ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ اوکراین: ادامه حملات روسیه، تهدید به ۳۰۰ دلار شدن هر بشکه نفت

حملات روسیه به شهرهای اوکراین ادامه دارد اما کی‌یف می‌گوید این حملات کٌند شده است. دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین بدون پیشرفت زیاد پایان یافت. روسیه اعلام کرد که در صورت ادامه تحریم‌های غرب ممکن است هر بشکه نفت به ۳۰۰ دلار برسد.

ارتش روسیه شب گذشته به حملات خود در اوکراین ادامه داد. بر اساس اطلاعات اوکراین، حومه کی‌یف گلوله‌باران شد. گفته می‌شود تأسیسات نفتی در ژیتومیر در غرب پایتخت هدف قرار گرفته است.

از شهرهای «سومی» و اوختیرکا در شرق اوکراین نیز حملات هوایی گزارش شده است. دولت محلی در این منطقه‌ گزارش داد که به ساختمان‌های مسکونی تیراندازی شده و کشته و زخمی بر جا گذاشته است. برق، آب و گاز شهر ماریوپُل در جنوب اوکراین همچنان قطع است.

در شهر ایرپین، در شمال غربی کی‌یف، ساکنان با کودکان خردسال در کالسکه یا نوزاد در آغوش، از شهر می‌گریختند.

یکی از مادران جوان در حالی که دخترش در کنارش ایستاده بود، به رویترز گفت:

«این یک فاجعه است، شهر تقریباً ویران شده. در منطقه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم، تقریباً هیچ خانه‌ای وجود ندارد که بمباران نشده باشد.»

روز گذشته شدیدترین بمباران در این شهر انجام شد.

بخش اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، ژنرال ویتالی گراسیموف، معاون اول فرمانده گردان ۴۱ روسیه روز دوشنبه در جریان درگیری‌های اطراف خارکف (خارکیف) کشته شده.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که حملات روسیه ادامه دارد اما به‌شکل قابل توجهی کُند شده است.

پیشنهاد جدید روسیه برای ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه

مسکو در طول شب گذشته پیشنهاد جدیدی ارائه کرد تا غیرنظامیان بتوانند از مناطق جنگی خارج شوند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت گفت باید از ساعت ۸ صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ اسفند / ۸ مارس) به‌وقت اروپای مرکزی، گذرگاه‌های بشردوستانه برای شهرهای کی‌یف، خارکف (خارکیف)، ماریوپل، چرنیهیف و سومی باز شود و به این منظور آتش‌بس برقرار خواهد شد. هنوز مشخص نیست که ابتکار جدید چه تفاوتی با پیشنهاد روز گذشته مسکو دارد. روز گذشته همین پیشنهاد از سوی روسیه مطرح شد اما بعد اوکراین اعلام کرد که گدرگاه‌های بشردوستانه به سمت روسیه و بلاروس باز شده است و این قابل قبول نیست.

صلیب سرخ نیز روز گذشته اعلام کرد تیم نجات این سازمان وقتی به اولین پاسگاه در مسیر گذرگاه خروج از شهر ماریوپُل رسیده، مشخص شده که جاده مین‌گذاری شده است.

واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت افزود روسیه از غرب می‌خواهد تا برای سازماندهی گذرگاه‌های بشردوستانه در اوکراین کمک و دولت اوکراین را متقاعد کند که به امنیت غیرنظامیانی که توسط افراطی‌ها به گروگان گرفته شده‌اند، فکر کند.

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل به شورای امنیت گفت برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگی اوکراین نیز به گذرگاه‌های امن نیاز است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روسیه را مسئول تخلیه ناموفق شهرهای درگیر در روزهای اخیر دانست.

براساس آمار رسمی سازمان ملل تاکنون ۱,۷ میلیون اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.

دور سوم مذاکرات بدون پیشرفت زیاد

به‌گفته کی‌یف، دور سوم مذاکرات نمایندگان اوکراین و روسیه در بلاروس که عصر روز گذشته، دوشنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس برگزار شد با پیشرفت اندکی به پایان رسید.

هیأت اوکراینی از «تحولات مثبت کوچک» در رابطه با گذرگاه‌های امن صحبت کرد. اما جزئیاتی ارائه نشد. ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه گفت طرف او شماری اسناد آماده را به مذاکرات آورده بوده. با این حال، طرف اوکراینی نمی‌خواسته سندی را امضا کند، اما اسناد را برای بررسی با خود به کی‌یف برده است.

مدینسکی گفت:

«هیأت اوکراینی به همتایان روس خود تضمین داده است که گذرگاه‌های بشردوستانه از روز سه‌شنبه به‌طور عادی کار خود را آغاز خواهند کرد.»

خبرگزاری روسی تاس به نقل از یک مذاکره‌کننده روسی گزارش داد که دور چهارم مذاکرات به‌زودی برگزار خواهد شد.

نخستین دور مذاکرات روسیه و اوکراین در شهر گومل بلاروس ۹ اسفند / ۲۸ فوریه برگزار شد. دومین دور مذاکرات نیز ۱۲ اسفند / ۳ مارس در شهر برست بلاورس در نزدیک مرز لهستان انجام شد.

مذاکره‌کنندگان هشدار داده‌اند که انتظار نداشته باشید دور بعدی به نتیجه نهایی برسد. قرار است وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین نیز روز پنج‌شنبه در آنتالیای ترکیه دیدار کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به رویترز گفت: اگر اوکراین جنگ را متوقف کند، قانون اساسی خود را اصلاح کند و الحاق کریمه به روسیه و استقلال مناطق تحت حمایت روسیه را به‌رسمیت بشناسد، مسکو عملیات نظامی خود را متوقف خواهد کرد.

هشدار روسیه نسبت به افزایش شدید قیمت نفت

بیم از جنگ انرژی بین روسیه و غرب روز سه‌شنبه افزایش یافت، پس از آن که ایالات متحده آمریکا متحدان خود را تحت فشار قرار داد تا واردات نفت روسیه را به‌عنوان مجازات حمله به اوکراین ممنوع کنند.

مسکو در واکنش به تصمیم ماه گذشته برلین برای توقف خط لوله جدید گازی نورد استریم ۲، هشدار داد که می‌تواند جریان گاز از طریق خطوط لوله روسیه به آلمان را متوقف کند. روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا را تأمین می‌کند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه گفت:

«ما حق داریم تصمیمی مشابه اتخاذ کنیم و انتقال گاز از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۱ را مسدود کنیم.»

نواک افزود:

«اگر کشورهای غربی تهدیدهای مربوط به قطع عرضه انرژی از روسیه را دنبال کنند، ممکن است با قیمت بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه نفت و بسته شدن احتمالی خط لوله اصلی گاز روسیه - آلمان روبه‌رو شوند.»

با این حال، تحلیل‌گران بانک آمریکا می‌گویند که اگر بیشتر صادرات نفت روسیه قطع شود، ممکن است ۵ میلیون بشکه در روز یا بیشتر کاهش یابد و قیمت‌ هر بشکه نفت به ۲۰۰ دلار برسد.

قیمت نفت روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند / ۸ مارس در بازار جهانی در نوسان بود و بهای نفت برنت دو دلار و یک سنت معادل ۱,۶۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۳ سنت معادل ۱,۲۸ درصد افزایش، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

آجی کدیا، مدیر شرکت کدیا کامادیتیز در بمبئی گفت:

«تا زمانی که جنگ متوقف نشود، قیمت نفت برنت می تواند به ۱۵۶ تا ۱۸۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا تماس ویدئویی گرفت و خواستار حمایت آن‌ها از ممنوعیت واردات نفت روسیه شد.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند، ایالات متحده در صورت لزوم مایل است بدون متحدان اروپایی در این زمینه اقدام کند. بسیاری از کشورهای اروپا به‌شدت به انرژی روسیه متکی هستند.

ژاپن روز سه‌شنبه تحریم‌های خود علیه روسیه را تشدید کرد و دارایی‌های ۳۲ مقام روسی و بلاروسی و مدیران شرکت‌هایی را که روابط نزدیک با دولت داشتند مسدود کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.