ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشمندان: تولد زودرس نوزادان ممکن است به گرمایش زمین مرتبط باشد

مطالعات نشان می‌دهد دمای بالا و آلودگی هوا در دوران بارداری می‌تواند بر سلامت نوزاد اثر بگذارد.

نتایج شش مطالعه‌ که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد بحران اقلیمی بر سلامت جنین، نوزاد تازه متولد شده و اطفال شیرخوار اثر منفی دارد. 

دانشمندان دریافته‌اند که افزایش دما به افزایش وزن نوزادان مرتبط است که می‌تواند در مراحل بعدی زندگی منجر به چاقی مفرط شود. دمای بالا همچنین به تولد پیش از موعد نوزادان که اثرات آن در طول زندگی با کودک باقی خواهد ماند، و نیز افزایش موارد بستری شدن کودکان در بیمارستان‌‌ها ارتباط داشته است.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که قرار گرفتن مادران باردار در معرض دود ناشی از سوختن جنگل‌ها خطر تولد نوزادان با نقص جدی را دوبرابر می کند. استفاده از سوخت‌های فسیلی همچنین با کاهش میزان باروری - حتی به میزان اندک- ارتباط دارد. 

گاردین در گزارشی اختصاصی بر پایه نتایج شش مطالعه که در ژورنال‌های پزشکی آمریکا، دانمارک، اسرائیل و استرالیا منتشر شده ، به وضعیت تولد و سلامت نوزادان و ارتباط آن با گرمایش زمین و آلودگی‌های که نتیجه بحران اقلیمی هستند پرداخته است.

به گفته کارشناسان، اثر بحران اقلیمی بر نوزادان در همه ‌جای کره زمین مشهود است. شرایط حاد آب و هوایی روز به روز بیشتر و حادتر می‌شود و بر سلامت نوزادان و نسل بعدی اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که امروز باید اقدامی در این زمینه کرد و فردا بسیار دیر خواهد بود.

ارتباط میان گرما و اضافه وزن سریع در اولین سال زندگی نوزادان را دانشمندان اسرائیلی در مطالعه‌ای یافته‌اند. آنها ۲۰۰ هزار مورد تولد را بررسی کرده و دریافتند نوزادانی که در معرض ۲۰ درصد بالاترین دمای هوای شبانه بودند ، ۵ درصد بیش از سایر نوزادان در معرض افزایش وزن سریع بودند.

پژوهشگران دانشگاه هبرو در اورشلیم می‌گویند که این مطالعه برای یافتن تاثیرات متقابل تغییرات اقلیمی و پاندمی چاقی مفرط اهمیت به سزایی دارد، زیرا دوران نوزادی در تعیین وزن دوران بزرگسالی نقش دارد و افراد مبتلا به چاقی مفرط ممکن است یش از سایرین از گرمای حاد رنج ببرند.

به هر حال، همانطور که خود دانشمندان هم به آن اذعان دارند این فرضیه‌ای است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در سراسر جهان ۱۸ درصد کودکان در حال حاضر یا اضافه وزن دارند و یا دچار چاقی مفرط هستند. یک مکانیسم محتمل برای افزایش وزن سریع نوزادان این است که وقتی دمای محیط اطراف بالاتر است، چربی کمتری برای حفظ دمای بدن سوزانده می‌شود.

مطالعه دیگری توسط پژوهشگران در کالیفرنیا به این نتیجه دست یافته که وقتی مادران در معرض دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در ماه‌های پیش از بسته شدن نطفه قرار می‌گیرند، خطر یک اختلال مادرزادی که «گاستروشیزیس» نامیده می‌شود دو برابر خواهد شد. در این عارضه جداره شکمی بسته نمی‌شود و در نهایت پیچ خوردگی روده ممکن است به مرگ جنین منجر شود.

دانشمندان تولد دو میلیون نوزاد را بررسی کردند. ۴۰ درصد از مادران این نوزادان  در فاصله ۱۵ مایلی ( ۲۴ کلیومتری) جنگل‌های در حال سوخت و آلودگی منتج از آن زندگی می‌کردند، که برای مادر باردار و جنین مضر است. نتیجه این مطالعه این بود که این مادران در نخستین سه ماهه بارداری ۲۸ درصد بیش از بقیه در خطر زایمان با اختلال بودند.

دو مطالعه دیگری که در گزارش گاردین به آنها اشاره شده در زمینه ارتباط دمای بالا و تولد زودرس نوزادان صورت گرفته بودند. در یکی از این مطالعات که بر روی یک میلیون مورد بارداری زنان در نیوساوت ولز، استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ صورت گرفته است، ۳ درصد زنان پیش از ۳۷ هفته وضع حمل کرده بودند.

سوخت ‌های فسیلی علاوه بر آن که موجب بحران اقلیمی می‌شوند، هوا را نیز آلوده می‌کنند. این آلودگی هوا بر روی زوج‌ها حتی پیش از بسته شدن نطفه اثر می‌گذارد و می‌تواند تا  حدود ۸ درصد میزان باروری را کاهش دهد.

یکی از جوانب مهم این پژوهش‌ها این است که نشان می‌دهد جوامع آسیب‌پذیر و فقیر بیش از سایرین قربانی بحران اقلیمی هستند و به عبارتی برای مردمی که دسترسی به کولر و هوای مطبوع ندارند و در مناطقی آلوده‌تر زندگی می‌کنند و نیز نسل‌های بعدی آن‌ها عدالت سلامت و بهداشت وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.