ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرقت تجهیزات «پل هوایی» در یکی از بزرگراه‌های تهران

سارقان قطعات یک پل بزرگ که شرق تهران را به غرب پایتخت متصل می‌کند، سرقت کردند. شهرداری می‌گوید سرقت پل در این ابعاد حیرت‌انگیز و یک اتفاق تازه است. بازسازی پل به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپرده شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران اعلام کرد که بازسازی پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد که غرب تهران را به شرق پایتخت متصل می‌کند به قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران سپرده شد.

ایسنا می‌نویسد چند روز قبل کارگران شهرداری منطقه ۲۲ متوجه افتادن ورق‌های سنگین پل تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد شدند. با بررسی پل معلوم شد پیچ و اتصالات و ورقه‌های فلزی برای ایمن‌‌سازی قسمت‌هایی از پل سواره‌رو به سرقت رفته است.   

بر اساس این گزارش سارقان اتاقک زیر پل را که برای بررسی وضعیت و پایش پل‌ها تعبیه می شود، با استفاده از دستگاه برش باز کرده و از آن طریق اتصالات را به سرقت برده بودند. ابعاد سرقت به حدی بود که بنا به گزارش ایسنا هر لحظه امکان ریزش پل وجود داشت. به همین دلیل تردد خودروهای سواره از این پل ممنوع شد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورا، این سرقت بزرگ را علنی کرد. امانی گفت:

«سرقت عجیبی در مسیر بزرگراه  شهید همدانی رخ داده. در این سرقت ورق‌های فولادی و سنگین وزنی با برنامه‌ریزی و حساب‌شده سرقت شده به گونه‌ای که عملاً تردد را غیر ممکن کرده است. این در حالی‌ست که این سرقت نیاز به خودرو، کار گروهی و ابزار و لوازم یا باز کردن صدها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی‌مدت داشته است.»

عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود:

«این سرقت، سرقت یک خودرو یا یک مغازه و تابلو نیست، هشداری جدی به مسوولان شهری و انتظامی و عریان کردن خلاءهای ایمنی و امنیتی شهر است. ضمن تذکر به شهرداری تهران، درخواست می‌کنم که به سرعت سازه‌های شهری به ویژه پل‌هایی که در حاشیه شهر و با ایمنی مردم ارتباط دارند شناسایی کرده، تمهیدات لازم را انجام داده و از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کنند.»

سرقت مبلمان شهری

پیش از این روزنامه همشهری گزارش داده بود که در پی بحران معیشتی در ماه‌های اخیر تعداد سرقت تجهیزات، آثار و مبلمان شهری تهران به میزان جالب توجهی بالا رفته است. سارقان تابلوهای راهنمایی و هشداردهنده بزرگراه و معابر، درپوش‌های مربوط به آب و فاضلاب، گاردریل‌ها و دوربین‌های نظارت ترافیکی را در روز روشن یا در شب تار به سرقت می‌برند.

وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همشهری گفته بود این سرقت‌ها با افزایش قیمت ارز بی‌ارتباط نیست:

«با توجه به شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز برخی از افراد به تخریب و سرقت امکانات و تجهیزات شهری روی آورده‌اند. سرقت تابلوهای بزرگراهی به‌دلیل جنس آلومینیومی تابلوها برای سارقان منفعت مالی داشت.»

گزارش‌هایی هم از سرقت پایه‌های آلومینیومی دیوارهای صوتی در بزرگراه‌های شهیدچمران، آیت‌الله صدر و آیت‌الله حکیم منتشر شده بود. معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم اعلام کرده بود که سرقت گاردریل‌های شهر هم افزایش یافته است:

«حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر گاردریل در تهران کار شده است. متأسفانه گاردریل‌ها وزن بالایی دارند و حمل‌شان نیز سخت است، اما با وجود این با افزایش سرقت مواجه شده‌ایم و در مناطق جنوبی و بزرگراه آزادگان بیشترین آمار سرقت را داریم.»

سکوت درباره حجم اقلام سرقت‌شده

با این حال سرقت تجهیزات یک پل هوایی بزرگ در کلانشهر پرجمعیت تهران از برخی لحاظ یک تحول تازه است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران یادآوری کرد که در چنین سرقتی حداقل هفت تا هشت نفر، اعم از راننده و برشکار و مانند آن مشارکت داشته‌اند.

مسعود حق لطفی، مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در مصاحبه با ایسنا احتمال داد که به دلیل افزایش قیمت آهن، سارقان تجهیزات این پل هوایی بزرگ را به سرقت بردند.

مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران درباره حجم اقلام سرقت‌شده سکوت کرد. با این‌‌حال از عملیات بازسازی پل می‌توان به تصوری از این حجم رسید. حق لطفی گفت:

«پل نشست کرده بود و ۲۰ قطعه از پل را جک زدیم تا عرشه پل به ارتفاع اصلی خود بازگردد چراکه حدود ۷ سانتی‌متر بر اثر بازکردن پیچ‌ها افت کرده بود، به همین دلیل ۲۰ جک ۵۰ تا ۱۰۰ تنی را  زیر پل نصب کردیم و با دستگاه هماهنگ کننده پل به حالت اصلی برگردانده شد تا متخصصان بتوانند پیچ‌ها را محکم کرده و ورق‌های اتصال را نصب کنند که سرانجام  پس از هشت روز عملیات نصب تجهیزات سرقت شده به اتمام رسید.»

چهارشنبه گذشته عملیات بازسازی پل به اتمام رسید و تردد خودروها از روی پل مجدداً از سر گرفته شد.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.