفاوتی نکرده است. چندی قبل اما معاون پیشین وزیر ورزش و جوانان از افزایش «اقدام به خودکشی» در میان نوجوانان و دانش آموزان خبر داده بود.

شهریور ماه امسال نیز تهمینه شاوردی، جامعه شناس و عضو انجمن مطالعات زنان در ایران گفته بود که خودکشی سومین عامل مرگ و میر جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است.

اقدام به خودکشی دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی گذشته و کارگران و خانواده آن‌ها در سه سال اخیر بیانگر ارتباط مستقیم فقر و دست زدن به خودکشی است.

۳۰۰ هزار سقط جنین در سال

رستم‌وندی آمار سقط جنین بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت را ۲۳۰ هزار سقط در سال اعلام کرد. او اما گفت: مطابق با برخی پژوهش‌ها ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی و یا غیر قانونی در سال انجام می‌شود.

معاون وزیر کشور خواستار «رسیدگی» به آنچه که «سقط جنایی» خواند، شد.

مجلس شورای اسلامی در قانون «تعالی خانواده» که آبان ماه امسال تصویب شد، سقط جنین و پیشگیری از بارداری را منع و عملی مجرمانه توصیف کرده است.

افزایش گرایش به الکل و مصرف مواد مخدر

کاهش سن مصرف مواد مخدر و افزایش گرایش به مصرف الکل هم از دیگر «شاخص‌های نگران‌کننده» است که رستم‌وندی نسبت به رشد آن‌ها ابراز نگرانی کرد. او گفت: طبق آمارها ۹ تا ۱۰ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال کشور الکل مصرف می‌کند.

او با بیان اینکه حدود پنج میلیون نفر در کشور «الکل مصرف می‌کنند»، نسبت به افزایش گرایش به الکل ابراز نگرانی کرد و گفت:

«رسانه‌های ما به هیچ عنوان جسارت پرداختن به تغییر نگرش مردم نسبت به الکل را ندارند».

مصرف الکل در ایران «حرام» و «جرم» شمرده می‌شود و مصرف کنندگان الکل طبق قوانین منطبق با شریعت اسلامی به شلاق و حتی اعدام محکوم می‌شوند.

رستم‌وندی بدون اینکه آمار دقیقی از مصرف کنندگان مواد مخدر ارائه کند، به استناد نتایج یک پیمایش ملی گفت: «نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است».

در سال‌های اخیر مسئولان آموزش و پرورش و سازمان جوانان نسبت به کاهش سن مصرف مواد مخدر هشدار داده و آن را «به صدا درآمدن زنگ خطر» توصیف کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.