ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله‌زدگان بادغیس همچنان در انتظار کمک هستند

جان‌به دربردگان از دو زلزله پیاپی در ولایت بادغیس افغانستان همچنان منتظر دریافت کمک هستند. آن‌ها که در معرض دمای زیر صفر درجه قرار دارند، زیر سقف آسمان شب را به صبح می‌رسانند.

دوشنبه گذشته بخش زلزله مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله‌ای در ساعت ۴ و ۱۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی و در حدود ۴۱ کیلومتری شرق «قلعه نو» مرکز ولایت بادغیس در غرب افغانستان رخ داده است. این نهاد بزرگی این زمین‌لرزه را ۵.۳ و در عمق حدود ۱۸ کیلومتری زمین گزارش کرده است. بر اساس گزارش‌ها شدت زلزله به قدری بود که در مشهد در شرق ایران نیز احساس شد. در این زمین‌لرزه خانه‌های مردم ویران شد و دست کم ۲۶ نفر هم جان خود را از دست دادند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه جان‌به‌دربردگان برای دومین شب متوالی زیر سقف آسمان شب را به صبح رساندند. در همان حال بر اساس این گزارش، امدادگران برای یافتن بازماندگان زلزله‌های روز دوشنبه که منطقه بادقیس را لرزاند و صدها ساختمان را تخریب کرد، به جستجو در میان آوارها ادامه دادند.

بخش زلزله مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله دومی هم به بزرگی ۳.۵ ریشتر این منطقه را لرزانده است. دو زمین‌لرزه تنها به فاصله چند ساعت اتفاق افتادند.

 خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کمک‌های پراکنده‌ای برای زلزله‌زدگان ارسال شده، چنانکه برخی از آن‌ها چادرهایی برای سکونت موقت دریافت کرده‌اند. اما اکثر قریب به اتفاق زلزله‌زدگان هنوز در انتظار کمک هستند. عبدالرحمن، یکی از زلزله‌زدگان که خانه‌اش در بادقیس آسیب دیده، اواخر روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت:

«ما هر چه داشتیم را از دست دادیم. ما بی‌خانمان هستیم.»

به گفته عبدالرحمن وقتی زمین‌لرزه شروع شد، همه شروع به جیغ زدن کردند و در همان حال در تلاش بودند که از خانه‌های خود فرار کنند.

فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی پس از زلزله منتشر شده، خانه‌های گلی را نشان می‌دهد که کاملاً ویران شده‌اند. زلزله‌زدگان از جمله کودکان در ویرانه‌ها در جست‌وجوی  وسایل خود هستند.

در یکی از این فیلم‌ها مردی که صورتش از گل پوشیده شده، در حالی که لباس‌ها، فرش‌ها و وسایل خانه‌اش در اطراف پراکنده شده بودند، در حال قدم زدن در میان آوارها دیده می‌شد و در همان حال نوزادی را هم بغل کرده بود.

خیرمحمد، یکی دیگر از زلزله‌زدگان به خبرگزاری فرانسه گفت:

«ما زیر دیوارها دفن شده بودیم. فقط سرمان از گل بیرون آمده بود. ما اینجا تنها هستیم و دور از هم زندگی می‌کنیم.»

 این احتمال وجود دارد که با بارش باران، سقف گلی خانه‌های آسیب‌دیده فروبریزد و بحران را تشدید کند.

طالبان اعلام کرده‌اند که در این منطقه بیش از هزار خانه آسیب دیده است.   

مرکز این زمین‌لرزه در نزدیکی شهر قلعه نو، مرکز بادغیس، کمتر از ۱۰۰ کیلومتری از مرز ترکمنستان بوده است.

با اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.   

سازمان ملل متحد اعلام کرده که افغانستان در سال ۲۰۲۲ برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی به پنج میلیارد دلار نیاز دارد.

خشکسالی ویرانگر این بحران را تشدید کرده است. بادغیس یکی از مناطق آسیب‌دیده است.  

افغانستان به ویژه در حوالی در رشته‌کوه هندوکش زلزله‌خیز است.  حتی زمین لرزه‌های ضعیف نیز می‌تواند خسارت قابل توجهی به خانه‌ها و ساختمان‌های سست‌بنیاد در این کشور فقیر وارد کند.

در سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۸۰ نفر در پاکستان و افغانستان بر اثر زمین لرزه هفت ریشتری در دو کشور کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.