ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناسازگاری مجلس و دولت «ولایی»: جمع‌آوری امضاء برای استیضاح دو وزیر

نمایندگان مجلس ایران درصددند وزیر صمت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح کنند. اعضای کمیسیون صنایع می‌گویند به‌رغم جمع‌آوری امضاها، هیئت رئيسه طرح استیضاح وزیر صمت را به خاطر فشار لابی او در مجلس، اعلام وصول نکرده است.

اعضای کمیسیون صنایع مجلس می‌گویند امضاهای جمع‌شده برای استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به هیئت رئیس مجلس تحویل داده‌اند اما هیئت رئيسه از اعلام وصول آن خودداری می‌کند. استیضاحی که پیشتر مطرح شده بود اما گفته می‌شد به همراه استیضاح وزیر اقتصاد «به سرعت متوقف شده است».  

علی جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اما یکشنبه ۲۶ دی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد امضاکنندگان امضاهای خود را پس نگرفته‌اند و گفت:

«استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کردند، از کمیسیون صنایع هم ۲ یا ۳ نفر استیضاح را امضا کرده‌اند، استیضاح حداقل با ۱۰ امضا عملی می‌شود.»

به گفته او فاطمی امین قرار است با تکیه بر «مسئله خودرو» استیضاح شود اما هیئت رئيسه مجلس طرح این استیضاح در صحن علنی را به خاطر «ایجاد تعامل» به تاخیر انداخته است.

علی جدی همچنین از جمع‌آوری امضاء برای استیضاح چند وزیر دیگر خبر داد و گفت:

 «حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سوال‌هایی که از وزیر صمت از طرف نمایندگان وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع داده می‌شود، در حوزه خودرو است. هنوز در هیئت رییسه اعلام وصول نشده اما قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی در این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود. سوالات استیضاح مشخص است و امضا هم شده اما نظر هیئت رییسه مجلس بر این است که هنوز برای استیضاح زود است تا بتواند تعامل ایجاد کند از همین روی فکر نمی‌کنم تا قبل از عید استیضاح به صحن داده شود. استیضاح وزرای دیگری هم امضا شده اما هنوز هیئت رییسه اعلام وصول نکرده و در حال تعامل است.»

لطف‌الله سیاهکلی، دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس هم شنبه ۲۵ دی در مصاحبه با رویداد ۲۴ تأیید کرد که مسئله درخواست استیضاح وزیر صمت به قوت خود باقی‌ست اما هیئت رئيسه هنوز این استیضاح را اعلام وصول نکرده است. سیاهکلی گفت:

«ما همچنان بر سر مواضع خودمان برای استیضاح ایشان هستیم و این موضوع در اختیار هیات رئیسه است، زیرا آن‌ها باید طرح استیضاح وزیر صمت که با امضای همکاران به آن‌ها ارجاع داده شده را اعلام وصول کنند. برای استیضاح، ۱۰ امضا نیاز است، ولی چند برابر این عدد امضا جمع شده است.»

نماینده قزوین گفت امضا کنندگان به‌رغم فشارهای «لابی فاطمی امین» کوتاه نمی‌آیند:

«عوامل وزارت صمت، در حال لابی با مجلس هستند تا فاطمی‌امین استیضاح نشود و این طبیعی است و هرکس دیگری هم این کار را می‌کند، ولی، چون ظلم به مردم است ما کوتاه نمی‌آییم تا قیمت خودرو برگردد. بعد از آن می‌نشینیم و در مورد فرآیند و ساختار خودروسازی و هزینه‌های سربار صحبت می‌کنیم تا کارها مدیریت‌شده پیش برود. اگر قیمت‌های خودرو به قبل برگردد، من حاضرم امضایم را پس بگیرم، ولی اگر قیمت به همین منوال باشد پای امضایم هستم و پیش‌بینی می‌کنم اعلام وصول استیضاح وزیر در همین سال ۱۴۰۰ اتفاق خواهد افتاد.»

سیاهکلی در خلال اظهاراتش گفت فاطمی امین حرف خودروسازان را تکرار می‌کند و نتوانسته حاشیه بازار خودرو را جمع کند:

«قیمت واقعی خودرو اصلاً چیزی که امروز اعلام شده، نیست. قیمت واقعی خودروهایی در کلاس ایران، زیر ۱۰ هزار دلار است و ما همان را ۲۰ هزار دلار به مردم می‌فروشیم.»

ماجرای استیضاح وزیر صمت از ماه پیش آغاز شد. دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در ۱۷ آذر سال جاری اعلام کردند نرخ فروش محصولات خود را ۱۸ درصد بالا برده‌اند. رقمی که به گفته کارشناسان بازار کمتر از افزایش قیمت واقعی‌ست. پس از اعلام این خبر کمیسیون صنایع و معادن مخالفت خود را با این افزایش قیمت اعلام کرد و رضا فاطمی امین را به مجلس فراخواند. همزمان مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، از اعضای این کمیسیون هم گفت سهامداران خودروسازی‌ها با پیامک‌های «فحاشی و بی ادبی و کلمات رکیک و نابهنجار» به نمایندگان حمله کرده‌‌اند. رضاحسینی گفته بود:

«مجلس تحت فشار رسانه‌ها و گروه‌های افراطی قرار دارد که اگر با دولت همراهی نکند، برچسب ضد انقلاب و دشمن می‌خورد».

وزیر صمت اما پس از حضور در مجلس از افزایش قیمت خودرو دفاع کرد و گفت:

«تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است، ولی از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها وجود دارد.»

استیضاح وزیر تعاون و کار

 علاوه بر وزیر صمت، حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در آستانه استیضاح قرار دارد. محمد کعب‌عمیر نماینده شوش و کرخه در مجلس یکشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی «کلید خورده» و مجلس او را به خاطر «ضعف در تصمیم گیری، عدم شناخت دقیق از حوزه عمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتصابات آشفته و اصرار بر بکارگیری مدیران غیرتخصصی، لغو برخی احکام و عدم توجه لازم به اسناد بالادستی ملی» استیضاح خواهد کرد.

این نماینده در ادامه گفت: البته با انتصابات اخیر صورت گرفته در زیر مجموعه وزارت تعاون بر تعداد استیضاح کنندگان عبدالملکی افزوده خواهد شد.

محمد کعب‌عمیر پیشتر گفته بود عبدالملکی باید درباره انتصابات آشفته و اصرار بر بکارگیری مدیران غیرتخصصی پاسخگوی صحن باشد، «البته اگر انتصابات پر شمار سفارشی به مدد او نیاید و ذی‌نفعان همین تقسیم غنایم جنگی، نسخه استیضاح را نپیچند و در نطفه خفه نکنند.»

عبدالملکی در توییتر مدعی شده بود این انتصاب‌ها را بر مبنای «انقلابی بودن، مردمی‌بودن، کارآمدی، پاک‌دستی و فسادستیزی» انجام داده است.

احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اما همزمان به «انتخاب» گفت احتمال می‌دهد استیضاح عبدالملکی نتیجه‌ای به‌همراه نداشته باشد:

«استیضاح جزو حقوق نمایندگان است که می‌توانند انجام دهند اما توفیق استیضاح هم بحث دیگری است. اگر تعدادی از نمایندگان بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در این خصوص استیضاح کنند، جزو اختیارات آنان است و کسی هم خرده‌ای نمی‌گیرد؛ ولی اینکه این استیضاح نتیجه بخش باشد، در موردش شک و تردید وجود دارد.»

علیرضا بیگی به اخبار مرتبط با هدیه ۶ میلیاردی حجت عبدالملکی به برنامه «میدون» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و همچنین ادعای او درباره این‌که «با یک میلیون تومان هم می‌توان اشتغال‌زایی کرد» اشاره کرد و گفت این مسئله می‌تواند مورد پیگیری قضایی قرار گیرد و بهتر است وزیر کار اظهارات این‌چنینی را در جمع‌های خانوادگی مطرح کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.