ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله روسیه به اوکراین وارد سومین روز شد: آنچه تاکنون می‌دانیم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به پایتخت هشدار داد، گزارش‌هایی از شلیک توپخانه‌ها در اطراف کی‌اف منتشر شده و دست‌کم یک آپارتمان مسکونی در قلب کی‌اف مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

نیروهای نظامی روسیه پس از رگبار حملات هوایی به شهرها و پایگاه‌های نظامی در سراسر کشور، پایتخت اوکراین را محاصره کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در ساعات اولیه روز شنبه ۷ اسفند، صدای انفجارهای توپخانه‌ای مکرر در کی‌اف از یک مکان نامشخص در فاصله کمی از مرکز شهر شنیده شد.

تهاجم به اوکراین در اوایل روز پنجشنبه با حملات موشکی به شهرها و پایگاه‌های نظامی آغاز شد و به دنبال آن یک حمله زمینی چندجانبه ابتدا از مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق و سپس از منطقه جنوبی کریمه و بلاروس در شمال، آغاز شد.

کشورهای غربی برای هفته‌ها این حمله را پیش‌بینی می‌کردند و اکنون می‌گویند این مهم‌ترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. مشخص نیست که نیروهای روسی چه مقدار از سرزمین اوکراین را تصرف کرده‌اند یا میزان تلفات آنها چقدر است.

آنچه تاکنون در مورد درگیری می‌دانیم این است:

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با افزایش نشانه‌هایی مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد او را سرنگون کند، اواخر روز پنجشنبه در یک فایل ویدئویی از پناهگاه خود به رهبران اتحادیه اروپا گفت که ممکن است آخرین باری باشد که او را زنده می‌بینند.

اما روز جمعه، زلنسکی ویدئویی از خود و دستیاران ارشدش در خارج از دفتر ریاست جمهوری در کی‌اف منتشر کرد تا به اوکراینی‌ها اطمینان دهد که او و دیگر مقامات ارشد در پایتخت خواهند ماند.

او بعداً درخواست آتش‌بس کرد و در بیانیه‌ای احساسی درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به کی‌اف و سایر شهرهای سراسر کشور هشدار داد.

او گفت: «امشب آنها طوفان خواهند کرد. ما باید امشب مقاومت کنیم.»

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد که شهرهای سومی و کونوتوپ در شمال شرق اوکراین را محاصره کرده است، اما در حال انجام اقداماتی برای تضمین امنیت غیرنظامیان است.

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «نیروهای این کشور تاکنون ۲۱۱ تاسیسات نظامی اوکراین از جمله ۱۷ مرکز فرماندهی، ۱۹ سامانه موشکی پدافند هوایی، ۳۹ واحد رادار، ۶۷ تانک و ۶ هواپیمای جنگی را منهدم کرده‌اند.»

ارتش روسیه همچنین گفت که یک فرودگاه استراتژیک در خارج از کی‌اف را تصرف کرده که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت نیروهای خود را برای تصرف پایتخت سر و سامان دهند.

اواخر روز جمعه، ارتش روسیه اعلام کرد که شهر ملیتوپل، شهری در جنوب اوکراین را تصرف کرده است. روسیه می‌گوید این شهر بدون هیچ مقاومتی تسلیم روس‌ها شده است.  

ارتش اوکراین از سرنگونی یک هواپیمای ترابری روسی حامل چتربازان در نزدیکی واسیلکی‌اف، شهری در ۴۰ کیلومتری جنوب کی‌اف خبر داد. مشخص نیست چه تعداد نیروی نظامی در هواپیما بودند، اما هواپیمای سرنگون‌شده از نوعی بود که قادر است تا ۱۲۵ چترباز را حمل کند.

حالت کلی ترس و وحشت است

پس از گذشت دومین روز از تهاجم روسیه، غیرنظامیان وحشت‌زده در پایتخت اوکراین سرگردانند.

از غیرنظامیان خواسته شده خود را برای مقابله کوچه به کوچه با نیروهای روسیه مسلح کنند و چندین نقطه در شهر وجود دارد که مردم می‌توانند از آن‌جا سلاح بگیرند.

به نظر می‌رسد وقتی نیروهای روسی وارد کی‌اف شوند، احتمالاً مقاومت شدیدی وجود خواهد داشت. فضای کلی پایتخت، ترس هولناکی است از آینده‌ای نامعلوم.

راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که کارکنانش تاکنون حداقل ۲۵ کشته و ۱۰۲ مجروح غیرنظامی را تأیید کرده‌اند که عمدتاً در اثر گلوله باران و حملات هوایی بوده است.

شبیا مانتو، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در صورت تشدید اوضاع ممکن است تا چهار میلیون نفر به کشورهای دیگر فرار کنند.

هزاران نفر از اوکراینی‌ها روز جمعه به کشورهای همسایه در غرب رفتند تا از جنگ در حال وقوع در کشورشان در امان باشند.

مقام‌های لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی برای پذیرایی از اوکراینی‌ها بسیج شدند و سرپناه، غذا و تسهیلات قانونی برای عبور از مرز ارائه کردند. این کشورها همچنین رویه‌های مرزی معمول خود از جمله الزامات آزمایش کرونا را برای اوکراینی‌ها تعلیق کردند.

روسیه قطعنامه سازمان ملل در مورد حمله اوکراین را وتو کرد

روسیه روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کرد که از مسکو خواسته بود فورا حمله خود به اوکراین را متوقف کند و تمام نیروهایش را خارج کند. ۱۱ عضو شورای امنیت با این قطع‌نامه موافق بودند، روسیه رأی منفی و چین، هند و امارات متحده عربی رأی ممتنع دادند.

شکست قطعنامه‌ای که ایالات متحده پیش‌نویس آن را تهیه کرده بود، راه را برای مخالفان پوتین هموار می‌کند تا خواستار رأی‌گیری سریع درباره قطعنامه مشابه در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل شوند، جایی که هیچ حق وتو وجود ندارد. در مورد جدول زمانی برای رأی گیری مجمع عمومی صحبتی نشده است.

رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که سازمان ملل همچنین قصد دارد در سه ماه آینده بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین برساند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم گفت که اتحادیه اروپا در مورد کمک اقتصادی «بی‌سابقه» ۱,۵ میلیارد یورویی به اوکراین تصمیم گرفته است.

تلاش برای توقف جنگ

امیدها برای پایان جنگ از طریق مذاکره همچنان اندک است.

کرملین در ابتدا اعلام کرد که آماده است هیاتی را به بلاروس بفرستد، اما بعداً عقب نشست و گفت که ترجیح می‌دهد در ورشو ملاقات کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که خیلی دیر شده است و گفت زلنسکی باید پیش از این با مذاکره موافقت می‌کرد.

اما اواخر روز جمعه، سرگی نیکی‌افوروف، سخنگوی زلنسکی در فیسبوک نوشت که دو طرف در حال رایزنی در مورد مکان و زمان مذاکرات هستند.

وزیر خارجه مجارستان، پیتر سیجارتو، بوداپست را به عنوان مکان احتمالی پیشنهاد کرد. او همچنین در فیس بوک نوشت، او این پیشنهاد را به دولت روسیه و اوکراین ارائه کرد و هیچ یک آن را رد نکردند.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که پیشنهاد روسیه تلاشی برای انجام دیپلماسی «از لوله تفنگ» است و اگر ولادیمیر پوتین برای آغاز مذاکرات جدی است، باید بمباران اوکراین را متوقف کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شرکای او در ناتو روز جمعه توافق کردند که هزاران سرباز را برای کمک به محافظت از متحدان ناتو در مرزهای شرقی پیمان آتلانتیک شمالی اعزام کنند.

قبل از تهاجم، غرب درخواست روسیه برای دور نگه داشتن اوکراین از ناتو را رد کرده بود. پوتین همین موضوع را بهانه حمله قرار داد و مدعی شد که غرب چاره دیگری برای او باقی نگذاشته است.

تحریم‌ها علیه روسیه

ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند پوتین و وزیر امور خارجه وی، سرگئی لاوروف را تحریم خواهند کرد. اتحادیه اروپا به اتفاق آرا با مسدود کردن دارایی‌های آنها موافقت کرد.

وزرای اتحادیه اروپا گفته‌اند که تحریم‌های بیشتر، از جمله خروج روسیه از سوئیفت، سیستم غالب تراکنش‌های مالی جهانی، همچنان امکان‌پذیر است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت تحریم‌ها نشان‌دهنده «درماندگی کامل» غرب است.

به تلافی ممنوعیتی که بریتانیا برای خطوط هوای ایرفلوت روسیه اعمال کردند، مقامات هواپیمایی کشوری روسیه پروازهای بریتانیا به مقصد و بر فراز روسیه را از روز جمعه ممنوع کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.