ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری امیره عثمان، فعال حقوق زنان در سودان

سازمان ملل متحد اعلام کرد خشونت علیه زنان سبب کاهش مشارکت آن‌ها در امور سیاسی می‌شود. بازداشت امیره عثمان نمایانگر دور تازه‌ای از سرکوب‌ها توسط نظامیان تحت فرمان کودتاچیان است.

به گزارش شبکه الجزیره، افراد مسلح امیره عثمان، فعال برجسته و شناخته شده حقوق زنان سودانی را در یورش شبانه به خانه او در خارطوم دستگیر کردند.

دوشنبه ۳ آبان/ ۲۵ اکتبر، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا تحت بازداشت گروهی از نظامیان قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. فعالان مدنی سودان می‌گویند دور تازه‌ای از بازداشت‌ها توسط نظامیان تحت فرمان کودتاچیان در این کشور آغاز شده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در سودان با انتشار پیامی در توییتر ضمن اعلام ناخشنودی از دستگیری عثمان نوشت:

«بازداشت امیره و الگوی خشونت علیه زنان خطر کاهش مشارکت زنان در امور سیاسی را در پی دارد. مقامات سودانی می‌بایست به حق آزادی تجمعات احترام بگذارند.»

شبکه الجزیره می‌نویسد مقامات سودانی از اظهار نظر درباره بازداشت امیره عثمان خودداری کرده‌اند.

بلافاصله بعد از کودتا موجی از بازداشت چهره‌های سیاسی نزدیک به عبدالله حمدوک و همچنین فعالان مدنی آغاز شد. در این مدت برخی از این چهره از جمله نخست‌وزیر و اطرافیانش آزاد شدند اما همچنان بازداشت‌ها ادامه دارد.

امانی عثمان، خواهر امیره یکشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت در ساعت‌های روز شنبه حدود ۱۵ مرد مسلح و نقابدار با لباس‌های غیرنظامی عثمان را پس از یورش به خانه او در محله الریاض خارطوم در اواخر ربودند. عثمان در بخشی از این مصاحبه گفت:

«ما نمی‌دانیم او کجاست یا چه نهاد اطلاعاتی او را با خود برده است. ما نگران ماهیت دستگیری و وضعیت وخیم سلامتی او هستیم.»

خواهر امیره در ادامه یادآوری کرد که عثمان چند سال پیش در یک تصادف فلج شده بود.

عثمان برای حقوق زنان در سودان تحت حکومت عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین، که در جریان قیام سال ۲۰۱۹ سرنگون شد، مبارزه می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۳ بر اساس قوانین سودان به دلیل امتناع از پوشیدن روسری دستگیر شد و در سال ۲۰۰۲ به دلیل پوشیدن شلوار محکوم و جریمه شد.

زنان نقش برجسته‌ای در اعتراضاتی که به سرنگونی البشیر انجامید، ایفا کردند. دولت انتقالی بعد از سرنگونی البشیر برخی قوانین محدود کننده حقوق زنان را حذف کرد اما در همان حال برخی قوانین محدود کننده باقی ماندند.

زنان در اعتراضات سودان حضوری چشمگیر دارند. بسیاری از زنان سودانی می‌گویند تحت فشارهای خانوادگی قرار دارند و برای اینکه بتوانند در این خیزش‌های آزادی‌خواهانه شرکت کنند ابتدا می‌بایست موانع خانوادگی را از سر راه بردارند.  

در دسامبر ۲۰۲۱ صدها زن در خارطوم، پایتخت سودان و حومه آن به خیابان‌ها آمدند تا علیه خشونت و آزار جنسی، از جمله تجاوز جنسی توسط نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات آزادی‌خواهانه اعتراض کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که نیروهای امنیتی در تظاهرات گسترده ۱۹ دسامبر مقابل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم، به دست‌کم ۱۳ زن و دختر تجاوز یا تجاوز گروهی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.