ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی یونیسف از وضعیت ۸۵۰ کودک گرفتار در درگیری‌های زندان حسکه سوریه

نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند داعش از کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و همین سبب شده تا درگیری در زندان حسکه به کندی پیش برود. نهادهای حقوق‌بشری از نیروهای دموکراتیک سوریه انتقاد کرده‌اند که چرا کودکان خانواده‌های مظنون به عضویت در داعش را در زندان‌های پرازدحام نگه داشته‌اند.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که نگران وضعیت صدها کودکی است که در زندانی در سوریه که به دست شورشیان داعش افتاده، گرفتار شده‌اند. در شش روز گذشته تلاش نیروهای دموکراتیک کرد سوریه برای بازپس‌گیری و تسلط کامل بر این زندان ناموفق بوده است.

در حالی که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه با کمک نیروهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا به زندان شهر حسکه حمله کنند، حدود ۸۵۰ کودک در این نزاع متقابل گرفتار شده‌اند. این زندان روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه به دست داعش افتاد و نزاع بر سر آن تاکنون ده‌ها کشته برجای گذاشته است. نیروهای کرد تحت حمایت ایالات متحده به آرامی در داخل زندان حسکه پیشروی می‌کنند.، آنها روز سه‌شنبه گفتند ۹ نفر از نظامیان خود را که ستیزه‌جویان گروگان گرفته بودند، آزاد کردند. یک مقام کرد گفت که حداقل ۱۵ نفر دیگر هنوز در دست داعش هستند.

زندان غویران که با نام السیناء نیز شناخته می‌شود، با بیش از ۳ هزار زندانی، از جمله صدها کودک خردسال، بزرگترین بازداشتگاه مظنونان به عضویت داعش در شمال شرق سوریه است.

ژولیت توما، مسئول ارتباطات و حمایت منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا یونیسف به رویترز گفت:

«هر لحظه و روز هم (برای ختم این رویداد) مهم است. حتی تصور اینکه این کودکان شاهد چه جنایاتی هستند بسیار سخت است.»

توما گفت: «جان این کودکان در خطر فوری است.»

در حمله پنج‌شنبه گذشته، که با انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی دروازه‌های زندان آغاز شد، ده‌ها جنگجوی داعش که در این زندان نگهداری می‌شدند به مناطق اطراف گریختند و بقیه نیروهای زندانی این گروه نیز بخشی از ساختمان زندان را تصرف کردند.

این حمله بزرگترین حمله شبه‌نظامیان داعش از زمان سقوط «خلافت» این گروه در سال ۲۰۱۹ است. ده‌ها نفر از هر دو طرف در درگیری‌ها کشته شده‌اند، ائتلاف به رهبری ایالات متحده نزدیک به ده‌ها حمله هوایی انجام داده و هزاران غیرنظامی در نزدیکی آن زندگی می‌کنند. آواره شده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان در حال حاضر به حدود ۲۰۰ زندانی و ۲۷ نیروی کرد می‌رسد، در حالی که بیش از ۵۵۰ شبه‌نظامی تسلیم شده‌اند. درگیری‌ها با ستیزه‌جویان که هنوز در برخی ساختمان‌ها پنهان شده‌اند ادامه دارد.

آژانس کودکان سازمان ملل گفت که جنگ باید فوراً پایان یابد تا ۸۵۰ کودک خردسال که برخی از آنها کمتر از ۱۲ سال سن دارند، از آنجا خارج شوند.

مقام‌های کرد می‌گویند که ستیزه‌جویان از کودکان خردسال به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و تلاش نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده برای بازپس‌گیری این مرکز واقع در شمال شرقی شهر حسکه را کند می‌کند.

این کودکان از سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه داعش آخرین منطقه تحت کنترلش در سوریه را نیز از دست داد به این زندان منتقل شدند.

دیده‌بان حقوق بشر و سایر نهادهای بین‌المللی مدت‌هاست از نیروهای تحت رهبری کردها که مناطق وسیعی از شمال شرق سوریه را کنترل می‌کنند به‌دلیل نگهداری کودکان در زندان‌های پرازدحام و در شرایط غیرانسانی انتقاد کرده‌اند.

زندان غویران بزرگ‌ترین زندان در بین چندین زندانی است که نیروهای دموکراتیک سوریه هزاران نفر را بدون اتهام یا محاکمه در آنجا نگهداری می‌کند. علاوه بر افرادی که متهم به همکاری با داعش هستند، غیرنظامیانی که نخواسته‌اند به خدمت اجباری بروند نیز به زندان فرستاده می‌شوند.

بازداشت‌های دسته جمعی در سال‌های اخیر به خشم فزاینده اعضای قبایل عرب دامن زده است که نیروهای کرد را به تبعیض نژادی متهم می‌کنند، اتهامی که توسط نیروهای تحت رهبری کردها که بر آن مناطق حکومت می‌کنند رد شده است.

جنگ کنونی بر سر زندان حسکه همچنین بیش از ۴۵ هزار غیرنظامی را که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده است.

توما افزود: «این خانواده‌ها در هوای سخت زمستانی با چنان عجله‌ای از منطقه گریختند که حتی برخی پوشاک مناسبی هم نداشتند. بسیاری از آن‌ها قبلاً آواره شده‌اند و از خشونت جاری در مناطق دیگر سوریه گریخته‌اند.» حمله‌ای که شامگاه پنج‌شنبه به زندان غویران شد، بزرگترین حمله شبه نظامیان داعش از زمان سقوط «خلافت» این گروه در سال ۲۰۱۹ بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.