ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور حکم هشت سال زندان برای بنجامین بریر، توریست فرانسوی

همزمان با ادامه مذاکرات «احیای برجام»، قوه قضائيه جمهوری اسلامی بنجامین بریر، شهروند فرانسوی محبوس در ایران را در دو حکم جداگانه به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم کرد. وکیل بریر دادگاه را «نمایش خیمه‌شب‌بازی» خواند.

شبکه خبری فرانسوی (BFM TV) سه‌شنبه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن به نقل از وکیل بنجامین بریر، تبعه فرانسوی که در ایران زندانی‌ست از صدور حکم زندان برای موکلش خبر داد. فیلیپ ولان، وکیل بریر گفت قوه قضائيه جمهوری اسلامی این شهروند فرانسوی را به اتهام «جاسوسی» به هشت سال زندان محکوم کرده و در حکمی جداگانه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای او حکم هشت ماه زندان صادر کرده‌ است. فیلیپ ولان در گزارش خود به خبرگزاری فرانسه، دادگاه را «نمایش خیمه‌شب‌بازی» خواند.

منابع رسمی در ایران هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خرداد ۹۹ بنجامین بریر را پس از پروازدادن یک «هلی کم» (Helicam) – مینی بالگرد کنترل از راه دور که برای تهیه تصاویر هوایی یا حرکتی استفاده می‌شود، در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان دستگیر کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حدود دو ماه پس از آخرین دفاع بریر در اسفند ۹۹، او را به خاطر عکس‌برداری با هلی‌کم از «مناطق ممنوعه» به جاسوسی و به‌خاطر طرح سوال درباره حجاب اجباری، در شبکه‌های اجتماعی به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرد. او در یکی از شبکه‌های اجتماعی پرسیده بود: «چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟»

سعید دهقان، وکیل بریر پیش‌تر از اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده در شب کریسمس خبر داده بود. آخرین دفاعیات بنجامین بریر اسفندماه سال گذشته برگزار شد. او در زندان وکیل آباد مشهد در حبس است.

خانواده بریر دستگیری و محاکمه این شهروند را «گروگان‌گیری» حکومت ایران خواندند.

سعید دهقان پیش‌تر به ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) گفته بود که اجازه دسترسی به پرونده به او داده نشده است:

«با وجود ابهامات و تناقضات در اتهامات او [بریر]، تاکنون اجازه دسترسی به پرونده داده نشده و در کنار نگرانی خانواده از وضعیت او در زندان وکیل آباد مشهد عدم دسترسی به پرونده توسط وکلا یک فاجعه است.»

محاکمه بنجامین بریر و صدور حکم هشت سال زندان برای او در حالی صورت گرفته است که مذاکرات احیای برجام در وین میان نمایندگان جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا و طرف‌های دیگر برجام از جمله فرانسه، بدون رسیدن به توافق مشخصی در جریان است.

تشدید فشار بر زندانیان خارجی و دوتابعیتی همزمان با مذاکرات احیای برجام

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند سپاه پاسداران شهروندان دوتابعیتی و خارجی را به اتهام جاسوسی یا دیگر اتهام‌های امنیتی دستگیر و زندانی می‌کند تا مقام‌های جمهوری اسلامی بتوانند از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشار و برای گرفتن امتیاز علیه کشورهای دیگر، از جمله در این دست از مذاکرات، بهره ببرند.

پیش‌تر مقام‌های قضایی فریبا عادلخواه، یکی از ده‌ها زندانی سیاسی دو تابعیتی در ایران را که در حبس خانگی به‌سر می‌برد را هم به ناگهان و بدون توجه به وضعیت سلامتش به زندان برگرداندند.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر و انسان‌شناس مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس‌پو) ست که در ۱۷ خرداد ۹۸، زمانی که برای انجام تحقیقات میدانی بنیاد پژوهشی خود در ارتباط با حوزه‌ علمیه، به ایران سفر کرده بود، توسط سازمان اطلاعاتی سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین هشدار داد که «این اقدام تأثیر منفی بر روابط ایران و فرانسه می‌گذارد و بر اعتماد بین دو کشور خدشه وارد می‌کند».

کمیته حمایت از عادلخواه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌برداری‌های سیاسی خارجی و داخلی از فریبا عادلخواه سوءاستفاده می‌کند.

تنها یک روز قبل از انتقال عادلخواه به زندان اوین، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در انتقاد از سرعت مذاکرات وین گفته بود:

«بحث‌ها ادامه دارند اما به کندی، خیلی کند پیش می‌روند و این امر حفره‌ای را ایجاد می‌کند که امکان پیدا کردن راه حلی برای تأمین منافع همه طرف‌ها را به خطر می‌اندازد.»

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران در تفسیر این سخنان نوشته بودند که فرانسه باز هم در روند مذاکرات در نقش «پلیس بد» ظاهر شده است.

اظهارات رابرت مالی، مسئول هیأت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای وین نیز نشان از نقش زندانیان سیاسی در مذاکرات برجام دارد. او یکشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: بعید است که ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران به توافق برسد، مگر اینکه تهران چهار شهروند ایالات متحده را که در ایران زندانی‌اند آزاد کند.

ایالات متحده خواهان آزادی سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی ۵۰ ساله و پدرش باقر نمازی ۸۵ ساله، مراد طاهباز، فعال محیط زیست ۶۶ ساله با تابعیت بریتانیا و عماد شرقی، تاجر ایرانی – آمریکایی ۵۷ ساله است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.