ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر عراق حمله موشکی سپاه به اربیل را «تحولی جدی» و نقض آشکار حاکمیت عراق خواند

مصطفی الکاظمی در دیدار خود از اربیل و محل حملات موشکی سپاه پاسداران بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق تأکید کرد و حمله موشکی سپاه پاسداران را نقض قوانین بین‌المللی دانست. او دستور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این رویداد را صادر کرد. سازمان رسانه و ارتباطات عراق امیر موسوی، دیپلمات سابق ایران را به‌دلیل ترویج حملات دیگر به اقلیم کردستان از حضور در رسانه‌های عراق منع کرد.

در پی حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل کردستان عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور دوشنبه ۲۳ اسفند / ۱۴ مارس به اربیل رفت و از محل حملات بازدید کرد. او در این سفر با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز دیدار کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روداو کردستان، الکاظمی و بارزانی در این دیدار تأکید کردند که این حمله یک «تحول جدی و نقض آشکار حاکمیت عراق» است و «امنیت، آرامش و ثبات کل عراق را به خطر می‌اندازد».

الکاظمی با بیان این‌که به شدت نگران این حمله است، این اقدام را برخلاف قوانین بین‌المللی دانست و افزود «امیدوار است که همه مسائل از طریق تفاهم حل شود».

الکاظمی همچنین نیروهای سیاسی عراق را به وحدت فراخواند و دستور تشکیل کمیته‌ای متشکل از مشاور امنیت ملی عراق و شماری از فرماندهان امنیتی برای ارائه گزارشی از این حمله را صادر کرد.

ایران بامداد یکشنبه ۲۲ اسفند / ۱۳ مارس با ۱۲ موشک بالستیک، مناطق اطراف ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد که بر اثر آن دو غیرنظامی مجروح شدند و خسارت‌های مادی زیادی به خانه‌های اطراف وارد شد. ساعاتی بعد سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت و محل حمله را جایگاه مرتبط با اسرائیل خواند. به‌دنبال این حمله دولت عراق ایرج مسجدی، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد. مسجدی روز دوشنبه با اشاره به حمله موشکی سپاه به اقلیم کردستان گفت:

«این [حمله] کاری به حاکمیت عراق ندارد و بی‌احترامی به مردم و دولت عراق نیست؛ ما اول می‌خواهیم که شما شر این‌ها (اسرائیلی‌ها) را از منطقه بکنید و این اقدامات انجام نشود. حالا اگر این اقدام نشد، آیا جمهوری اسلامی باید دست روی دست بگذارد که اسرائیلی‌ها علیه امنیت ما اقدام کنند؟ این واکنش (عملیات موشکی) علیه صهیونیست‌ها بود نه ضدآمریکایی‌ها و نه عراق.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت، تهران بارها به مقامات عراقی هشدار داده بود که خاک این کشور نباید «کانون ایجاد تهدید» برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

دولت اقلیم کردستان اما وجود پایگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در اربیل را رد کرده و این ادعاها را «بی اساس» توصیف کرده است.

روز دوشنبه سازمان رسانه و ارتباطات عراق در نامه‌ای به همه رسانه‌های عراقی ممنوعیت حضور امیر موسوی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در رسانه‌های این کشور را ابلاغ کرد. امیر موسوی به‌عنوان تحلیل‌گر مسائل سیاسی در رسانه‌های عراق حضور می‌یافت و از مواضع جمهوری اسلامی دفاع می‌کرد.

در نامه سازمان رسانه و ارتباطات عراق گفته‌شده که امیر موسوی به دلیل «اظهارات غیرمسئولانه‌اش» در یکی از رسانه‌های عراقی مبنی بر حمله به یک استان عراق ممنوع شده است. او یکشنبه شب در شبکه ماهواره‌ای العهد وابسته به عصائب اهل حق به ریاست قیس الخزعلی، یکی از نیروهای نیابتی ایران در عراق گفته بود ممکن است اربیل در روزهای آینده نیز شاهد حملات دیگری باشد.

کتائب حزب‌الله عراق هم با انتشار بیانیه‌ای حمله موشکی سپاه را پاسخی به حمله پهپادی اسرائیل به ایران با استفاده از خاک عراق دانست و گفت در این حمله «چندین افسر موساد اسرائیل کشته و برخی زخمی شدند».

المیادین، شبکه تلویزیونی وابسته به حزب‌الله لبنان نیز در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که این حمله موشکی پاسخی به حمله پهپادی روز ۲۵ بهمن به محل ساخت و انبار پهپادهای تهاجمی سپاه در ماهی‌دشت کرمانشاه بوده است.

در روز ۲۵ بهمن صدای انفجار از یکی از پایگاه‌های سپاه در اطراف کرمانشاه شنیده شد. تصاویر ماهواره‌ای هم بعدتر نشان داد که یک سوله بزرگ تخریب شده است.

سپاه پاسداران البته وقوع خرابکاری و حمله را رد کرد و گفت در محل انبار سوخت و روغن‌های استفاده‌شده ماشین‌آلات یک آتش سوزی رخ داده و بعد مهار شده است.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان روز دوشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره حمله موشکی ایران گفت‌وگو کرد

در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا حمله به مناطق غیرنظامی در اربیل را محکوم کرد.

دو طرف در این مکالمه تأکید کردند که این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق بود. مسرور بارزانی همچنین بر لزوم مقابله با «ادعاهای دروغینی که طی سال‌های اخیر تکرار شده و گاهی اوقات به‌عنوان بهانه برای حمله به اربیل استفاده می‌شود»، تأکید کرد.

بلینکن پیش از این در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی نیز بر همبستگی آمریکا با عراق و حمایتش از هر اقدامی که موجب تقویت امنیت و حاکمیت عراق شود تأکید کرده بود.

امارات متحده عربی و ژاپن نیز روز دوشنبه حمله موشکی به خاک اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زینال کشکولی

    نکته ای که میخواهم رویش انگشت بگذارم مربوط به شیوه ی باز دید آقای الکاظمی از کردستان عراق است. اینکه ایشان بعنوان نخست وزیر کشور از منطقه ی حادثه دیدن کرده درست و بجا بود ولی نباید در سالنی حضور میافت که او را همپایه ی مقام محلی نشان میداد.بلکه باید ترکیب جلسه طوری میشد که ایشان بعنوان نخست وزیرکل عراق در راس میزی بزرگ مینشست و بقیه مقامات محلی در اطراف میز جای میگرفتند.و نیازی هم نبود که پرچم در جلسه باشد.با این فرمتی که جلسه انجام شد کردها برنده ی موقعیت شدند.یعنی حالتی شد که دو کشور جدا هستند و نخست وزیران دو کشور با پرچم های کشورهایشان به رایزنی پرداخته اند. از الکاظمی که سابقه ی سیاسی داشته چنین خطائی عجیب بود.