ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بقای مرکز زنان بی‌خانمان در شوش در انتظار تصمیم شهردار تهران

شهرداری تهران به موسسه «نور سپید هدایت» که از زنان کارتن‌خواب و آسیب‌دیده حمایت می‌کند فشار آورده و آنها را سردرگم کرده است. در این مرکز ده‌‌ها زن و دختر بی‌پناه حمایت می‌شوند و اگر شهرداری این سرپناه را از آنها بگیرد، راهی به‌جز کارتن‌خوابی برایشان باقی نخواهد ماند.

«مرکز جامع کاهش آسیب نور سپید هدایت» در منطقه شوش تهران، موسسه‌ای است که زنان کارتن‌‌خواب مصرف‌کننده و زنان و کودکان آسیب‌دیده‌ بی‌سرپناه را پناه می‌دهد. شهرداری منطقه ۱۲ یک‌بار با اعلام تغییر کاربری این مرکز و بار دیگر با اعلام تعمیرات و یا تغییر مجری و برگزاری مناقصه، امنیت این موسسه را مخدوش و مشکلاتی را برای این مرکز ایجاد کرده است. 

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران ( ایلنا) ۲۸ دی ماه معاون دادستان کل کشور در نامه‌ای به شهرداری تهران اعلام کرده است تا با نصب بیلبوردهایی در محل‌‌های پرترددی مانند ترمینال جنوب و راه‌آهن فعالیت و خدمات مرکز اطلاع‌رسانی شود. همچنین در این نامه خطاب به شهردار تهران آمده است با توجه به شرایط مددجویان و آشنایی کامل مدیر فعلی مرکز با مددجویان تفاهم‌نامه‌ای طولانی‌مدت با آن‌ها منقعد شود، اما معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲ درباره ادامه فعالیت این مرکز گفت:

«نگاه منطقه این است که مجموعه را حفظ کند، اما مجری را عوض و ارتقا کیفیت در خدمات ایجاد کند. اگر لازم باشد شهرداری از طریق مراجع حقوقی و سیستم‌های نظارتی خود اقدام می‌کند. این حق شهرداری است و مددجوها نیز نیاز به تغییر دارند و نیاز به این دارند که مجری عوض شود و کیفیت خدمات مطلوب‌تر شود.»

سپیده علیزاده، مدیر موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت در این باره گفت: 

«همزمان با تغییر مدیریت شهری از شهرداری خواستم تا به ما زمان بدهند و بتوانیم با تیم جدید مدیریت شهری صحبت کنم. پس از صحبت با مسئولان شهرداری مرکز، از شهرداری مرکز به ما گفتند در حال پیگیری هستند تا دستور مستقیم شهردار تهران را درباره فعالیت این مرکز بگیرند و به ما گفتند فعلا صبر کنید و به شهرداری منطقه اعلام کردند فعلا با ما کنار بیایند تا آقای زاکانی پاسخ دهد.»

مدیر این موسسه در ادامه گفت:

«اما شهرداری منطقه به دادسرای ناحیه ۳۷ تهران (مربوط به امور شهرداری‌ها انفال و ثروت‌های عمومی) نامه زده و برای حکم تخلیه از طریق دستور قضایی اقدام کرده است. من هم می‌دانم تفاهم‌نامه به پایان رسیده و باید برویم، اما وقتی دو نامه از قوه قضاییه خطاب به آقای زاکانی گرفتیم، شاید شهردار قبول کرد که فعالیت مرکز ادامه یابد.»

به گفته علیزاده در ابتدا به این موسسه اطلاع دادند که می‌خواهند اینجا را تغییر کاربری داده و به تالار عروسی تبدیل کنند. او افزود: «ما منتظر هستیم تا از سوی شهرداری مرکز به ما اعلام کنند که چه اقدامی باید صورت بگیرد.»

طبق گزارش‌ها، شهرداری نه تنها یکبار اعلام کرده که می‌خواهد این مرکز را به تالار عروسی تبدیل کند بلکه گویا موضوع مناقصه این مرکز در کار است. 

مدیر این موسسه درباره برگزاری مناقصه گفت: 

«در ابتدا که شهرداری منطقه ۱۲ با ما برای این مرکز تحت عنوان مددسرای بانوان منطقه تفاهم‌نامه امضا کرد، برای این بود که این مرکز به مناقصه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران وارد نشود، اما حالا می‌گویند که می‌خواهند این مرکز را به مناقصه بگذارند. در حالی که معاون دادستان کل کشور بعد از بازدید چند ساعته از این مرکز در نامه‌ای به شهردار تهران و منطقه اعلام کرده، این مرکز وارد مناقصه نشود و اجازه ادامه فعالیت به ما بدهند و تمام زیرساخت‌ها مانند برق و گاز و تعمیرات فراهم شود.»

برخی نیز اظهار نظر کرده‌اند که تعطیلی و جابجایی این مرکز به این دلیل است که همسایه‌ها از وجود چنین مرکزی ناراضی هستند. علیزاده در این‌باره گفت:

«اعلام کرده‌اند که علت تلاش‌مان برای تعطیلی مرکز این است که مردم محله ناراضی هستند، این در صورتی است که دور تا دور این محل مغازه های لاستیک فروشی است و اکثر خانه‌های محل یا به اتباع اجاره داده شده و یا به انبار تبدیل شده است. اگر ما به این افراد خدمات ندهیم قطعا در کوچه و خیابان آواره خواهند ماند و آسیب‌های زنان تکثیر می‌شوند.» 

او در ادامه افزود:

«اگر این مرکز تعطیل شود آیا زنان آسیب‌دیده به اطراف تهران می‌روند؟ نه قطعا اینطور نیست و این افراد در آسیب‌های میدان شوش اضافه می‌شوند. این افراد اگر اینجا نباشند خودشان جای خواب و زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند و منتظر نمی‌مانند تا شهرداری برایشان در خارج از تهران جایی آماده کند.»

نمایی از مرکز جامع کاهش آسیب نور سپید هدایت

​​موسسه نور سپید هدایت نهادی غیردولتی و مردم‌نهاد است که در سال ۱۳۸۸ توسط جمعی از متخصصان، تحصیل‌کردگان و علاقه‌مندان حوزه علوم اجتماعی تاسیس شد. در این موسسه «مرکز جامع کاهش آسیب» از مرداد ماه سال ۱۳۹۸ و با همکاری شهرداری تهران و سازمان بهزیستی کشور فعالیت ویژه زنان آسیب‌دیده راآغاز کرد. 

سپیده علیزاده مدیر این مرکز دی ماه سال ۱۳۹۷ به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته بود که این مرکز دارای ظرفیت شبانه روزی ۱۵۰ نفر است و خدمات اسکان، بهداشتی و مشاوره ای به زنان آسیب‌دیده را ارائه می‌کند.

به گفته علیزاده این مرکز به خاطر تجمیع چندین مرکز ارائه خدمات کاهش آسیب در یک مکان و تسهیل دسترسی مددجویان به دریافت خدمات به نام مرکز جامع معرفی شده است. این مرکز دارای بخش‌های مختلف از جمله مرکز گذری، سرپناه، کارگاه اشتغال و حرفه‌آموزی و مرکز توانمند‌سازی و جامعه پذیری زنان بهبود یافته از اعتیاد است.

همزمان با گسترش فقر در ایران، وضعیت زنان و دختران آسیب‌دیده و بی‌پناه هر روز ناگوارتر می‌شود و نهادهای حکومتی آنطور که باید و شاید از این گروه آسیب‌دیده حمایت نمی‌کند. یکی از زنانی که به این مرکز خدماتی پناه آورده، زنی است سالمند که در خیابان دستفروشی می‌کند. او می‌گوید: 

«حدود دو هفته است که اینجا هستم. از بدبختی‌ام به این جا آمده‌ام. مستاجر بودم و دو چشمم آب مروارید داشت. پول پیش خانه را گرفتم و چشمم را عمل کردم و دیگر نتوانستیم پولی برای رهن خانه پرداخت کنیم، برای همین هم وسایلم را در یکی از اتاق‌های صاحبخانه گذاشتم، شش ماهی با پسرم در یک مسافرخانه بودیم اما دیگر نمی‌توانستیم هزینه آن را بپردازیم و مجبور شدم به این جا بیایم پسرم هم الان در خیابان است و نمی‌دانم کجا زندگی می‌کند. پول پیش نداریم که خانه بگیریم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.