ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقام کرمانشاه یا حمله به تجارت نفتی اقلیم با اسرائیل؟

در حالی که سپاه پاسداران در بیانیه‌ای به شکل کلی گفته است که حمله روز یکشنبه به نزدیکی اربیل پاسخی به «شرارت‌های» اسرائیل بوده است، یک تلویزیون وابسته به حزب‌الله لبنان می‌گوید این حمله تلافی کشته شدن دو افسر سپاه در سوریه نبود و پاسخ به حمله پهپادی به ماهی‌دشت کرمانشاه بود.

ایران بامداد یکشنبه، ۲۲ اسفند با ۱۲ موشک بالستیک، مناطق اطراف ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد که بر اثر آن دو غیرنظامی مجروح شدند و خسارات مادی زیادی به خانه‌های اطراف وارد شد.

اقلیم کردستان هم اعلام کرد که ۱۲ موشک بالستیک دوربرد از شرق و خارج از منطقه و خاک عراق به سمت اربیل شلیک شده است.

در بیانیه اقلیم آمده است که این حمله به ساختمان‌ها و خانه‌ها خسارات مادی وارد کرده است.

امید خوشناو فرماندار اربیل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت دو نفر بر اثر حملات موشکی جراحات جزئی دیده‌اند و افزود که هیچ یک از راکت‌ها به کنسولگری آمریکا اصابت نکرد، بلکه در مناطق اطراف سقوط کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با توصیف این حمله به عنوان «نقض ظالمانه» حاکمیت عراق، گفت که آنها «هیچ نشانه‌ای ندارند که هدف حمله ساختمان‌های مرتبط با آمریکا بوده است.»

پرایس افزود:

«هیچ کدام از تأسیسات ایالات متحده یا کارمندان آمریکایی در اربیل آسیب ندیده‌اند.»

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است:

«این یک حمله ظالمانه از سوی ایران به همسایه خود بود. در این مورد، همه موشک‌ها به سمت مجتمع مسکونی یک شهروند کرد عراقی هدایت شده است. ایالات متحده در مقابل این حمله وحشتناک به عراق در کنار شرکای عراقی و کرد خود می‌ایستد.»

وزارت خارجه فرانسه نیز این حمله را با «شدیدترین عبارات» محکوم کرد و گفت که چنین اقداماتی می‌تواند «تلاش‌ها برای امکان بازگشت» به توافق هسته‌ای «که ایران در آن مشارکت دارد» را به خطر بیندازد.

در این بیانیه آمده است:

«فوریت مطلق برای پایان دادن به مذاکراتی که نزدیک به یک سال پیش آغاز شده و پایان دادن به چنین رفتار غیرمسئولانه و خطرناکی وجود دارد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بعدازظهر یکشنبه مسئولیت هدف قرار دادن «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها با موشک نقطه‌زن» را بر عهده گرفت.

تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه نیز با انتشار چند مطلب مدعی شد که حمله به «پایگاه‌های موساد» در اربیل صورت گرفته است.

دولت اقلیم کردستان (KRG) وجود پایگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در اربیل را رد کرد و ادعای رسانه‌های نزدیک به سپاه را «بی اساس» توصیف کرد.

در بیانیه دولت اقلیم کردستان آمده است:

«به بهانه حمله به پایگاه اسرائیلی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل، مکان‌های غیرنظامی هدف قرار گرفته است و توجیه آن تنها برای پنهان کردن شرم‌آور بودن چنین تجاوزی است.»

روداو از رسانه‌های کردی فعال در اقلیم نیز گزارش داده است که هیچ یک از این موشک‌ها در کنسولگری آمریکا فرود نیامد. با این حال، حداقل چهار موشک به ویلای باز کریم برزینجی، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت نفتی کرد عراقی کار (KAR)، اصابت کرده است.

همزمان با این رویداد نیز خبرگزاری تسنیم از قول مدیرکل اطلاعات آذربایجان غربی نوشت:

«در یک ماه گذشته بزرگترین شبکه جاسوسی وابسته به رژیم صهیونیستی در آذربایجان‌ غربی ضربات سختی را متحمل شد. عوامل این شبکه به خاطر پول و مادیات جذب این شبکه شده بودند.»

هنوز مشخص نیست که اعلام این خبر در پیوند با حمله موشکی به اربیل بوده است یا نه.

حمله به تجارت نفتی با اسرائیل یا انتقام کرمانشاه؟

کریم برزینجی بسیاری از مهم‌ترین دارایی‌های نفتی تحت کنترل دولت اقلیم کردستان را مدیریت می‌کند و یک بازیگر تأثیرگذار در بخش انرژی عراق است.

اسرائیل و اقلیم کردستان روابط دوستانه دارند اما در کشورهای یکدیگر نمایندگی دیپلماتیک ندارند.

اسرائیل نفت کردستان را در سال ۲۰۱۴ با وجود محکومیت بغداد و تهدید به اقدام قانونی خریداری کرد. صادرات نفت خام به منظور افزایش درآمد در داخل اقلیم کردستان برای اهداف دفاعی زمانی که مبارزه با دولت اسلامی (داعش) در اوج خود بود، فروخته شد.

در سال ۲۰۱۷، اسرائیل اولین کشوری بود که همه پرسی استقلال منطقه کردستان را تأیید کرد. در طول راهپیمایی‌های اعتراضی در آن زمان، کرد‌ها پرچم اسرائیل را در اربیل به اهتزاز درآوردند تا از حمایت اسرائیل قدردانی کنند.

شبکه خبری اسرائیلی آی ۲۴  در آن زمان گزارش داد که در همان سال، تقریباً نیمی از نفت استخراج شده از میادین نفتی کردستان به اسرائیل صادر می‌شد، در حالی که اشاره کرد که خریداران اسرائیلی نفت کردستان عمدتاً شرکت‌های خصوصی بودند که به طور متوسط ​​تقریباً ۳۰۰ هزار بشکه نفت دریافت می‌کردند.

اما این تنها موضوعی نیست که در رسانه‌ها در مورد اهداف حمله سپاه منتشر شده است. المیادین، شبکه تلویزیونی وابسته به حزب‌الله لبنان در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که این حمله موشکی پاسخی به حمله پهپادی روز ۲۵ بهمن به محل ساخت و انبار پهپادهای تهاجمی سپاه در ماهی‌دشت کرمانشاه بوده است.

در روز ۲۵ بهمن صدای انفجار از یکی از پایگاه‌های سپاه در اطراف کرمانشاه شنیده شد. تصاویر ماهواره‌ای هم بعدتر نشان داد که یک سوله بزرگ تخریب شده است.

سپاه پاسداران البته وقوع خرابکاری و حمله را رد کرد و گفت در محل انبار سوخت و روغن‌های استفاده‌شده ماشین‌آلات یک آتش سوزی رخ داده و بعد مهار شده است.

حال المیادین می‌گوید در آن روز با پهپادهایی که از اربیل به پرواز درآمده‌اند این مقر سپاه هدف قرار گرفته بود و اسرائیل هم مسئول آن بود.

عراق: شکایت می‌کنیم

حمله به اربیل با واکنش مقام‌های عراقی در اقلیم و پایتخت هم روبه‌رو شده است. مقتدی صدر نخستین چهره سیاسی این کشور بود که از این حمله به تندی انتقاد کرد و آن را تجاوزی آشکار خواند.

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق هم اعلام کرد، شورای امنیت ملی این کشور روز یکشنبه (۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) نشستی را به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای بررسی حمله موشکی بالستیک به اربیل برگزار کرده است.

شورای امنیت ملی عراق اعلام کرد که درخواست توضیح از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ایران ارسال کرده و منتظر پاسخ رهبری این کشور است.

این شورا اعلام کرد این حمله موشکی که از خاک ایران انجام شد، حمله به روابط تاریخی دو کشور همسایه و نقض قوانین و هنجارهای بین المللی است.

وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر ایران در بغداد احضار و از اعتراض دولت عراق به این حادثه مطلع شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.