ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه پنج دقیقه‌ای برای نرگس محمدی: هشت سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت «ارتباطات مخابراتی»

نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی فشار بر فعالان مدنی را افزایش داده‌اند. تقی رحمانی از صدور حکم تازه‌ای برای نرگس محمدی در یک دادگاه پنج‌دقیقه‌ای خبر داد. جزئیات بیشتری از این حکم هنوز مشخص نشده است. همزمان کیوان صمیمی بدون اطلاع قبلی و با اعمال خشونت به زندان کرج تبعید شد.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، فعال مدنی بازداشت شده که در زندان قرچک ورامین در حبس است، یکشنبه ۳ بهمن /۲۳ ژانویه در توییتر نوشت نرگس محمدی پس از «ممنوع‌تلفن» شدن، در یک دادگاه پنج دقیقه‌ای به ۸ سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت ارتباط مخابراتی محکوم شده است.

او افزود از آنجایی که همسرش با خانواده تماس نداشته، جزئيات این حکم هنوز مشخص نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تقی رحمانی این فشارها را «انتقام‌گیری قوه قضائیه» خواند. او پیشتر نیز با اشاره به استفاده نهادهای امنیتی و قضایی از سلول انفرادی برای شکنجه همسرش اعلام کرده بود نرگس محمدی در تماسی یک دقیقه‌ای گفته است از مسئول شعبه دوم دادسرای مقدس (اوین) شکایت می‌کند و بعد از گفته شدن این جمله، تماس تلفنی او قطع شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نرگس محمدی پیش از این هم از مسئولان زندان اوین شکایت کرده و گفته بود به شکایتش از نیروهای امنیتی و قضایی که دی ماه ۹۸ در زندان اوین به او «حمله فیزیکی شدید» کرده بودند، رسیدگی نشده است.

او گفته بود:

«این در حالی‌ست که پزشکی قانونی بیش از ۲۴ مورد آثار کبودی روی بدن من را نه فقط گزارش کتبی، بلکه گزارش تصویری کرده اما شکایت من مورد رسیدگی قرار نگرفته و شکایت وزارت اطلاعات و آقای ضیایی، رئیس وقت زندان اوین، مورد رسیدگی قرار گرفته است.»

نرگس محمدی مهر ماه سال ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد اما به فاصله کمتر از یکسال از آزادی‌اش، دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی به پرونده‌سازی علیه او دست زدند.

این فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران ۲۵ آبان‌، زمانی که در مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم کتابدار، از جان باختگان اعتراض‌های آبان ۹۸ شرکت کرده بود، توسط نیروهای امنیتی در کرج همراه با اعمال خشونت بازداشت شد. ماموران امنیتی در ادامه منزل او را تفتیش کرده و وسائل شخصی‌اش را با خود بردند.

او اول آذر ماه برای تفهیم اتهام به دادسرای اوین اعزام شد، بدون اینکه حق انتخاب وکیل داشته باشد و سه‌شنبه هفتم دی ماه، در تماسی از داخل زندان با خانواده‌اش، اطلاع داد که از سوم آذر تحت بازجویی قرار گرفته و علاوه بر اتهام‌های قبلی، به او اتهام «جاسوسی برای عربستان» زده شده است.اتهام جاسوسی برای عربستان به دلیل نامزد شدن نرگس محمدی و لجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، از طرف پارلمان نروژ برای جایزه صلح نوبل، علیه این فعال حقوق بشر مطرح شده است.

در این تماس تلفنی نرگس محمدی اعلام کرده بود در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد چرا که جرمی مرتکب نشده تا دادگاهی شود.

نرگس محمدی پس از هفته‌ها حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین در سلول انفرادی، چهارشنبه ۲۹ دی، در بی‌خبری خانواده‌اش به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

شیرین عبادی پیش از این در گفت‌وگو با زمانه درباره نحوه برخورد جمهوری اسلامی با نرگس محمدی گفته بود که مأموران امنیتی در تدارک مرگ خاموش این فعال مدنی هستند.

افزایش فشارها بر فعالان مدنی: کیوان صمیمی بدون اطلاع قبلی به کرج تبعید شد

علاوه بر نرگس محمدی، جان کیوان صمیمی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، فعال سیاسی و عضو شورای فعالان ملی‌ مذهبی ایران نیز در خطر است. کانون نویسندگان ایران روز شنبه دوم بهمن اعلام کرد ماموران حکومت جمهوری اسلامی  کیوان صمیمی را به خاطر نوشتن نامه اعتراض به قتل تبهکارانه‌ بکتاش آبتین که تحت عنوان «قتل شبه عمد» منتشر شده، از زندان اوین به زندان مرکزی کرج تبعید کرده‌اند. بر اساس گفته‌های مصطفی نیلی، وکیل کیوان صمیمی، او حتی نتوانسته وسایل و داروهایش را با خود ببرد.

برمبنای گزارش‌ها، ماموران زندان کیوان صمیمی را به بهانه‌ی رسیدگی به قطع شدن کارت تلفن او از بند خارج کرده‌ و به کرج منتقل کرده‌اند. به گفته‌ مصطفی نیلی، تبعید این زندانی سیاسی با فشار نهادهای امنیتی صورت گرفته و او را «با توسل به خشونت و زور از زندان اوین خارج و به یکی از کلانتری‌های شهر کرج فرستاده‌اند تا به ندامتگاه مرکزی این شهر منتقل شود».

کیوان‌ صمیمی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ به دلیل شرکت در تجمعی به مناسبت روز کارگر دستگیر و ۲۷ خرداد به صورت موقت آزاد شد.

صمیمی در خرداد ۱۳۹۹ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به تحمل ۳ سال زندان محکوم شد. حکم زندان صمیمی آذر ۱۳۹۹ و در شرایط شیوع کرونا اجرا شد. کیوان صمیمی ۷۳ ساله است و سابقه‌ی بیماری قلبی دارد و تداوم حضور او در زندان خطری جدی برای سلامت و جان اوست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.