ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت بایدن سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌کشی» اعلام می‌کند

مدت‌هاست که انتظار می‌رود دولت آمریکا این اقدام را انجام دهد. این اقدام ممکن است فشارهای بین‌المللی بر دولت نظامی میانمار را افزایش دهد. بیش از آن نمی‌توان انتظار داشت.

به گزارش گاردین مقامات دولت آمریکا می‌گویند دولت بایدن قصد دارد اعلام کند سرکوب مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار «نسل‌کشی» است.

چند مقام دولت آمریکا که نام آن‌ها افشا نشده به گاردین گفته‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد روز دوشنبه در طی سخنانی در موزه یادبود هولوکاست در واشنگتن به طور رسمی اعلام کند سرکوب اقلیت روهینگیا توسط ارتش میانمار از مقوله «نسل‌کشی» است. مدت‌هاست که انتظار می‌رود دولت آمریکا این اقدام را انجام دهد.

این نامگذاری به این معنا نیست که بلافاصله مجازات‌هایی علیه دولت نظامی میانمار اعلام می‌شود.  اما این امر می‌تواند منجر به فشارهای بین‌المللی بیشتر بر دولت نظامی میانمار شود که در حال حاضر با اتهام نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه مواجه است. گروه‌های حقوق بشر و قانونگذاران آمریکایی دولت‌های ترامپ و بایدن را تحت فشار قرار داده بودند تا این نامگذاری را انجام دهد.

سرکوب مسلمانان روهینگیا در دو مرحله انجام شد. مرحله نخست اکتبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد و در ژانویه سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و مرحله دوم اوت ۲۰۱۷ آغاز شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد. در اثر این سرکوب‌ها بیش از یک میلیون روهینگیایی از روی زمین‌های زراعی کنده شده و به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. در میانمار اختلاف مذهبی بین بوداییان و مسلمانان که اغلب آن‌‌ها در ایالت راخین زندگی می‌کنند سبب شورش‌هایی شده است.  روهینگیایی‌ها شهروند میانمار محسوب نمی‌شوند و فقط یک کارت هویت دارند که آن‌ها را خارجی معرفی می‌کند و لذا از امکان کار و تحصیل برابر با سایر شهروندان برخوردار نیستند.   

گاردین می‌نوسید سناتور دموکرات جف مارکلی از اورگان، از گام دولت بایدن استقبال کرد. پس از اعلام وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بلینکن در روز دوشنبه در مورد میانمار سخنرانی خواهد کرد، مارکلی با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد:  

«من دولت بایدن را به خاطر به رسمیت شناختن جنایات مرتکب شده علیه روهینگیا به عنوان نسل‌کشی تحسین می‌کنم.»

مارکلی در ادامه این بیانیه نوشت:

«در حالی که این تصمیم مدت‌هاست به تعویق افتاده است، اما با این وجود این یک گام قدرتمند و بسیار مهم در پاسخگویی به رژیم وحشیانه نظامی میانمار است. چنین فرآیندهایی باید همیشه به طور عینی، پیوسته و به گونه‌ای انجام شود که فراتر از ملاحظات ژئوپلیتیکی باشد.»

گروه پناهندگان بین‌المللی مستقر در واشنگتن نیز این اقدام را ستود. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«شناسایی سرکوب مسلمانان میانمار به عنوان نسل‌کشی یک گام خوشایند و عمیقاً معنادار است.این گام همچنین نشانه محکمی از تعهد به عدالت برای مردمانی است که تا امروز همچنان با آزارهای حکومت نظامی مواجه هستند.»

مارکلی از دولت بایدن خواست تا با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت نظامی میانمار به کارزار فشار بر میانمار ادامه دهد.

 نیروهای امنیتی میانمار به تجاوزهای گروهی، قتل و غارت و سوزاندن خانه‌های اقلیت روهنگینا برای راندن آن‌ها از سرزمینشان و تصرف زمین‌های زراعی آنان متهم شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.