ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو زمین‌لرزه در غرب افغانستان جان ده‌ها نفر را گرفت

دو زمین‌لرزه در ولایت‌های غرب افغانستان رخ داد و بنا به گزارش‌های منتشرشده دست‌کم ۲۶ نفر از جمله پنج زن جان باختند. به نمای باستانی «منار جام» نیز آسیب وارد شده است.

ولایت‌های غربی افغانستان دوشنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه دو بار لرزید. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، نخستین زمین‌لرزه ساعت ۱۴ دوشنبه در ولسوالی قادس بادغیس رخ داد و شدت آن ۴,۹ ریشتر بود. زلزله دوم ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی با شدت ۵,۶ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ولایت‌های هرات و بادغیس افغانستان را لرزاند.

محمد سروری، مسئول فرهنگی طالبان در بادغیس به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت تنها ۱۵ نفر در روستای «بادروک» در حوالی ولسوالی قادس جان باخته‌اند.

سروری افزود شمار زیادی از خانه‌های مسکونی در شهر قلعه‌نو و ولسوالی‌ها آسیب دیده‌اند و احتمال افزایش تلفات انسانی وجود دارد.

مسئولان فرهنگی طالبان در ولایت غور گفته‌اند بر اثر زمین‌لرزه‌ امروز، به «منار جام»، واقع در مناطق کوهستانی منطقه «شهرک» ولایت غور نیز آسیب وارد شده است. به‌گفته آن‌ها «منار جام» نسبت به گذشته بیشتر کج شده و در خطر فروپاشی قرار گرفته است.

«منار جام» در سده دوازدهم میلادی ساخته شده و ۶۵ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۰۲ مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو خواستار ثبت آن در فهرست میراث فرهنگی جهان شد. این بنای تاریخی بعد از قطب منار در دهلی نو هندوستان بلندترین مناره خشتی جهان محسوب می‌شود.

چندی پیش مسئولان محلی و فعالان مدنی غور از وضعیت بد «منار جام» ابراز نگرانی کرده و خواهان توجه به این نمای باستانی افغانستان شده بودند.

عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور همچنین گفت زمین‌لرزه سبب فروریختن کوه در منطقه‌ دره بیدان و جام در مسیر شاهراه غور ـ هرات شده و مسیر را بسته است.

بر اثر لغزش کوه شماری زیادی از درختان این منطقه نیز تخریب شده‌اند.

پیش‌از این در ماه اوت سال گذشته میلادی زمین‌لرزه‌ای به‌شدت ۴,۵ ریشتر و عمق ۱۰ کیلومتر، بخش‌هایی از هرات و بادغیس را تکان داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.