ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظربایف، رهبر سابق قزاقستان، بازنشستگی سیاسی خود را اعلام کرد

چندین روز پس از سرکوب اعتراضات عمومی در قزاقستان، رهبر سابق این کشور که گفته می‌شد احتمالا به خارج از کشور گریخته باشد در یک سخنرانی گفت که او در کشور مانده است و اصلاحات انجام خواهد شد

نورسلطان نظربایف که پیش از کناره گیری در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ سال بر قزاقستان حکومت کرد، پس از ناآرامی‌های خونین که بنیان سیاسی این کشور را لرزاند، اعلام کرد که به طور کامل از سیاست کناره گیری خواهد کرد.

نظربایف ۸۱ ساله در یک پیام ویدئویی که روز سه شنبه ۲۸ دی‌ماه منتشر شد گفت: «من از دوران بازنشستگی خود لذت می‌برم.»

استعفای نظربایف راه را برای قاسم جومارت توکایف، معتمد وی، هموار کرد تا با به دست گرفتن قدرت در کشور خودکامه‌ای که سرشار از نفت و گاز است، مدل حکمرانی پیشین را ادامه دهد. با این حال پس از این تغییر و تحول در سال ۲۰۱۹،‌ نظربایف همچنان اختیارات گسترده‌ای برای خود حفظ کرد.

در جریان تظاهرات گسترده دو هفته پیش، توکایف سلف خود را به عنوان رئیس دستگاه امنیتی قزاقستان برکنار کرد و خود اداره نهادهای امنیتی را به دست گرفت. در اثر چندین روز اعتراض سراسری در قزاقستان که به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد، چندین هزار نفر دستگیر شدند. همچنین ده‌ها نفر کشته شدند و ساختمان‌های عمومی در سراسر قزاقستان در بدترین خشونتی که این جمهوری شوروی سابق در ۳۰ سال گذشته تجربه کرده غارت شد و به آتش کشیده شد.

همچنین گمانه زنی‌هایی مبنی بر خروج نظربایف از کشور وجود داشت. نظربایف در سخنرانی روز سه‌شنبه خود پشت میزی با پرچم‌های دولت قزاقستان در پس زمینه نشسته بود و  گفت: «من جایی نرفته‌ام.»

او گفت که او در نورسلطان اقامت داشته است. پایتخت پیشین قزاقستان که قبلاً آستانه نامیده می‌شد و پس از استعفای وی در سال ۲۰۱۹ به افتخار وی تغییر نام داد.

توکایف همچنین چند تن از معتمدین و اعضای خانواده نظربایف را از سمت‌های مهم در هفته‌های اخیر برکنار کرده است.

اما رئیس سابق دولت هرگونه درگیری یا تنش در درون دایره اصلی قدرت را رد کرد. وی با بیان اینکه رئیس جمهور توکایف از اختیارات کامل برخوردار است، گفت: «شایعات در مورد این موضوع هیچ مبنایی ندارد.»

نظربایف در سخنرانی خود همچنین از اصلاحات وعده داده شده توسط جانشین خود صحبت کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.