ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر قاآنی به بغداد – خبرهای متناقض از دیدار فرمانده سپاه قدس با رهبر جریان صدر

فرمانده سپاه قدس برای دیدار و گفت‌وگو با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به بغداد سفر کرده است. خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران در ایران و برخی خبرگزاری‌ها در عراق می‌گویند این دیدار به طور غیرعلنی برگزار شد. برخی منابع مستقل ادعا می‌کنند که صدر حاضر به دیدار و گفت‌وگو با قاآنی نشد.

اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس یکشنبه گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، مهم‌ترین فراکسیون در پارلمان عراق وارد نجف شد.

خبرگزاری بغداد الیوم به نقل از یک منبع سیاسی که نام او افشا نشده ادعا کرد که شامگاه گذشته قاآنی بعد از زیارت به خانه صدر در منطقه الحنانه بغداد رفت. این دیدار اگر واقعا انجام شده باشد، به طور غیرعلنی برگزار شده است. برخی منابع مستقل ادعا می‌کنند مقتدی صدر از دیدار و گفت‌وگو با فرمانده سپاه قدس سر باز زده است.

 منبع بغداد الیوم ادعا می‌کند که قاآنی با صدر درباره «یکپارچه کردن مواضع سیاسی خود در "بیت شیعی" و نیز به پیش راندن فراکسیون صدر» با مقتدی صدر بحث و تبادل نظر کرده است.

العربی الجدید نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد هدف از این دیدار این بود که مقتدی صدر به سوی ائتلاف با نیرو‌های "چارچوب هماهنگی شیعیان" و تشکیل دولتی متشکل از دو طرف سوق داده شود. بر این اساس مقتدی صدر همچنان بر عدم مشارکت نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون عراق در دولت جدید در مقابل ورود جریان صدر عراق با گروه چارچوب هماهنگی شیعیان در یک تشکل تأکید کرد.

صف‌آرایی‌های تازه در پارلمان عراق

پارلمان جدید عراق در یک جلسه پرتنش در ۹ ژانویه/۱۹ دی، محمد الحلبوسی را برای دومین بار به عنوان رئیس پارلمان انتخاب کرد. این موضوع اختلافات بین شیعیان را بیشتر کرد. جنبش صدر، ائتلاف سنی تقدوم و العظیم، حزب دموکرات کردستان و دیگر جناح‌های کوچک‌تر در این جلسه شرکت داشتند و به الحلبوسی و دو معاونش رای دادند.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف صدر با ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. ائتلاف فتح که نتیجه انتخابات را به‌عنوان بزرگترین بازنده به چالش کشید، صاحب ۱۷کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان شده و حزب تقدم به رهبری محمود المشهدانی با برخورداری از حمایت سنی‌ها ۳۷ کرسی خود را حفظ کرده و حزب قانون نوری مالکی نیز ۳۳ کرسی را به دست آورده. حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی و حزب اتحاد میهنی کردستان ۱۸ کرسی را در اختیار گرفته‌اند. طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان، در این مورد فراکسیون صدر وابسته به مقتدی صدر می‌توانند نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که به تازگی از ایران فاصله گرفته و به سمت عربستان و اردن و سایر کشورهای عربی متمایل شده خواهان آن است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی برای بار دوم به عنوان نخست وزیر انتخاب شود. صدر، پسرعمویش، جعفر صدر را که اکنون سفیر عراق در لندن است به عنوان بدیلی برای الکاظمی پیشنهاد داده است.

هدف صدر: تشکیل دولت اکثریت

برای صدر، تشکیل دولت اکثریت به معنای دستیابی به برندگان اصلی در جوامع سنی و کرد و در عین حال حذف سایر نیروهای سیاسی در سراسر طیف است. چارچوب هماهنگی شیعیان اما دولت اکثریت را رد کرده است. هدف قاآنی از سفر به بغداد این بود که صدر از اندیشه تشکیل دولت اکثریت صرف‌نظر کند.

نوری المالکی، نخست وزیر سابق و رهبر چارچوب هماهنگی در تلاش است تا اتحادهای جدیدی را در تلاش برای افزایش کرسی‌های این چارچوب ایجاد کند.

 دولت اکثریت ملی به حمایت حزب دموکرات کردستان و اتحاد جدید بین تقدوم و العظیم که برندگان سیاسی اصلی در میان کردها و سنی‌های عراق هستند، وابسته است. صدر با داشتن کرسی اتحادیه میهنی کردستان، می‌تواند دولت جدید را نیز رهبری کند. احزاب شیعه نزدیک به ایران برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ تاکنون از این معادلات کنار گذاشته شده‌اند.

  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.